LIVE: κίνηση στους δρόμους
Εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι - Συνεργάτες MotoΤρίτη

Νέα έρευνα : Τα δυνατά φώτα των οχημάτων κάνουν ζημιά στα μάτια

(26/11/2025)
Τα LED φώτα στα οχήματα γίνονται πιο δυνατά και η θάμβωση πιο επικίνδυνη
Η νυχτερινή οδήγηση γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη. Αυτό που για χρόνια καταγγέλλουν οδηγοί και μοτοσυκλετιστές, πλέον επιβεβα

Τα LED φώτα στα οχήματα γίνονται πιο δυνατά και η θάμβωση πιο επικίνδυνη Η νυχτερινή οδήγηση γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη. Αυτό που για χρόνια καταγγέλλουν οδηγοί και μοτοσυκλετιστές, πλέον επιβεβαιώνεται επίσημα: τα σύγχρονα φώτα οχημάτων είναι υπερβολικά φωτεινά και προκαλούν πραγματικό κίνδυνο.

Τα LED φώτα στα οχήματα γίνονται πιο δυνατά και η θάμβωση πιο επικίνδυνη.
Οι μοτοσυκλετιστές πληρώνουν το μεγαλύτερο τίμημα στα μάτια τους.
Το επιστημονικό καμπανάκι χτυπάει δυνατά – Μειώνετε ο χρόνος αντίδρασης.
Προστασία μέχρι να υπάρξει νομική παρέμβαση: Καθαρή ζελατίνα και Pinlock.

mototriti Team

Τα LED φώτα στα οχήματα γίνονται πιο δυνατά και η θάμβωση πιο επικίνδυνη

Η νυχτερινή οδήγηση γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη. Αυτό που για χρόνια καταγγέλλουν οδηγοί και μοτοσυκλετιστές, πλέον επιβεβαιώνεται επίσημα: τα σύγχρονα φώτα οχημάτων είναι υπερβολικά φωτεινά και προκαλούν πραγματικό κίνδυνο. Μια νέα μελέτη του Department for Transport (DfT) στο Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψε σε πραγματικές συνθήκες τη φωτεινότητα των απέναντι φώτων, χρησιμοποιώντας αισθητήρες, κάμερες και ακόμη και λογισμικό μηχανικής μάθησης.



Τα αποτελέσματα έδειξαν πως περίπου 1 στις 5 καταγεγραμμένες σκηνές ξεπερνούσε το όριο των 40.000 cd/m², τιμή στην οποία η θάμβωση εκτοξεύεται. Την ίδια ώρα, σχεδόν οι μισοί οδηγοί δήλωσαν πως έχουν μειώσει ή σταματήσει την οδήγηση τη νύχτα εξαιτίας της λάμψης — ενώ τα οχήματα με LED προβολείς και τα ψηλά SUV θεωρούνται οι βασικοί ένοχοι. Για τους μοτοσυκλετιστές, όμως, η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη, γιατί η έλλειψη προστασίας και η γωνία καθίσματος τους βάζουν μέσα στο «στόμα» της δέσμης των απέναντι οχημάτων.
 

Οι μοτοσυκλετιστές πληρώνουν το μεγαλύτερο τίμημα στα μάτια τους

Όσο δύσκολο κι αν είναι να οδηγάς αυτοκίνητο μέσα σε έναν τοίχο από λευκό φως, σε μοτοσυκλέτα το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται. Οι αναβάτες κάθονται χαμηλότερα, βρίσκονται συχνά ακριβώς στο ύψος των LED φώτων των SUV και, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα, δεν έχουν φιμέ παρμπρίζ για να μειώσουν τη λάμψη. Στις στροφές, το γέρσιμο του σώματος αλλάζει τη γωνία της ζελατίνας και κάνει τη δέσμη ακόμη πιο εκτυφλωτική.



Ο οφθαλμοχειρουργός Dr Romesh Angunawela, σύμβουλος στο Moorfields Eye Hospital, εξηγεί πως το πρόβλημα δεν είναι μόνο μηχανολογικό αλλά και βιολογικό: «Από τα 50 και μετά, ο φακός του ματιού γίνεται λιγότερο καθαρός. Διασκορπίζει το φως και δημιουργεί θάμβωση, κάτι που στους αναβάτες με καταρράκτη γίνεται ακόμα χειρότερο». Η κατάσταση επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο για όσους φορούν γυαλιά ή φακούς επαφής. Το μπλε φως των LED, σε συνδυασμό με βρεγμένη, λερωμένη ή γρατζουνισμένη ζελατίνα, κάνει το φαινόμενο της θάμβωσης εξαιρετικά έντονο. Για έναν αναβάτη μέσα σε στροφή, αυτή η στιγμή «λευκού» φωτός σημαίνει καθυστερημένη αντίδραση — ακριβώς στη χειρότερη στιγμή.
 

Το επιστημονικό καμπανάκι χτυπάει δυνατά – Μειώνετε ο χρόνος αντίδρασης

Οι μετρήσεις του DfT δείχνουν καθαρά ότι η θάμβωση δεν είναι απλώς ενόχληση. Είναι παράγοντας κινδύνου. Όταν η φωτεινότητα στο μάτι ξεπερνούσε το όριο ασφαλείας, οι αναφορές τύφλωσης αυξάνονταν δραματικά — τόσο σε ευθείες, όσο και σε ανηφορικά σημεία ή δεξιές στροφές, όπου οι μοτοσυκλετιστές είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι.

Ο Dr Romesh προειδοποιεί:
«Όταν κινείσαι με ταχύτητα, ακόμη και δύο δευτερόλεπτα τύφλωσης μπορεί να είναι καταστροφικά. Είναι μόνο θέμα χρόνου πριν η θάμβωση προκαλέσει θανατηφόρα ατυχήματα».


Το ανθρώπινο κόστος φαίνεται ήδη. Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν ότι αποφεύγουν την οδήγηση τη νύχτα. Για τους μοτοσυκλετιστές — οι οποίοι συχνά προτιμούν τη νυχτερινή οδήγηση για λιγότερη κίνηση — το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο περιοριστικό. Η απώλεια της δυνατότητας νυχτερινής οδήγησης ουσιαστικά στερεί ελευθερία και καθημερινότητα, ειδικά εκεί όπου η δημόσια συγκοινωνία δεν είναι επαρκής.
 

Προστασία μέχρι να υπάρξει νομική παρέμβαση: Καθαρή ζελατίνα και Pinlock

Το DfT ζητά πλέον νέους κανονισμούς που θα βασίζονται στη φωτεινότητα όπως τη βλέπει το ανθρώπινο μάτι, όχι μόνο στην ακατέργαστη ισχύ των λαμπτήρων. Οι ειδικοί πιέζουν για άμεση δράση: όπως τονίζει ο Dr Romesh, «οι νόμοι δεν έχουν συμβαδίσει με την τεχνολογία LED» και τα δεδομένα απαιτούν πλέον αυστηρότερη ρύθμιση.
Μέχρι να υπάρξει νομική παρέμβαση, οι μοτοσυκλετιστές πρέπει να προστατευτούν μόνοι τους. Αυτό σημαίνει:

– Καθαρή ζελατίνα χωρίς σκόνες και γρατζουνιές
Σωστό Pinlock και αντιθαμβωτική επίστρωση



– Τακτικό καθάρισμα γυαλιών/φακών
– Αμυντική οδήγηση όταν εμφανίζεται απέναντι κάποιο «κινητό φλόγιστρο LED»


Υπάρχουν και κάποιες ιατρικές λύσεις. Οι νέοι εμφυτεύσιμοι φακοί EVO ICL μειώνουν τη διασπορά φωτός και προσφέρουν καθαρότερη νυχτερινή όραση, ειδικά σε όσους ταλαιπωρούνται από έντονη θάμβωση παρότι έχουν καλή διόρθωση όρασης.
Η θάμβωση δεν είναι «γκρίνια» ούτε υπερβολή των αναβατών. Είναι μια υπαρκτή, μετρήσιμη απειλή που κλέβει χρόνο αντίδρασης, κρύβει κινδύνους και μπορεί να κοστίσει ζωές. Τα στοιχεία υπάρχουν. Η επιστήμη συμφωνεί. Οι ειδικοί προειδοποιούν. Το ερώτημα είναι αν οι κυβερνήσεις θα δράσουν πριν γίνει το πρόβλημα πραγματικά θανατηφόρο.
 

AUTOAGORA
PAPALEXANDRAKIS