Νέα Σουηδική Μελέτη: Απόσταση άνω των 3 χλμ. για εργασία βλάπτει την υγεία, η μοτοσυκλέτα όμως αλλάζει τα δεδομένα

Μια νέα έρευνα από τη Σουηδία φέρνει στο προσκήνιο κάτι που πολλοί εργαζόμενοι βιώνουν καθημερινά: η απόσταση άνω των 3 χιλιομέτρων από το σπίτι στη δουλειά συνδέεται με περισσότερο στρες, αυξημένο βάρος και λιγότερο ύπνο.
Τι αποκαλύπτει η έρευνα για τη σχέση μετακίνησης και υγείας.
Περπάτημα και ποδήλατο: Οι «τυχεροί» κοντά στο γραφείο νικάνε το στρες.
Και όμως… η μοτοσυκλέτα αλλάζει το παιχνίδι στη μετακίνηση.
Τι σημαίνει το εύρημα για τις πόλεις και το μέλλον της μετακίνησης.
Τι αποκαλύπτει η έρευνα για τη σχέση μετακίνησης και υγείας
Μια νέα έρευνα από τη Σουηδία φέρνει στο προσκήνιο κάτι που πολλοί εργαζόμενοι βιώνουν καθημερινά: η απόσταση άνω των 3 χιλιομέτρων από το σπίτι στη δουλειά συνδέεται με περισσότερο στρες, αυξημένο βάρος και λιγότερο ύπνο. Η μελέτη, βασισμένη σε στοιχεία της Swedish Longitudinal Survey of Health (2012–2018) και σε δείγμα 13.000 πολιτών, κατέγραψε πώς η μεγαλύτερη καθημερινή μετακίνηση περιορίζει τον χρόνο για άσκηση και αυξάνει τα επίπεδα κόπωσης. Αν κάποιος εργάζεται και πάνω από 40 ώρες την εβδομάδα ενώ μετακινείται συνολικά πάνω από 5 ώρες ημερησίως, οι αρνητικές επιπτώσεις εντείνονται ακόμη περισσότερο.
Περπάτημα και ποδήλατο: Οι «τυχεροί» κοντά στο γραφείο νικάνε το στρες
Η μελέτη δείχνει ότι όσοι ζουν κάτω από 3 χλμ. από το γραφείο είναι εμφανώς πιο δραστήριοι. Έχουν περισσότερες πιθανότητες να περπατούν ή να χρησιμοποιούν ποδήλατο, ή απλώς να διαθέτουν περισσότερο χρόνο για πραγματική φυσική άσκηση. Το συμπέρασμα των ερευνητών είναι απλό: λιγότερη μετακίνηση = περισσότερος διαθέσιμος χρόνος = καλύτερη υγεία. Σε χώρες όπως η Σουηδία, όπου η καθημερινότητα είναι ήδη γεμάτη από απαιτητικές εργασιακές συνθήκες και μικρές περίοδοι ηλιοφάνειας, ο χρόνος αυτός γίνεται ακόμα πιο κρίσιμος.
Και όμως… η μοτοσυκλέτα αλλάζει το παιχνίδι στη μετακίνηση
Εκεί όπου η έρευνα δεν εμβαθύνει –και θα είχε ενδιαφέρον να το κάνει– είναι στις περιπτώσεις όσων μετακινούνται με μοτοσυκλέτα. Οι Σκανδιναβοί, λόγω καιρού και αρκτικών συνθηκών, χρησιμοποιούν τις μοτοσυκλέτες τους περιορισμένα. Αν όμως οι μετακινήσεις τους γίνονταν πάνω σε δύο τροχούς, τα συμπεράσματα ίσως να διαφοροποιούνταν σημαντικά. Η μοτοσυκλέτα προσφέρει ταχύτερες μεταβάσεις, λιγότερη αναμονή, λιγότερη έκθεση σε κυκλοφοριακό στρες και σαφώς περισσότερη απόλαυση, ειδικά όταν η απόσταση ξεπερνά τα 3 χιλιόμετρα. Το «αρνητικό» της μεγάλης απόστασης εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά η εμπειρία της μετακίνησης γίνεται τελείως διαφορετική: πιο άμεση, πιο γρήγορη, πιο ευχάριστη — και συχνά πιο ασφαλής σε σχέση με τη μονοτονία της πολύωρης οδήγησης αυτοκινήτου.
Τι σημαίνει το εύρημα για τις πόλεις και το μέλλον της μετακίνησης
Η μελέτη ανοίγει ξανά το θέμα της οργανωμένης αστικής μετακίνησης: πόσο κοντά πρέπει να είναι η εργασία στο σπίτι, πώς επηρεάζονται οι εργαζόμενοι από τη μεγάλη καθημερινή διαδρομή και πώς μπορούν οι πόλεις να ενθαρρύνουν υγιέστερες επιλογές. Παράλληλα, υπενθυμίζει ότι η μοτοσυκλέτα παραμένει ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέσα commuting, ειδικά σε χώρες με καλό κλίμα, όπου μπορεί να λειτουργήσει ως «αντίδοτο» στο στρες της μετακίνησης.
Αν η Σουηδία είχε τον ελληνικό καιρό, ίσως η ίδια η μελέτη να είχε εντελώς διαφορετικά αποτελέσματα…


