Αλλάζουν τα διπλώματα οδήγησης – Ποιοι οδηγοί πρέπει να προσέξουν από το 2028

Αλλαγές στο δίπλωμα οδήγησης – Τι πρέπει να προσέξουν οι 30άρηδες!
Νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο με στόχο την οδική ασφάλεια.
Τέλος στο χάρτινο δίπλωμα – Υποχρεωτική ανανέωση ανά 15ετία.
Όσοι απέκτησαν δίπλωμα το 2013 και μετά ανανεώνουν το 2028.
Αλλαγές και για τους νέους οδηγούς – Στο τραπέζι η μετεκπαίδευση.
Νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο με στόχο την οδική ασφάλεια
Σημαντικές αλλαγές βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στο καθεστώς των διπλωμάτων οδήγησης, καθώς η οδική ασφάλεια αποτελεί βασική προτεραιότητα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι παρεμβάσεις δεν περιορίζονται μόνο σε αυστηρότερους ελέγχους και ποινές, αλλά επεκτείνονται στον ίδιο τον πυρήνα της οδηγικής διαδικασίας: την έκδοση, τη μορφή και την ανανέωση του διπλώματος οδήγησης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εγκρίνει ρυθμίσεις που αλλάζουν σταδιακά το ισχύον σύστημα, με ορισμένες να εφαρμόζονται ήδη και άλλες να βρίσκονται στο επίκεντρο συζητήσεων και στη χώρα μας.
Τέλος στο χάρτινο δίπλωμα – Υποχρεωτική ανανέωση ανά 15ετία
Μία από τις βασικές αλλαγές αφορά τη μορφή του διπλώματος οδήγησης. Το χάρτινο δίπλωμα, όπως το γνωρίζαμε για δεκαετίες, οδηγείται οριστικά προς κατάργηση. Οι άδειες οδήγησης τύπου κάρτας καθιερώνονται ως το μοναδικό αποδεκτό πρότυπο. Σύμφωνα με το ισχύον ευρωπαϊκό πλαίσιο, οι ερασιτεχνικές άδειες οδήγησης κατηγοριών ΑΜ, Α1, Α2, Α, Β, Β1 και ΒΕ θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 15 χρόνια, ενώ τα παλαιά χάρτινα διπλώματα οφείλουν να αντικατασταθούν υποχρεωτικά έως τις 19 Ιανουαρίου 2033.
Όσοι απέκτησαν δίπλωμα το 2013 και μετά ανανεώνουν το 2028
Στην πράξη, οι πρώτοι που θα επηρεαστούν άμεσα είναι οι οδηγοί που απέκτησαν δίπλωμα σε μορφή κάρτας μετά τον Ιανουάριο του 2013. Για αυτούς, η 15ετής ισχύς σημαίνει ότι η πρώτη ανανέωση θα πρέπει να γίνει το 2028.
Με απλά λόγια, όσοι οδηγοί κλείνουν τα 33 έτη το 2028, θα πρέπει να προχωρήσουν σε ανανέωση του διπλώματός τους, προκειμένου να θεωρούνται νόμιμοι. Η υποχρέωση αυτή αφορά μεγάλο μέρος των σημερινών τριαντάρηδων, οι οποίοι ενδέχεται να μη γνωρίζουν ότι το δίπλωμά τους έχει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης.
Αλλαγές και για τους νέους οδηγούς – Στο τραπέζι η μετεκπαίδευση
Παράλληλα με τις αλλαγές στην ανανέωση, στο ευρωπαϊκό επίπεδο –και κατΆ επέκταση στην Ελλάδα– συζητούνται νέα μέτρα για τους νέους οδηγούς. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ιδέα ότι η εκπαίδευση δεν θα ολοκληρώνεται με την απόκτηση του διπλώματος, αλλά θα συνεχίζεται στα πρώτα χρόνια οδήγησης. Το σκεπτικό βασίζεται στα στοιχεία που δείχνουν ότι οι οδηγοί ηλικίας 18 έως 23 ετών εμπλέκονται στο μεγαλύτερο ποσοστό τροχαίων. Για τον λόγο αυτό, εξετάζεται ένα σύστημα επιτήρησης και καθοδήγησης στα πρώτα στάδια της οδηγικής εμπειρίας, πριν την πλήρη αυτονομία στον δρόμο. Αντίστοιχα μοντέλα εφαρμόζονται ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ στη χώρα μας ισχύει και το καθεστώς οδήγησης από τα 17 έτη, με περιορισμούς, συνοδό και ειδική σήμανση, μέχρι τη συμπλήρωση των 18.


