Yamaha R1 (1998): Η μοτοσυκλέτα που άλλαξε για πάντα την έννοια της χιλιάρας
|

Μια μοτοσυκλέτα που φαινόταν πιο μικρή από ό,τι θα έπρεπε, είχε τη δύναμη ενός μανιασμένου θηρίου και την εμφάνιση που έκανε ακόμη και Ducati να νιώθουν ντροπαλές. Το όνομά της: Yamaha YZF-R1. Το εργοστάσιο της Iwata δεν μπήκε απλώς στον αγώνα με τη R1.
Η R1 έσκασε σαν βόμβα και οι superbikes δεν ήταν ποτέ ξανά οι ίδιες
Μια R1 σε σώμα R6: Δύναμη 1000άρας σε σώμα 600άρας!
Επιθετική , παιχνιδιάρα με απότομο γκάζι!
Μια κληρονομιά που συνεχίζει μέχρι και σήμερα
Η R1 έσκασε σαν βόμβα και οι superbikes δεν ήταν ποτέ ξανά οι ίδιες
Ήταν 1998. Οι μοτοσυκλέτες των 1000 κυβικών ήταν ακόμα βαριές, μακρύστροφες, σταθερές και… λίγο βαρετές σε σχέση με τα ελαφριά, παιχνιδιάρικα 600άρια. Και τότε εμφανίστηκε αυτή. Μια μοτοσυκλέτα που φαινόταν πιο μικρή από ό,τι θα έπρεπε, είχε τη δύναμη ενός μανιασμένου θηρίου και την εμφάνιση που έκανε ακόμη και Ducati να νιώθουν ντροπαλές. Το όνομά της: Yamaha YZF-R1. Το εργοστάσιο της Iwata δεν μπήκε απλώς στον αγώνα με τη R1. Πήγε κατευθείαν για πρωτάθλημα. Το R στον κωδικό δεν σήμαινε πια μόνο «Race», αλλά «Revolution». Γιατί αυτό ήταν: η πρώτη R1 ήταν μια επανάσταση σε σασί, κινητήρα και φιλοσοφία. Ξαφνικά, όλοι ήθελαν να μοιάσουν σε αυτήν.
Μια R1 σε σώμα R6: Δύναμη 1000άρας σε σώμα 600άρας!
Η ιδέα ήταν απλή και ταυτόχρονα μεγαλοφυής: να φτιάξουν μια μοτοσυκλέτα με δύναμη 1000cc αλλά διαστάσεις και βάρος 600αριού. Οι μηχανικοί της Yamaha επανεφηύραν τα πάντα για να πετύχουν αυτό το αποτέλεσμα. Ο κινητήρας τους – ένας τετρακύλινδρος 998 κυβικών με 180° στρόφαλο. Για να μικρύνει το συνολικό μήκος, το κιβώτιο ταχυτήτων σχεδιάστηκε με “stacked gearbox” – δηλαδή οι άξονες του κιβωτίου ήταν τοποθετημένοι ο ένας πάνω από τον άλλον, μια ιδέα που άλλαξε τους κανόνες για πάντα. Το αποτέλεσμα; Μια μοτοσυκλέτα με 150 ίππους και μόλις 177 κιλά στεγνό βάρος. Κανείς δεν είχε ξαναδεί κάτι τέτοιο.
Επιθετική , παιχνιδιάρα με απότομο γκάζι!
Το design της πρώτης R1 ακόμα κόβει την ανάσα. Επιθετική, μυώδης και με μια φινέτσα που δεν κουβαλούσαν οι πιο «μηχανικές» μοτοσυκλέτες της εποχής. Οι διπλοί προβολείς και η αιχμηρή ουρά έκαναν τους νεαρούς να κολλάνε τα μάτια στις βιτρίνες των αντιπροσωπειών – και τους πιο παλιούς να αναρωτιούνται αν αυτή η "παιχνιδάρα" όντως είναι χίλια κυβικά. Όταν όμως η R1 έβγαινε στον δρόμο – ή, ακόμα χειρότερα, στην πίστα – δεν αστειευόταν. Οι αναβάτες της έπρεπε να ξέρουν τι κάνουν. Το απότομο γκάζι, το σφιχτό set-up και η αμεσότητα της γεωμετρίας της, την έκαναν απίστευτα ικανή αλλά και δύσκολη αν δεν την σεβόσουν. Ήταν η πρώτη φορά που μια μοτοσυκλέτα έφερνε τόσο κοντά την τεχνολογία του WSBK στον απλό κόσμο.
Μια κληρονομιά που συνεχίζει μέχρι και σήμερα
Η R1 του 98 δεν ήταν απλώς το πρώτο μοντέλο μιας σειράς. Ήταν ο ορισμός του superbike για την εποχή της. Και κάθε γενιά που ακολούθησε – από τις crossplane του 2009 μέχρι τις κορυφαίες M του σήμερα – κουβαλά το πνεύμα εκείνης της πρώτης: ριζοσπαστική, ακραία και πάντα μπροστά από την εποχή της. Αν έχεις δει ποτέ ένα αυτοκόλλητο «R1» πάνω σε δεξαμενή και σου έσφιξε το στομάχι, τότε ξέρεις. Αν άκουσες εκείνον τον χαρακτηριστικό ήχο να πλησιάζει στα κόκκινα και σε έπιασε ένα ρίγος, τότε καταλαβαίνεις. Η R1 του Ά98 δεν ήταν απλώς μια νέα μοτοσυκλέτα. Ήταν ένα σοκ για την αγορά και μια λατρεία για τους αναβάτες. Και παραμένει, μέχρι σήμερα, μια από τις πιο εμβληματικές sportbikes όλων των εποχών.