Κράνη ECE 22.06: Τι έχει αλλάξει ως προς την ασφάλεια που προσφέρουν και γιατί «πάχυναν»;

Από 5 σημεία πρόσκρουσης σε 12: Πιο ρεαλιστικές δοκιμές και νέες γωνίες.
Από το απλό EPS στο πολυστρωματικό: Νέα φιλοσοφία στην απορρόφηση ενέργειας.
Τι άλλαξε και τα κράνη δεν χωράνε κάτω από τη σέλα;
Δοκιμάζονται και με τα πρόσθετα μέρη όπως ενδοεπικοινωνίες, sun visor κ.λ.π.
Από 5 σημεία πρόσκρουσης σε 12: Πιο ρεαλιστικές δοκιμές και νέες γωνίες.
Η νέα ευρωπαϊκή προδιαγραφή ECE 22.06 ήρθε να αντικαταστήσει την ECE 22.05 που ίσχυε από το 2003. Η αλλαγή δεν είναι τυπική, αλλά ουσιαστική, καθώς οι δοκιμές είναι πλέον πιο απαιτητικές και οι συνθήκες πιο ρεαλιστικές. Στην ECE 22.05, το κράνος δεχόταν πέντε κάθετες προσκρούσεις σε προκαθορισμένα σημεία, με σταθερή ταχύτητα, περίπου στα 27 – 35 χλμ./ώρα. Οι εν λόγω δοκιμές έδιναν μια βασική εικόνα αντοχής, αλλά δεν απεικόνιζαν πως αντιδρά ένα κράνος σε «πραγματικό» ατύχημα. Με την ECE 22.06 άλλαξε πλήρως η μεθοδολογία: Αυξήθηκαν τα σημεία σε τουλάχιστον δώδεκα και πλέον τα κράνη δοκιμάζονται και σε λοξές και πλάγιες κρούσεις, ώστε να προσομοιώνει τις περιστροφικές δυνάμεις που ασκούνται στον εγκέφαλο κατά την ολίσθηση στην άσφαλτο, ενώ παράλληλα οι δοκιμές πραγματοποιούνται σε πολλαπλές ταχύτητες και θερμοκρασίες με διαφορετικά μεγέθη κεφαλών.
Από το απλό EPS στο πολυστρωματικό: Νέα φιλοσοφία στην απορρόφηση ενέργειας.
Με την παλιά προδιαγραφή ECE 22.05, το εσωτερικό του κράνους περιείχε συνήθως μονής πυκνότητας EPS, δηλαδή έναν αφρό ίδιας σκληρότητας σε όλη την επιφάνεια. Το σύστηγμα αυτό λειτουργούσε καλά σε ισχυρές προσκρούσεις, αλλά υστερούσε στις πιο ήπιες, όπου η απορρόφηση ενέργειας ήταν περιορισμένη. Η ECE 22.06 απαιτεί πλέον EPS πολλαπλής πυκνότητας, με διαφορετικά επίπεδα σκληρότητας και πάχους, ώστε το κράνος να ανταποκρίνεται σε τρία επίπεδα ταχύτητας πρόσκρουσης: Χαμηλή, μεσαία και υψηλή. Εκ του αποτελέσματος, βελτιώνεται η προστασία της κεφαλής σε κάθε είδους ατύχημα, από μικρό χτύπημα με ταχύτητες πόλης μέχρι σφοδρή πτώση σε αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα, άλλαξε ριζικά ο τρόπος δοκιμής των ζελατινών και μηχανισμών. Στην 22.05 υπήρχε μια βασική δομή με πτώση μεταλλικής σφαίρας, μόνο όμως για διαφανείς ζελατίνες και σε χαμηλή ενέργεια. Η 22.06 έκανε την δοκιμή υποχρεωτική για όλα τα visors (φιμέ, διάφανα, φωτοχρωμικά) και με αυστηρότερα κριτήρια.
Τι άλλαξε και τα κράνη δεν χωράνε κάτω από τη σέλα;
Με τις αλλαγές αυτές και την προσθήκη περισσότερων υλικών, όπως αναφέραμε και πιο πάνω, τα νέα κράνη που φέρουν πιστοποίηση 22.06 απέκτησαν μεγαλύτερο όγκο εξωτερικά, ενώ βάρυναν κατά περίπου και 100 – 150 γραμμάρια. Επιπλέον, οι αεραγωγοί και οι επενδύσεις σχεδιάστηκαν εκ νέου, ώστε το κράνος να παραμένει σταθερό και αεροδυναμικό, παρά τη μικρή αύξηση διαστάσεων. Η αύξηση του συνολικού όγκου του κελύφους, είναι και ένας από τους λόγους που πλέον ορισμένα από τα κράνη δεν χωρούν κάτω από τη σέλα μερικών μικρότερων scooter. Τα κράνη άλλαξαν, ο χώρος κάτω από τις σέλες πότε;
Δοκιμάζονται και με τα πρόσθετα μέρη όπως ενδοεπικοινωνίες, sun visor κ.λ.π.
Η ECE 22.05 επικεντρωνόταν κυρίως στο αν ένα κράνος περνά ή όχι τα crash tests. Η ECE 22.06 πάει ένα βήμα παραπέρα: εξετάζει πώς απορροφάται η ενέργεια, πώς συμπεριφέρονται τα επιμέρους εξαρτήματα και πώς διατηρείται η προστασία μετά από φθορά ή γήρανση. Είναι πλέον υποχρεωτικό να δοκιμάζονται τα κράνη με τα πρόσθετα εξαρτήματα τους, όπως ενδοεπικοινωνίες, sun visors ή spoilers, ώστε να διασφαλίζεται ότι η συνολική κατασκευή πληροί τις απαιτήσεις. Η ουσία είναι ότι τα κράνη της 22.06 δεν είναι απλώς «νέα», αλλά αντικειμενικά πιο ασφαλή: δοκιμασμένα σε περισσότερα σενάρια, με αυστηρότερες προδιαγραφές και πιο ρεαλιστικά δεδομένα.