Ernst Degner: Ο λιποτάκτης των GP που έφερε τη δύναμη στους δίχρονους της Suzuki!
|

Το 1961, ο Degner έκανε κρυφά επαφές με τη Suzuki. Η ιαπωνική φίρμα ήθελε απεγνωσμένα να αποκτήσει πρόσβαση στην ευρωπαϊκή τεχνολογία των GP, και ιδιαίτερα στα μυστικά του Walter Kaaden.
Σε ένα κράτος φρούριο γεννήθηκε η αγωνιστική ομάδα MZ
Η συμφωνία με τη Suzuki και η διπλή ζωή του Degner
Η μεγάλη φυγή και έπειτα η επιστροφή <<φωτιά>> στη Μόνζα!
Το τίμημα της προδοσίας και η κληρονομιά του Degner
Σε ένα κράτος φρούριο γεννήθηκε η αγωνιστική ομάδα MZ
Στις αρχές της δεκαετίας του Ά60, η Ανατολική Γερμανία ήταν ένα κράτος φρούριο. Πίσω από το Σιδηρούν Παραπέτασμα, οι πολίτες παρακολουθούνταν, οι μετακινήσεις ελέγχονταν και οι αποδράσεις πληρώνονταν με αίμα. Μέσα σε αυτό το καθεστώς όμως, γεννήθηκε κάτι απρόσμενο: μια από τις καλύτερες αγωνιστικές ομάδες μοτοσυκλέτας στον κόσμο, η MZ (Motorradwerk Zschopau), και ο αρχιμηχανικός της, Walter Kaaden, που είχε δημιουργήσει το πιο προηγμένο δίχρονο σύστημα εξαγωγής στον πλανήτη.
Ο αναβάτης-αστέρι της ομάδας λεγόταν Ernst Degner. Ήταν το καμάρι της Ανατολής, ένας εξαιρετικά ταλαντούχος οδηγός που κατάφερνε να νικά με μοτοσυκλέτες χειρότερης ισχύος χάρη στην εκπληκτική τεχνογνωσία της ομάδας του. Όμως ο Degner δεν ένιωθε ήρωας. Ένιωθε φυλακισμένος. Η οικογένειά του ελεγχόταν, οι μετακινήσεις του παρακολουθούνταν, και οι επαφές του με τον υπόλοιπο κόσμο ήταν υπό επιτήρηση. Μέχρι που ήρθε η στιγμή να αλλάξει τα πάντα.
Η συμφωνία με τη Suzuki και η διπλή ζωή του Degner
Το 1961, ο Degner έκανε κρυφά επαφές με τη Suzuki. Η ιαπωνική φίρμα ήθελε απεγνωσμένα να αποκτήσει πρόσβαση στην ευρωπαϊκή τεχνολογία των GP, και ιδιαίτερα στα μυστικά του Walter Kaaden. Ο Degner ήξερε ακριβώς τι κρατούσε στα χέρια του: όχι μόνο την εμπειρία του ως αναβάτης, αλλά και ολόκληρη τη συνταγή για το απόλυτο δίχρονο αγωνιστικό όπλο.
Μια συμφωνία έκλεισε με απόλυτη μυστικότητα. Η Suzuki θα εξασφάλιζε την έξοδο του Degner και της οικογένειάς του, και σε αντάλλαγμα ο Degner θα παρέδιδε όλα τα τεχνικά σχέδια του Kaaden. Η επιχείρηση θα ξεκινούσε κατά τη διάρκεια του GP στη Σουηδία. Εκεί, η MZ έστειλε τον Degner να αγωνιστεί χωρίς να υποψιάζεται τίποτα. Ο ίδιος όμως είχε ήδη οργανώσει την απόδραση της οικογένειάς του — μέσα σε φορτηγό γεμάτο μοτοσυκλέτες που διέσχισε τα σύνορα Δυτικής και Ανατολικής Γερμανίας κρυφά, με τη βοήθεια παραγόντων της Suzuki.
Η μεγάλη φυγή και έπειτα η επιστροφή <<φωτιά>> στη Μόνζα!
Μετά το GP Σουηδίας, ο Degner εξαφανίστηκε. Έγινε κυριολεκτικά φάντασμα. Η ΜΖ τον αναζήτησε, η Στάζι τον κυνήγησε, και ο κόσμος των αγώνων βούιξε. Λίγες εβδομάδες αργότερα εμφανίστηκε καβάλα σε εργοστασιακή Suzuki, στο Grand Prix της Ιταλίας, και έθεσε τα θεμέλια της ιαπωνικής κυριαρχίας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.
Η μεταγραφή του δεν ήταν ομαλή. Στο GP της Μόνζα, η δίχρονη Suzuki του πήρε φωτιά σε ταχύτητες άνω των 200 km/h και ο Degner υπέστη βαθιά εγκαύματα. Ένα χρόνο αργότερα όμως, το 1962, όχι μόνο είχε επιστρέψει στους αγώνες, αλλά και κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στα 50cc, δίνοντας στη Suzuki τον πρώτο της παγκόσμιο τίτλο. Η εποχή των 2-stroke άρχιζε.
Το τίμημα της προδοσίας και η κληρονομιά του Degner
Η ιστορία του Degner δεν είχε happy end. Οι φήμες έλεγαν πως έζησε τα επόμενα χρόνια με εφιάλτες, συνεχείς απειλές και μόνιμη εσωτερική ταραχή. Το 1983, πέθανε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες στην Τενερίφη, σε ηλικία 51 ετών. Κάποιοι λένε πως επρόκειτο για αυτοκτονία, άλλοι για καρδιακό επεισόδιο. ¶λλοι ψιθυρίζουν ακόμη ότι η Στάζι τον παρακολουθούσε ως το τέλος.
Όμως το έργο του Degner είχε ήδη αλλάξει τον κόσμο των GP. Οι δίχρονοι κινητήρες της Suzuki, βασισμένοι στα σχέδια του Kaaden, εξελίχθηκαν στους κυρίαρχους των δεκαετιών που ακολούθησαν. Και ο Degner, αν και για πολλούς θεωρείται προδότης, παραμένει μια από τις πιο εμβληματικές – και ανθρώπινες – μορφές στην ιστορία της αγωνιστικής μοτοσυκλέτας.
Ήταν ο άνθρωπος που έσπασε τα δεσμά για την ελευθερία του – και μαζί, άλλαξε τον κόσμο της μοτοσυκλετιστικής ιστορίας.