Τέλος στην πλήρη απαγόρευση: Η Ε.Ε. επιτρέπει τελικά τους θερμικούς κινητήρες και μετά το 2035

Τέλος στην πλήρη απαγόρευση: Η Ε.Ε. επιτρέπει τελικά τους θερμικούς κινητήρες και μετά το 2035
Η Ε.Ε. κάνει πίσω: Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν τελειώνουν το 2035.
Τζιτζικώστας: «Οι θερμικοί θα συνεχιστούν, αλλά μόνο με καθαρά καύσιμα».
Συνθετικά καύσιμα: η λύση ή μια υπεραισιόδοξη υπόσχεση;
Οι αριθμοί των πωλήσεων στα ηλεκτρικά δείχνουν ότι η μετάβαση δεν έχει ωριμάσει.
Η Ε.Ε. κάνει πίσω: Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν τελειώνουν το 2035
Το σενάριο της πλήρους απαγόρευσης των θερμικών κινητήρων φαίνεται πως καταρρέει, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλάζει στάση μετά από μήνες έντονης πίεσης από την αυτοκινητοβιομηχανία. Ενώ μέχρι πρόσφατα η ημερομηνία του 2035 παρουσιαζόταν ως αμετακίνητη, οι συνέπειες μιας τόσο απότομης μετάβασης –ανεπαρκείς υποδομές φόρτισης, υψηλό κόστος ηλεκτρικών μοντέλων και ο φόβος απώλειας εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας– τελικά έφεραν τα πάνω κάτω στις Βρυξέλλες.
Η τάση ήταν ήδη ορατή, όμως η καθοριστική κίνηση ήρθε με την επιστολή του Γερμανού καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία ουσιαστικά λειτούργησε ως «μοχλός αλλαγής» στην ευρωπαϊκή πολιτική.
Τζιτζικώστας: «Οι θερμικοί θα συνεχιστούν, αλλά μόνο με καθαρά καύσιμα»
Σε πρόσφατη συνέντευξη στη Handelsblatt, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, επιβεβαίωσε αυτό που συζητιόταν παρασκηνιακά εδώ και καιρό: οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα επιτρέπεται να πωλούνται και μετά το 2035, εφόσον κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά ή βιοκαύσιμα χαμηλών ρύπων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδέχθηκε επίσημα τη γερμανική πρόταση και πλέον το σχέδιο οδηγεί προς μια «επιλεκτική συνέχιση» της θερμικής τεχνολογίας. Το ερώτημα που μένει ανοιχτό αφορά τα plug-in υβριδικά και τα μοντέλα με range extender, τα οποία ενδέχεται να διατηρηθούν εφόσον λειτουργούν με καύσιμα πολύ χαμηλών εκπομπών.
Συνθετικά καύσιμα: η λύση ή μια υπεραισιόδοξη υπόσχεση;
Μεγάλο μέρος της κουβέντας περιστρέφεται πλέον γύρω από τα eFuels. Η Porsche έχει ήδη επενδύσει σε πιλοτικό εργοστάσιο στη Χιλή, παράγοντας συνθετική βενζίνη μέσω ανεμογεννητριών, νερού και δεσμευμένου CO₂. Θεωρητικά, τα eFuels μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές έως και 90% σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, αλλά η βιομηχανική τους κλίμακα παραμένει αβέβαιη.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι ότι η απαραίτητη υποδομή απέχει πολύ από το να γίνει πραγματικότητα μέσα στα επόμενα εννέα χρόνια. ΠαρΆ όλα αυτά, η Ε.Ε. επιλέγει να αφήσει «ανοικτή πόρτα» για μια τεχνολογία που ίσως επιτρέψει τη διάσωση των θερμικών μονάδων χωρίς να θυσιάσει πλήρως τους περιβαλλοντικούς στόχους.
Οι αριθμοί των πωλήσεων δείχνουν ότι η μετάβαση δεν έχει ωριμάσει
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα καλύπτουν μόλις το 18,3% των πωλήσεων στην Ε.Ε. για το 2024. Τα υβριδικά εξακολουθούν να κυριαρχούν με 34,7%, ενώ τα plug-in υβριδικά φτάνουν το 9,4%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα diesel.
Τα δεδομένα αυτά δείχνουν πως οι Ευρωπαίοι οδηγοί παραμένουν διστακτικοί απέναντι στην πλήρη ηλεκτροκίνηση, γεγονός που ενισχύει την άποψη πολλών χωρών ότι το 2035 ίσως ήταν μια εξαιρετικά φιλόδοξη ημερομηνία για την πλήρη κατάργηση των θερμικών αυτοκινήτων.

