«Ψηφιακός»ΚΟΚ: Τα έσοδα από τα πρόστιμα αντί στους δήμους θα πηγαίνουν στα ταμεία της αστυνομίας!

Μήπως για αυτό το λόγο η Τροχαία γράφει τόσο πολύ το τελευταίο διάστημα;
Τα έσοδα από τα πρόστιμα πλέον στα ταμεία της αστυνομίας , ΟΑΣΑ και ΟΣΕ.
Η τοπική αυτοδιοίκηση χάνει τη δυνατότητα δράσης και 500.000 ευρώ ετησίως.
Ο ΟΣΕ στους δικαιούχους – η πιο αμφιλεγόμενη πρόβλεψη.
Οι 2.888 κάμερες κοστίζουν 41,7 εκατ. ευρώ και η εγκατάσταση ξεκινά το 2026.
Τα έσοδα από τα πρόστιμα πλέον στα ταμεία της αστυνομίας , ΟΑΣΑ και ΟΣΕ
Η «ψηφιακή επανάσταση» του νέου ΚΟΚ, που προωθεί το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μοιάζει περισσότερο με άσκηση αναδιανομής εσόδων παρά με σχέδιο ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας. Το νέο νομοσχέδιο μετατρέπει τα πρόστιμα του ΚΟΚ σε έναν συγκεντρωτικό μηχανισμό εσόδων, αφαιρώντας τα από τους δήμους – που μέχρι σήμερα διέθεταν τα χρήματα σε έργα ασφάλειας και υποδομών – και μεταφέροντάς τα στο κεντρικό κράτος μέσω του νέου «Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας και Προστίμων». Από εκεί, τα ποσά θα διανέμονται σε μια ευρεία λίστα φορέων: στο Ταμείο Πρόνοιας Αστυνομικών, στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού, στους οργανισμούς ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ΟΣΕ, αλλά και στη νέα υπηρεσία ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ., η οποία θα αναλάβει τη λειτουργία και εποπτεία του εθνικού δικτύου καμερών. Οι δήμοι θα λαμβάνουν πλέον έσοδα μόνο εφόσον διαθέτουν δικό τους σύστημα καμερών, γεγονός που αποκλείει σχεδόν όλους, αφού οι περισσότεροι δεν διαθέτουν ούτε τους πόρους ούτε την τεχνογνωσία.
 
Η τοπική αυτοδιοίκηση χάνει τη δυνατότητα δράσης και 500.000 ευρώ ετησίως

Η αλλαγή αυτή σημαίνει ότι οι πόροι που μέχρι σήμερα επενδύονταν απευθείας στην οδική ασφάλεια, όπως φωτισμός, σηματοδότες και διαβάσεις, φεύγουν από την τοπική κοινωνία και επιστρέφουν στο κράτος ως φοροεισπρακτικός μηχανισμός. Η αντίδραση των δήμων ήταν άμεση. Ο δήμαρχος Βάρης–Βούλας–Βουλιαγμένης και Α΄ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ζήτησε την απόσυρση του άρθρου 20 που καταργεί την απόδοση των εσόδων στους ΟΤΑ, κάνοντας λόγο για «αντιαυτοδιοικητική και αδικαιολόγητη παρέμβαση». Όπως σημείωσε, οι απώλειες για έναν μεγάλο δήμο μπορεί να φτάνουν τα 500.000 ευρώ ετησίως, ποσά που σήμερα κατευθύνονται σε έργα υποδομής και φωτισμό. Ο ίδιος τόνισε ότι πλέον η διανομή των ποσών θα εξαρτάται από μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις, αφήνοντας τους δήμους «στο έλεος της εκάστοτε κυβέρνησης». «Εκεί που μας χρωστάγανε, μας πήραν και το βόδι», δήλωσε χαρακτηριστικά, κατηγορώντας το Υπουργείο ότι μετατρέπει την οδική ασφάλεια σε μηχανισμό είσπραξης και όχι σε μηχανισμό πρόληψης.
 
Ο ΟΣΕ στους δικαιούχους – η πιο αμφιλεγόμενη πρόβλεψη
Αντιδράσεις προκαλεί και η ένταξη του ΟΣΕ στους δικαιούχους των εσόδων από τα πρόστιμα. Σύμφωνα με το σχέδιο, ο οργανισμός θα μπορεί να εγκαθιστά κάμερες στις ισόπεδες διαβάσεις και να εισπράττει ποσοστό των προστίμων που θα προκύπτουν. Το μέτρο, ωστόσο, εγείρει ερωτήματα: πώς είναι δυνατόν ένας οργανισμός που έχει δεχθεί δριμεία κριτική για ανεπάρκεια, βλάβες και ελλείψεις στη σηματοδότηση να ανταμείβεται μέσω του ίδιου συστήματος που καλείται να ελέγξει; Η τραγωδία των Τεμπών παραμένει νωπή στη μνήμη της κοινωνίας, και το να βλέπουμε τον ΟΣΕ να «επενδύει» σε συστήματα καταγραφής για να αποκομίζει έσοδα, αντί να δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια των επιβατών, μοιάζει τουλάχιστον προκλητικό. Το νομοσχέδιο, όπως φαίνεται, δίνει προτεραιότητα στη διαχείριση χρημάτων και όχι στη διαχείριση κινδύνου.
 
Οι 2.888 κάμερες κοστίζουν 41,7 εκατ. ευρώ και η εγκατάσταση ξεκινά το 2026
Παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για «ψηφιακό άλμα» και «έξυπνη οδική παρακολούθηση», η υλοποίηση του συστήματος καμερών καθυστερεί δραματικά.

Ο πρώτος διαγωνισμός για τις 2.888 κάμερες, ύψους 41,7 εκατομμυρίων ευρώ, κηρύχθηκε άγονος, ενώ ο δεύτερος βρίσκεται ακόμη στη φάση κατακύρωσης, μεταθέτοντας την εγκατάσταση για το 2026. Το νέο σύστημα προβλέπει τη σύνδεση κάθε κάμερας με το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα (Ε.Η.Σ.), που θα αναγνωρίζει παραβάσεις μέσω τεχνητής νοημοσύνης και θα αποστέλλει αυτόματα τις ειδοποιήσεις στους πολίτες μέσω του gov.gr. Ο οδηγός θα έχει τρεις ημέρες για ένσταση και οκτώ μήνες για πληρωμή, με προσαύξηση 20% σε περίπτωση καθυστέρησης. Παρά την τεχνολογική πρόοδο, το πλαίσιο παραμένει ατελές: δώδεκα υπουργικές αποφάσεις απαιτούνται ακόμη για να τεθεί πλήρως σε ισχύ, κάτι που σημαίνει ότι το μέτρο ενδέχεται να καθυστερήσει μήνες ή και χρόνια. Το μόνο που φαίνεται να λειτουργεί άψογα, είναι η ροή του χρήματος. Αντί για οδική ασφάλεια, ο νέος «ψηφιακός ΚΟΚ» φαίνεται να εστιάζει στο πώς θα συγκεντρώνονται και θα μοιράζονται τα πρόστιμα, αφήνοντας για άλλη μια φορά τους δρόμους – και τους οδηγούς – στο περιθώριο μιας πολιτικής που μετατρέπει την τεχνολογία σε εισπρακτικό εργαλείο.
 




