Νέος ΚΟΚ: Υπέρβαση ή εκσυγχρονισμός; - Η Ελλάδα σε δύο στρατόπεδα!

Μπορεί να υπάρξει πραγματική οδική ασφάλεια χωρίς υποδομές, αλλά μόνο με φόβο; Ή μήπως ήρθε η στιγμή να παραδεχτούμε πως χωρίς αυστηρότητα, τίποτα δεν αλλάζει ποτέ;
Οι αυστηρές ποινές και τα χαμηλά όρια προκαλούν αντιδράσεις.
«Πριν τα πρόστιμα, φτιάξτε δρόμους και ρίξτε τον Φ.Π.Α. στον εξοπλισμό».
«Ήρθε η ώρα να μπουν κανόνες – Όποιος δεν συμμορφωθεί πρόστιμο να καταλάβει».
Ανάμεσα στις δύο Ελλάδες των δρόμων – Ποια πλευρά έχει δίκιο;
Οι αυστηρές ποινές και τα χαμηλά όρια προκαλούν αντιδράσεις
Από τις 13 Σεπτεμβρίου 2025, η Ελλάδα εφαρμόζει τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με γενικό όριο ταχύτητας 30 km/h σε κατοικημένες περιοχές και πολλαπλάσια πρόστιμα για τις παραβάσεις. Ταυτόχρονα, ένα δίκτυο καμερών με τεχνητή νοημοσύνη αρχίζει να καταγράφει παραβάσεις αυτόματα, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Το μέτρο έχει ήδη διχάσει οδηγούς και φορείς: άλλοι το θεωρούν απαραίτητο βήμα για τη μείωση των τροχαίων, άλλοι το χαρακτηρίζουν υπερβολικό και άδικο για μια χώρα με ελλιπές οδικό δίκτυο και χαμηλή οδική παιδεία.
«Πριν τα πρόστιμα, φτιάξτε δρόμους και ρίξτε τον Φ.Π.Α. στον εξοπλισμό»
Πολλοί οδηγοί βλέπουν το νέο ΚΟΚ ως μια επιβολή χωρίς υποδομή. Θεωρούν ότι τα νέα όρια ταχύτητας είναι ανεφάρμοστα, ειδικά σε κεντρικές αρτηρίες ή δρόμους που δεν έχουν σχεδιαστεί για τόσο χαμηλές ταχύτητες. Υποστηρίζουν ότι το κράτος εστιάζει στα πρόστιμα και όχι στην πρόληψη, αφού τα έσοδα από τα παλιά πρόστιμα δεν μεταφράστηκαν ποτέ σε ασφαλέστερους δρόμους, φωτισμό ή σωστή σήμανση καθώς και ο Φ.Π.Α. σε προστατευτικό εξοπλισμό δεν έπεσε. Όπως λένε, «αν το κράτος θέλει να μειώσει τα ατυχήματα, πρέπει πρώτα να διορθώσει τις λακκούβες, να νοιαστεί για εμάς και να κάνει προσιτή την προστασία όσο αφορά τον εξοπλισμό και όχι να στήσει κάμερες».
«Ήρθε η ώρα να μπουν κανόνες – Όποιος δεν συμμορφωθεί πρόστιμο να καταλάβει»
Από την άλλη πλευρά, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι η Ελλάδα άργησε πολύ να εφαρμόσει αυστηρό πλαίσιο. Επισημαίνουν ότι σε όλη την Ευρώπη τα όρια των 30 km/h έχουν μειώσει θανατηφόρα ατυχήματα έως και 40%, ενώ οι κάμερες με AI εξαλείφουν την ανθρώπινη αυθαιρεσία και επιβάλλουν αντικειμενικό έλεγχο. Για αυτούς, το πρόβλημα δεν είναι τα πρόστιμα, αλλά η νοοτροπία “δεν πειράζει” που κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους. Θεωρούν ότι μόνο με φόβο και συνέπεια μπορεί να αλλάξει η εικόνα μιας χώρας που κάθε χρόνο μετρά εκατοντάδες νεκρούς στην άσφαλτο και προκαλεί ατυχήματα. Κάποιες φορές παρατηρείτε ένας φανατισμός ως προς την επιβολή των κανόνων – Γιατί άραγε;
Ανάμεσα στις δύο Ελλάδες των δρόμων – Ποια πλευρά έχει δίκιο;
Το σίγουρο είναι ότι η εφαρμογή του νέου ΚΟΚ βάζει την Ελλάδα μπροστά σε μια αναγκαστική αλλαγή κουλτούρας. Για κάποιους, είναι το τέλος της ανοχής και η αρχή της οδικής πειθαρχίας. Για άλλους, ένα ακόμα μέτρο-εισπρακτικό εργαλείο που θα τιμωρεί τους πολίτες χωρίς να διορθώνει τίποτα από τα χρόνια προβλήματα των δρόμων. Ανάμεσα στις δύο απόψεις, μένει το ερώτημα:
Μπορεί να υπάρξει πραγματική οδική ασφάλεια χωρίς υποδομές, αλλά μόνο με φόβο;
Ή μήπως ήρθε η στιγμή να παραδεχτούμε πως χωρίς αυστηρότητα, τίποτα δεν αλλάζει ποτέ;