Ξεκίνησε από χθες η υποχρεωτική ασφάλιση φυσικών καταστροφών

Από την 1η Ιουνίου 2025, τέθηκε σε ισχύ η νέα νομοθεσία που καθιστά υποχρεωτική την ασφάλιση για φυσικές καταστροφές, τόσο για επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 500.000 ευρώ όσο και για όλα τα οχήμ

Από την 1η Ιουνίου 2025, τέθηκε σε ισχύ η νέα νομοθεσία που καθιστά υποχρεωτική την ασφάλιση για φυσικές καταστροφές, τόσο για επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 500.000 ευρώ όσο και για όλα τα οχήματα.

Υποχρεωτική η κάλυψη και για ακινητοποιημένα οχήματα
Καμία αποζημίωση από το κράτος χωρίς ασφάλιση
Τσουχτερά πρόστιμα για τις επιχειρήσεις – Έως 20.000 ευρώ
Τι σημαίνει για οδηγούς και ιδιοκτήτες οχημάτων

Υποχρεωτική η κάλυψη και για ακινητοποιημένα οχήματα

Από την 1η Ιουνίου 2025, τέθηκε σε ισχύ η νέα νομοθεσία που καθιστά υποχρεωτική την ασφάλιση για φυσικές καταστροφές, τόσο για επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 500.000 ευρώ όσο και για όλα τα οχήματα. Ο στόχος είναι η πρόληψη των οικονομικών συνεπειών από φαινόμενα όπως πλημμύρες, πυρκαγιές και σεισμοί, τα οποία έχουν αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια.
Η ασφάλιση αφορά ακόμη και τα οχήματα που έχουν τεθεί σε διοικητική ακινησία (κατάθεση πινακίδων), τα οποία πλέον δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση κάλυψης. Η ασφαλιστική κάλυψη βασίζεται στην τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος και, σύμφωνα με εκτιμήσεις ασφαλιστών, το επιπλέον κόστος κυμαίνεται στα 10–15 ευρώ για τα περισσότερα ΙΧ.
 

Καμία αποζημίωση από το κράτος χωρίς ασφάλιση

Για τους ιδιοκτήτες οχημάτων, η ασφάλιση δεν συνοδεύεται –προς το παρόν– από χρηματικό πρόστιμο. Ωστόσο, σε περίπτωση που ένα μη ασφαλισμένο όχημα καταστραφεί λόγω φυσικής καταστροφής, ο ιδιοκτήτης του δεν δικαιούται καμία αποζημίωση από το Δημόσιο.
Ουσιαστικά, ο νόμος επιτρέπει στους ιδιώτες να αποφασίσουν αν θα ασφαλιστούν ή όχι, θέτοντας ως ρίσκο την πιθανότητα ολοκληρωτικής ζημιάς χωρίς καμία οικονομική κάλυψη. Αυτό δημιουργεί ένα πλαίσιο ευθύνης, το οποίο ωθεί τους οδηγούς να προστατεύσουν την περιουσία τους προληπτικά.
 

Τσουχτερά πρόστιμα για τις επιχειρήσεις – Έως 20.000 ευρώ

Σαφώς πιο αυστηρό είναι το πλαίσιο για τις επιχειρήσεις. Για εταιρείες με τζίρο άνω των 500.000 ευρώ, η μη συμμόρφωση επιφέρει πρόστιμο 10.000 ευρώ, το οποίο διπλασιάζεται (20.000 ευρώ) αν δεν υπάρξει ασφάλιση εντός 30 ημερών από την πρώτη διαπίστωση παράβασης.
Η ασφαλιστική κάλυψη πρέπει να αφορά τουλάχιστον το 70% της αξίας του ενεργητικού της επιχείρησης, περιλαμβάνοντας κτίρια, εξοπλισμό, εμπορεύματα, οχήματα επαγγελματικής χρήσης και αποθηκευμένα προϊόντα. Η υποχρέωση καλύπτει τις υλικές ζημιές που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές σε όλα τα παραπάνω.
 

Τι σημαίνει για οδηγούς και ιδιοκτήτες οχημάτων

Η αλλαγή αυτή ενισχύει τη λογική της ατομικής ευθύνης και της πρόληψης, ιδίως σε μια εποχή που οι ζημιές από ακραία φαινόμενα δεν είναι σπάνιες. Η χαμηλή επιβάρυνση καθιστά τη νέα κάλυψη προσιτή για όλους τους οδηγούς, ενώ το γεγονός ότι αφορά ακόμα και τα ακινητοποιημένα οχήματα δείχνει τη βαρύτητα που δίνει το κράτος στην καθολική εφαρμογή του μέτρου.
Προς το παρόν, δεν έχει ανακοινωθεί αυστηρός έλεγχος ή διασταύρωση για τους ιδιοκτήτες οχημάτων, ωστόσο μελλοντικά δεν αποκλείεται να δούμε ψηφιακές διασταυρώσεις μέσω gov.gr ή της ΑΑΔΕ.
 
 

SUZUKI
PROION