Καύσιμα και νοθεία. Πώς το κάνουν και πόσο βαθύ είναι το πρόβλημα;

Καύσιμα και νοθεία. Πώς το κάνουν και πόσο βαθύ είναι το πρόβλημα;

- Σύμφωνα με έρευνα του ΕΜΠ το 27% των πρατηρίων στην Αττική νοθεύει ή έχει πειραγμένες αντλίες.
- Στην 95άρα βάζουν από αλκοόλες και τολουόλιο μέχρι και νερό.
- Αραιώνουν την 100άρα με 95άρα για μείωση του κόστους.
- Στην 98άρα βάζουν μεθαιθανόλη που είναι κοντά στα οκτάνια (97).

Σύμφωνα με έρευνα του ΕΜΠ το 27% των πρατηρίων στην Αττική νοθεύει ή έχει πειραγμένες αντλίες

Όλοι μας έχουμε ακούσει ή ακόμα χειρότερα έχουμε βιώσει τις συνέπειες νοθευμένου καυσίμου στον κινητήρα μας. Ένα άλλο πρόβλημα που επίσης εντοπίζουν πολλοί είναι τα πρατήρια με "πειραγμένες" αντλίες, δηλαδή αντλίες που βάζουν μικρότερη ποσότητα καυσίμου στο ντεπόζιτο από αυτή που αναγράφει ο μετρητής. Στη δεύτερη περίπτωση, η συνολική κλοπή εις βάρος των καταναλωτών ανέρχεται στα 120 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με περιπτώσεις να αναφέρουν ότι το έλλειμα μπορεί να φτάνει μέχρι και το 24%. Δηλαδή για κάθε 100 λίτρα βενζίνης που πουλάει το πρατήριο, τα 24 είναι "αέρας κοπανιστός"
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 27% των πρατηρίων στην Αττική έχει πειραγμένες αντλίες ή/και νοθευμένα καύσιμα. Το πρόβλημα λοιπόν είναι πολύ βαθύ - όπως αντιλαμβανόμαστε - όμως πώς νοθεύονται τελικά τα καύσιμα; 

Στην 95άρα βάζουν από αλκοόλες και τολουόλιο μέχρι και νερό

Ξεκινάμε από την 95άρα, την "απλή", που οι περισσότεροι αναβάτες χρησιμοποιούμε στα οχήματά μας. Εκεί μπορούν να μπουν τα πάντα, από απλό "νεράκι του θεού" μέχρι διάφορες αλκοόλες και τουλουόλιο. Και μπορεί το τελευταίο να είναι το πιο ασυνήθιστο, είναι όμως και το πιο καταστροφικό για τον κινητήρα. Αρχικά το τουλουόλιο αυξάνει την απόδοση, δίνοντάς μας την εντύπωση ότι το καύσιμο που βάλαμε ήταν καλό και έτσι επιστρέφουμε στο ίδιο βενζινάδικο. Όμως το τουλουόλιο είναι και εξαιρετικά διαβρωτικό και για υλικά όπως τσιμούχες, σωληνάκια και φλάτζες είναι καταστροφικό. 

Αραιώνουν την 100άρα με 95άρα για μείωση του κόστους

Η 100άρα βενζίνη θεωρείται γενικά ιδανικότερη για κινητήρες υψηλής απόδοσης, όμως δεν ξεφεύγει αό τη νόθευση. Μια πολύ συνηθισμένη πρακτική είναι η αραίωση της με 95άρα, κάτι που φυσικά μειώνει το κόστος για το βενζινάδικο και αυξάνει το κέρδος του. Το βασικό πρόβλημα εδω έρχεται όταν το μοντέλο που έχουμε απαιτεί από τον κατασκευαστή βενζίνη υψηλότερων οκτανίων για να λειτουργήσει σωστά. Έτσι, πέραν της μείωσης της απόδοσης, έρχεται και πιο γρήγορα η φθορά του κινητήρα, ενώ ο κάτοχος θεωρεί (και χωρίς να φταίει σε κάτι), ότι βάζει την καλύτερη βενζίνη που έχει άλλωστε προτείνει και ο κατασκευαστής. 

Στην 98άρα βάζουν μεθαιθανόλη που είναι κοντά στα οκτάνια (97)

Πάμε λοιπόν και στην "ενδιάμεση" βενζίνη. Η 98άρα έχει αρχίσει σχετικά πρόσφατα να νοθεύεται με Μεθαιθανόλη, η οποία είναι πολύ κοντά στα οκτάνια (97) και για αυτό είναι και πολύ δύσκολο να εντοπιστεί σε ελέγχους νοθείας (ποσοστό μη ανίχνευσης 40%). Το πολύ χαμηλό της κόστος (που μπορεί να φτάνει τα 10 λεπτά το λίτρο) την κάνει μια προφανή επιλογή για έναν ανέντιμο κάτοχο πρατηρίου. 
Ποιά πρατήρια είναι αυτά που χρησιμοποιούν αυτές τις πρακτικές; Συνήθως είναι τα πολύ φθηνά πρατήρια, αυτά που λειτουργούν στα όρια του κόστους και ο μόνος τρόπος για μια επιχείρηση να είναι βιώσιμη όταν παίζει στο κόστος είναι είτε να πουλάει τεράστιες ποσότητες για να βγάλει κέρδος είτε να κλέβει - με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. 
Και καλό είναι να θυμόμαστε ότι πέραν από τα προβλήματα που φέρνουν στον κινητήρα τα νοθευμένα καύσιμα, τα καυσαέρια που βγάζουν στην ατμόσφαιρα είναι καταστροφικά (ή για να είμαστε ειλικρινείς καταστροφικότερα) για την ανθρώπινη υγεία. Και όταν η πρακτική αυτή είναι τόσο διαδεδομένη όπως δείχνει η έρευνα του ΕΜΠ, μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε τι εισπνέουμε καθημερινά στους δρόμους των μεγαλουπόλεων.