Πως προβλέπεται το μέλλον του δικύκλου στην Ελλάδα;

    Η κρίση επηρέασε τις καταναλωτικές προτιμήσεις των αγοραστών όσον αφορά τα χαρακτηριστικά τους, όπως η τιμή, τα κόστη χρήσης και συντήρησης, την ποιότητα, την αξιοπιστία, την μέση  κατανάλωση  καυσίμου, κοκ. Η κρίση επέφερε επίσης αλλαγές και στις στάσεις και τις αξίες των Ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι έβλεπαν το δίκυκλο (κυρίως τη μοτοσυκλέτα) ως μέσο επίδειξης και νεοπλουτισμού. Επίσης, δόθηκε ένα γερό πλήγμα στην καταναλωτική πίστη, που ήδη βρίσκονταν σε οριακά επίπεδα αξιοπιστίας και ήταν ένα σημαντικό εργαλείο για τους καταναλωτές που ήθελαν να προβούν στην αγορά ενός νέου δικύκλου αλλά δεν μπορούσαν να το αγοράσουν με μετρητά.
     
    Και ενώ κατά την περίοδο της κρίσης, πολλά στελέχη της αγοράς περίμεναν μια μετακίνηση του αγοραστικού κοινού από τον χώρο του αυτοκινήτου στον χώρο της μοτοσυκλέτας, αυτό δεν επετεύχθη για πολλούς λόγους. Την περίοδο της ευμάρειας, όλοι οι κατασκευαστές εστίαζαν την προσοχή τους στα μεγαλύτερα κυβικά και στα ακριβότερα μοντέλα τους. Κανένας τους δεν περίμενε το τσουνάμι των επιπτώσεων σε αγορά και καταναλωτικό κοινό, απόρροια της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης που βίωσε (έως τώρα) η χώρα. Επιπλέον, με την εξάπλωση της χρηματοδότησης (δάνεια), οι εισαγωγικές εταιρίες έδειξαν περισσότερο ενδιαφέρον για την αύξηση των μεριδίων τους, για χάρη των παραπάνω πωλήσεων, και της μεγαλύτερης διείσδυσης στην αγορά, αγνοώντας για την υγιή ανάπτυξη του κλάδου. Επίσης, η υποβάθμιση των διαθέσιμων δικτύων συνεργατών ανά την Ελλάδα και η έλλειψη διαφήμισης από την πλειονότητα των εισαγωγικών εταιρειών, συνέβαλαν στην κατάσταση που βιώνει ο κλάδος τώρα.
     
    Παρά το γεγονός ότι το 2018 έκλεισε θετικά σε σχέση με το 2017, δεν σημαίνει ότι η αγορά έχει βρει τα πατήματα της ακόμα, μιας και υπολείπεται από το μέσο όρο ταξινομήσεων της προηγούμενης δεκαετίας (2001-2010) που ήταν οι 75.000. Πάντως, προσδοκία όλων των επιχειρήσεων της αγοράς είναι η αγορά να ανακάμψει πολύ σύντομα και να σταθεροποιηθεί στα επόμενα 2-3 χρόνια κοντά στις 50.000 πωλήσεις νέων δικύκλων περίπου τον χρόνο, μιας και οι δυνατότητες της αγοράς βάσει των νέων δεδομένων που έχουν δημιουργηθεί στην οικονομία ρέπουν προς τα εκεί.
     
    Παγκοσμίως, οι περισσότερες βιομηχανίες δικύκλων θέλουν να ανταπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις που εμφανίζονται, αυτή της ηλεκτροκίνησης και της ζήτησης δικύκλων μικρότερου κυβισμού με χαμηλότερη κατανάλωση και χαμηλό κόστος κτήσης, χρήσης και συντήρησης. Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, στόχος των εταιρειών είναι να αποκτήσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο μερίδιο σε αυτήν την αναδυομένη και πολλά υποσχόμενη αγορά, μιας και όπως όλα δείχνουν η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσει το next big thing της αγοράς. Βέβαια, στην Ελλάδα της κρίσης, η περιορισμένη αγορά ηλεκτρικών δικύκλων οφείλεται στη μη ύπαρξη υποδομής υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο με δίκτυο ταχυφορτιστών, στην έλλειψη ελκυστικότερων οικονομικών ή/και φορολογικών κινήτρων, τα οποία να αντισταθμίζουν σε κάποιο ικανοποιητικό βαθμό τη σχετικά υψηλή τιμή κτήσεως των ηλεκτρικών δικύκλων, αλλά και τη άγνοια των πολιτών σχετικά με τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών δικύκλων. Όσον αφορά τα δίκυκλα (κυρίως μοτοσυκλέτες) μικρότερου κυβισμού (έως τα 300κε), αρκετές εταιρείες διαπίστωσαν την ύπαρξη ενός ενδιαφέροντος και κερδοφόρου τμήματος της αγοράς που ήθελε ένα φτηνό και αξιόπιστο μηχανάκι με εμφάνιση on-off/adventure, και προσπαθούν να καλύψουν αυτή την ζήτηση. Για αυτό και εταιρείες σαν την BMW με το G 310 (R & GS), η Honda με το CRF 250, η Kawasaki με το Versys X300, η Suzuki με το V-Strom 250, και άλλες τόσες Ινδικές και Κινέζικες εταιρείες προσπαθούν να καλύψουν αυτή τη αυξανομένη ζήτηση, ειδικά στις πρώτες 5 αγορές του κόσμου. Βέβαια, οι κατασκευάστριες εταιρείες θα πρέπει να δώσουν έμφαση στην παρουσίαση νέων μοντέλων στην κατηγορία των απλών/χρηστικών/commuter μοτοσυκλετών (στρογυλοφάναρα), στα 300-400κε, με 2 κυλίνδρους, ψεκασμό, 35-45hp (32-35kw), 15-17λίτρο ρεζερβουάρ, 17΄τροχους, ABS, κατανάλωση 3-4 lt/100 χλμ. και σε τιμή κάτω από τα 5.000 ¤. Θα ήταν πολύ θετικό για την Ελλάδα (μια αγορά των μόλις 33.000 ταξινομήσεων και μερίδιο στην παγκόσμια αγορά 0,05% !!!) και τις ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες, να εκμεταλλευτούν αυτή την συγκυρία και να προσφέρουν σε δελεαστικές τιμές κάποια από τα μοντέλα που θα εμφανιστούν στο άμεσο μέλλον.
     
    Επίσης, δεν πρέπει να αγνοηθεί το γεγονός ότι μέσα στο 2019 θα πραγματοποιηθούν 3 εκλογικές αναμετρήσεις στην Ελλάδα (βουλευτικές, ευρωεκλογές και αυτό-διοικητικές), οι οποίες μπορούν να επηρεάζουν το αγοραστικό κοινό και τις εισαγωγικές εταιρίες, παγώνοντας ουσιαστικά την αγορά. Επιβάλλεται η νέα κυβέρνηση που θα βγει, να ορίσει μια σταθερή οικονομική πολιτική όσον αφορά τη φορολόγηση όλων των μηχανοκίνητων οχημάτων  (τέλη, φόροι καυσίμων, κτλ). Επίσης, χρειάζεται μια επανασταθεροποίηση του πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος και κυβερνητική μέριμνα για την ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος έτσι ώστε να μπορέσει να ξαναλειτουργήσει ο κλάδος της χρηματοδότησης του λιανικού εμπορίου,  φυσικά για εκείνους τους ιδιώτες & επιχειρήσεις όπου τεκμηριώνεται η πιστοληπτική τους ικανότητα, επιτρέποντας παράλληλα την ανάπτυξη της αγοράς. Χρειάζεται μία φορολογική πολιτική που δεν θα μεταβάλλεται συνεχώς, ώστε να μην νιώθει ο καταναλωτής ανασφάλεια στην επιλογή του δικύκλου του και οι επιχειρήσεις του κλάδου να μην αισθάνονται αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι την επομένη ημέρα.
     
    Συνοψίζοντας, η κρίση επηρέασε τις καταναλωτικές προτιμήσεις των αγοραστών την τελευταία 10ετία ενώ ταυτόχρονα δόθηκε ένα γερό πλήγμα στην καταναλωτική πίστη, επηρεάζοντας δραματικά τις πωλήσεις. Ευκαιρίες που θα πρέπει να εκμεταλλευτεί τα επόμενα χρόνια, η ελληνική αγορά του δικύκλου είναι, η ηλεκτροκίνηση, η αντιπροσώπευση & διάθεση στην αγορά νέων οικονομικών δικύκλων από την Κίνα/Ινδία, η ανάπτυξη του Leasing ιδιωτών, η απελευθέρωση της αγοράς των ATV, η ανάπτυξη των δικτύων λιανικής πώλησης, η αξιοποίηση των νέων καναλιών άμεσης προώθησης και διαφήμισης (πχ. Social Media, YouTube, κοκ) και η απόσυρση των πολύ παλαιών και ρυπογόνων δικύκλων. Αυτά, σε συνδυασμό με τις προωθητικές προσφορές που υλοποιούν οι εισαγωγικές εταιρείες, τα πολλά νέα μοντέλα δικύκλων που αναμένονται και τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα που προσφέρουν (προσαρμοσμένα στα τωρινά δεδομένα και ανάγκες των καταναλωτών), προμηνύουν ένα μάλλον αισιόδοξο μέλλον στον δοκιμαζόμενο κλάδο του δίκυκλου στην Ελλάδα.