Η αγορά του δικύκλου το 2008 - 2018

    Από τα ψηλά του 2008, η αγορά έπεσε στα χαμηλότερα το 2017, αν και αρκετοί στην αγορά του δικύκλου υποστηρίζουν ότι τα νούμερα του 2017 ήταν πλασματικά μιας και το 2016 και το 2017 είχαν αναμιχθεί οι κανονικές ταξινομήσεις με τις προ-ταξινομήσεις, λόγω αλλαγής από Euro 3 σε Euro 4. Όπως και να έχει, η πορεία της αγοράς είναι πτωτική και ακολουθεί την ίδια αρνητική πορεία με τον κλάδο του αυτοκίνητου.
     
    Την δεκαετία της ευμάρειας (2001-2010), η αγορά βίωσε απίστευτη ανάπτυξη φτάνοντας στο ζενίθ της με 2 εκπληκτικές συνεχόμενες χρονιές ταξινομήσεων το 2007 και το 2008 (το 2007 είχαμε 100.458 ταξινομήσεις και το 2008 100.118). Οι συνολικές ταξινομήσεις της δεκαετίας έφτασαν τις 759.760 μονάδες. Η χρηματοδότηση του δικύκλου (από τράπεζες και χρηματοοικονομικούς οργανισμούς) τότε βοήθησε στο να εξαπλωθεί ακόμα περισσότερο ο κλάδος, παρέχοντας δάνεια σχεδόν σε όλους, ανεξάρτητα από το αν πληρούσαν ή όχι τα βασικά κριτήρια χρηματοδότησης, για χάρη των παραπάνω πωλήσεων, του μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς και της μεγαλύτερης διείσδυσης στην αγορά.
     
    Πίνακας 5. Ταξινομήσεις καινούργιων δικύκλων την περίοδο 2000-2018 στην Ελληνική αγορά
    ΕΤΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ Δ(%) ΕΤΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ Δ(%)
    2000 64.383 - 2010 61.898 -13,63%
    2001 66.833 3,81% 2011 46.615 -24,69%
    2002 56.069 -16,11% 2012 32.884 -29,46%
    2003 59.137 5,47% 2013 29.536 -10,18%
    2004 72.023 21,79% 2014 32.278 9,28%
    2005 83.078 15,35% 2015 34.485 6,84%
    2006 88.480 6,50% 2016 41.520 20,40%
    2007 100.458 13,54% 2017 28.852 -30,51%
    2008 100.118 -0,34% 2018 33.378 15,69%
    2009 71.666 -28,42% Σύνολο 1.103.691
     
                Πηγή: www.seaa.gr
     
    Στην δεκαετία που διανύουμε (2011-2020) είχαμε 4 πτωτικές και 4 ανοδικές χρονιές. Το 2011 είχαμε 46.615 ταξινομήσεις (μείωση -24,69% σε σχέση με το 2010), το 2012 είχαμε 32.884 ταξινομήσεις (μείωση -29,46% σε σχέση με το 2011), το 2013 είχαμε 29.536 ταξινομήσεις (μείωση -10,18% σε σχέση με το 2012) και το 2014 είχαμε 32.278 ταξινομήσεις βλέποντας για πρώτη φορά μετά από 5 συνεχόμενες πτωτικές χρονιές, μια αύξηση της τάξεως του +9,28%. Το 2015 συνεχίστηκε η ανοδική πορεία με 34.485 πωλήσεις (αύξηση +6,84% σε σχέση με το 2014), το 2016 ανέβηκε ακόμα περισσότερο η αγορά πραγματοποιώντας 41.520 πωλήσεις, με τις προταξινομήσεις λόγω Euro 4 να παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του αποτελέσματος (αύξηση +20,40% σε σχέση με το 2015), ενώ το 2017 υποχώρησε η αγορά στις 28.852 πωλήσεις (μείωση -30,51% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά) και το 2018 η αγορά έδειξε σημάδια ανάκαμψης φτάνοντας στις 33.378 ταξινομήσεις (αύξηση +15,69% σε σχέση με το 2017). 
     
    Λογικά, τις επόμενες 2 χρονιές (2019 και 2020) αναμένεται να υπάρξει μια αυξητική πορεία και αρκετές εισαγωγικές εταιρείες προσδοκούν η αγορά να κινηθεί με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης χρόνο με το χρόνο, με δέλεαρ για το αγοραστικό κοινό, τις πολλές προσφορές, τα πολλά νέα μοντέλα που έρχονται στην ελληνική αγορά και τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα. Πάντως, οι συνολικές πωλήσεις αυτή την δεκαετία δεν θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τις 350.000 μονάδες.

    Σχεδιάγραμμα 1. Ταξινομήσεις καινούργιων δικύκλων την περίοδο 2008 – 2018 στην Ελληνική αγορά

     Πηγή: www.seaa.gr


    Η αγορά την τελευταία δεκαετία (2008-2018) έχει καταγράψει πάνω από μισό εκατομμύριο ταξινομήσεις καινούργιων δικύκλων (513.230), αλλά
    η διαφορά των πωλήσεων του 2008 με το 2018 αγγίζει το -67%. Τα ποσοστά "συρρίκνωσης" της αγοράς είναι συγκλονιστικά, με τις 4 Ιαπωνικές φίρμες να έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες. Σε αυτή την πεσμένη αγορά, πρωταθλήτρια πωλήσεων την περίοδο αυτή αναδεικνύεται η Honda με 76.880 μονάδες και συνολικό μερίδιο αγοράς 14,98%. Βέβαια οι πωλήσεις της έχουν συρρικνωθεί την ίδια περίοδο φτάνοντας το 2018 να έχει το 41,26% των πωλήσεων που πραγματοποιούσε το 2008 (μια πτώση της τάξης του -58,74%).


    *Δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων

                                                                                                                                                                                                                Πηγή: www.seaa.gr 

    Στην 2η θέση είναι η Yamaha με 68.867 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 13,42%, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -74,37% (2008 vs 2018). Στην 3η θέση βρίσκεται η SYM με συνολικές πωλήσεις 64.982 μονάδες και μερίδιο αγοράς 12,66%. Είναι η μοναδική εταιρεία (μαζί με την Daytona) που οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά την τελευταία δεκαετία καταγράφοντας μια αύξηση +33,84 % (2008 vs 2018). Στην 4η θέση της κατάταξης βρίσκεται η Piaggio με 62.280 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 12,13 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -43,28% (2008 vs 2018), ενώ στην 5η θέση βρίσκεται η Kymco με 38.603 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 7,52 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -58,54% (2008 vs 2018). Στην 6η θέση βρίσκεται η Daytona που μαζί με την Kymco είχαν αύξηση στις πωλήσεις τους την τελευταία δεκαετία. Πιο συγκεκριμένα, η Daytona πραγματοποίησε συνολικές πωλήσεις 25.309 μονάδες και κατέχει ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 4,93%, ενώ η αύξηση της σε πωλήσεις ήταν της τάξης του +39,39 % (2008 vs 2018).
     
    Η 7η Suzuki έχει συνολικά 20.419 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 3,98%, η δε Kawasaki βρίσκεται στην 8η θέση με 15.125 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 2,95%. Suzuki και Kawasaki, είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται δραματικά μέσα σε αυτή την περίοδο της κρίσης. Η μεν πρώτη είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν κατά -94,76%, η δε δεύτερη να μειώνονται κατά -92,56%. Στην 9η θέση βρίσκεται η Aprilia με 12.168 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 2,37% και στην 10η θέση βρίσκεται η Modenas με 11.908 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 2,32%.
     
    Αξιο αναφοράς είναι ότι
    οι πρώτες 10 εταιρείες σε ταξινομήσεις στην Ελλάδα καταλαμβάνουν το 77,26% της συνολικής αγοράς δικύκλων την δεκαετία 2008-2018. Οι υπόλοιπες εταιρείες που βρίσκονται κάτω από το τοπ-10, έχουν συνολικές ταξινομήσεις λιγότερες από 10.000 μονάδες (ενδεικτικά αναφέρονται η 11η BMW με 8.766 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 1,71% και η 12η Vespa με 7.268 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 1,42%).