Η αγορά του μεταχειρισμένου

    Η περίοδος με τα ατέλειωτα containers εισαγόμενων μεταχειρισμένων μοτοσυκλετών από την Ιαπωνία την δεκαετία του Ά90 έχει περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Σήμερα, η αγορά των μεταχειρισμένων προσφέρει μια μεγάλη γκάμα εγχώριων μοντέλων για όλο το καταναλωτικό κοινό. Βέβαια, η οικονομική κρίση έχει στρέψει το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού σε μικρού κυβισμού κινητήρες, με χαμηλά τέλη κυκλοφορίας και χαμηλό κόστος χρήσης / συντήρησης.
     
    Οι έμποροι δικύκλων έχουν κατανοήσει τα καινούργια δεδομένα, τις οικονομικές συνθήκες και τις καταστάσεις και έχουν προσαρμοστεί αναλόγως. Σε αυτήν την ταλαιπωρημένη και μειωμένη αγορά, επιβιώνουν οι εμπορίες που έχουν όραμα, πάθος για αυτό που κάνουν και μειωμένα κόστη λειτουργίας. Η σωστή πρακτική που πρέπει να ακολουθείται στις ημέρες μας είναι «Αγοράζω φτηνά, για να πουλήσω φτηνά».
     
    Παρόλο αυτά, υπάρχουν κάποιοι στην αγορά (κυρίως ιδιώτες) που κυριολεκτικά δεν ξέρουν/αγνοούν την αγορά και την κρίση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος και οι τιμές που ζητούν έχουν παραμείνει στα επίπεδα του 2009!  Είναι άτομα που συνήθως έχουν ορίσει μια αστρονομική τιμή για το δίκυκλό τους, μόνο και μόνο επειδή είναι 1ο χέρι ή επειδή όταν το αγόρασαν πριν 8-10 χρόνια είχαν όντως δώσει πολλά χρήματα (για τα σημερινά δεδομένα) και περιμένουν με κάποιο τρόπο να τα πάρουν πίσω. Είναι κρίμα να χάνεις χρήματα από την μοτοσυκλέτα/scooter σου αλλά, δυστυχώς ή ευτυχώς, η αγορά ορίζει την τιμή.
     
    Βασικός κανόνας στην αγορά του μεταχειρισμένου δικύκλου είναι η απαξίωση της εμπορικής του αξίας κάθε χρόνο και φυσικά η εμπορικότητα ενός μοντέλου στην αγορά. Η εμπορική απαξίωση ενός μοντέλου βέβαια επηρεάζεται από το όνομα του εργοστασίου κατασκευής, από την σωστή και καταγεγραμμένη συντήρηση του (σε βιβλιαράκι service) και από τα έξτρα αξεσουάρ που μπορεί να έχει ή τις ειδικές εκδόσεις που μπορεί να έχουν βγει κατά καιρούς για το συγκεκριμένο μοντέλο. Βέβαια στην εξίσωση της απαξίωσης δεν πρέπει να αγνοούνται και διάφοροι εξωγενείς παράγοντες όπως το πολιτικό περιβάλλον, το οικονομικό περιβάλλον σε όλο το φάσμα των διεργασιών του (δάνεια, χρηματοδότηση ιδιωτών, φορολογικό καθεστώς, κ.ά.), το κοινωνικό περιβάλλον (ανεργία, καταναλωτικές συνήθειες), κτλ.
     
    Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα από τα αξιολογότερα μεταχειρισμένα μοντέλα της αγοράς, το Suzuki Bandit 650 (ABS) ταξινομημένα το 2008 και μετά. Η τιμή καινούργιου ήταν στα 6.695 ευρώ (και κάποια στιγμή μέσα στο 2009/10 το είχαν προσφορά στα 5.995 ευρώ). Βάζοντας έναν μετριοπαθή συντελεστή απαξίωσης μιας καινούργιας μοτοσυκλέτας στο 8% βλέπουμε ότι μάλλον οι μοτοσυκλέτες είναι υπερτιμημένες ως μεταχειρισμένες. Η πραγματικότητα λέει ότι η απαξίωση στον πρώτο χρόνο είναι πολύ μεγαλύτερη του 20% και συνεχίζει να είναι υψηλή τα πρώτα 4 χρόνια. Μετά από 8-9 χρόνια η τιμή του σαν μεταχειρισμένο αντί να είναι στα 2 με 2.5 χιλιάρικα, βρίσκεται στα ύψη των 3.000-3.500 ευρώ. Σίγουρα αυτές δεν είναι και οι πραγματικές (και συμφωνηθέντες τελικές τιμές πώλησης τους), αλλά όπως και να το κάνουμε παρασύρουν αρκετούς ανίδεους/άσχετους πωλητές να βάζουν υψηλότερες τιμές πώλησης από τις πραγματικές που πωλούνται τελικά στην αγορά.
     
    Ένα δεύτερο παράδειγμα είναι το best seller της Suzuki στην κατηγορία on-off, το V-Strom 650 ABS. Οι τιμές που αναρτώνται για μοντέλα του 2004/2005 (μιλάμε για μεταχειρισμένο μηχανάκι 14ετίας!!!!) είναι ΕΞΩΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ!!!  Σε αυτές τις τιμές θα έπρεπε να πωλούνται τα μοντέλα του 2008/09 και όχι του 2004/2005. Ένα τρίτο παράδειγμα είναι το CBF 500 (ABS) και το CBF 600 (ABS) της HONDA. Οι τιμές που αναρτώνται για μοντέλα του 2004/2005 (μιλάμε για μεταχειρισμένο μηχανάκι 14ετίας!!!!) είναι ΕΚΤΟΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ!!! Το CBF 500 (με ABS, χωρίς Injection) έπρεπε να πωλείται μάξιμουμ στα 2.000 ευρώ, ενώ το 600 (με ABS, χωρίς Injection), μάξιμουμ τα 2.500 ευρώ (μοντέλα 2004-07). Ένα τελευταίο παράδειγμα είναι το best-seller της Yamaha στην αγορά των μεταχειρισμένων, το TDM 900 (ABS). Η τιμή του ως καινούργιου ήταν λίγο πιο κάτω από τα 10.000 ευρώ (και κάποια στιγμή μέσα στο 2008 το είχαν προσφορά στα 8.950 ευρώ). Μετά από 9-10 χρόνια η τιμή του σαν μεταχειρισμένο αντί να είναι στα 3 χιλιάρικα, βρίσκεται στα ύψη των 4.000-4.500 ευρώ.
     
    Γενικά, στον χώρο του μεταχειρισμένου θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν οι τιμές των μεταχειρισμένων προς τα κάτω και σε πιο λογικά πλαίσια έχοντας υπΆ όψιν την οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η οικονομία, το ποσοστό απαξίωσης των δικύκλων χρόνο με το χρόνο, τις καινούργιες καταναλωτικές συνήθειες και φυσικά την προσφορά και τη ζήτηση κάθε μεταχειρισμένου μοντέλου στην αγορά.