Ανεβαίνεις δικάβαλο ή ούτε να το σκεφτείς;
|
Υπάρχουν άνθρωποι που προτιμούν να περπατήσουν αντί να ανεβούν δικάβαλο
Ακόμα κι αν φοβάσαι, ο καλός αναβάτης μπορεί να σου εμπνεύσει σεβασμό
Σε μικρή μοτοσυκλέτα με χαμηλή ισχύ μπορεί όντως να είναι επικίνδυνο
Απαραίτητη η σωστή ρύθμιση της πίσω ανάρτησης και η καλή κατάσταση του δίτροχου
Υπάρχουν άνθρωποι που προτιμούν να περπατήσουν αντί να ανεβούν δικάβαλο
Η θέση του συνεπιβάτη σε μια μοτοσυκλέτα αποτελεί συχνά αιτία δισταγμού ή και πλήρους άρνησης για ορισμένους ανθρώπους. Δεν πρόκειται μόνο για ζήτημα άνεσης, αλλά κυρίως για αίσθηση ασφάλειας και ελέγχου. Η πιθανής έλλειψη χειρολαβών, η μικρή και συχνά άβολη επιφάνεια στήριξης των ποδιών και η αβεβαιότητα ως προς το τι πρέπει να κάνουν σε απότομες επιταχύνσεις ή φρεναρίσματα, δημιουργούν ένα περιβάλλον ανασφάλειας. Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις η σχεδίαση της σέλας δεν εξυπηρετεί τη στήριξη του σώματος ή περιορίζει την ορατότητα του συνεπιβάτη. Η σωματική επαφή με τον αναβάτη, αν δεν υπάρχει εμπιστοσύνη ή οικειότητα, μπορεί να δημιουργήσει πρόσθετη αμηχανία. Έτσι, για αρκετούς επιβάτες, η ιδέα να περπατήσουν ακόμα και μεγάλη απόσταση φαντάζει προτιμότερη από το να βρεθούν σε μια κατάσταση που τους φέρνει δυσφορία ή φόβο. Η διστακτικότητα αυτή δεν σημαίνει απαραίτητα έλλειψη τόλμης, αλλά αντανακλά εύλογες ανησυχίες για την ασφάλεια και την προσωπική άνεση, ειδικά όταν δεν υπάρχει εμπειρία ή εξοικείωση με την κίνηση πάνω σε δύο τροχούς.
Ακόμα κι αν φοβάσαι, ο καλός αναβάτης μπορεί να σου εμπνεύσει σεβασμό
Ο φόβος του συνεπιβάτη απέναντι στη μοτοσυκλέτα είναι απόλυτα θεμιτός, ιδίως όταν πρόκειται για το πρώτο του δικάβαλο ή για το πρώτο με το συγκεκριμένο αναβάτη. Όμως η συμπεριφορά του αναβάτη μπορεί να μετατρέψει αυτή την επιφυλακτικότητα σε εμπιστοσύνη. Ο καλός αναβάτης ξεκινά από την ενημέρωση: εξηγεί πώς πρέπει να κάθεται ο συνεπιβάτης, από πού να κρατιέται και τι να περιμένει σε κάθε φάση της διαδρομής. Δείχνει σεβασμό στο άτομο που έχει πίσω του, οδηγεί ομαλά, αποφεύγει τις απότομες κινήσεις και προσαρμόζει το στυλ οδήγησής του του ανάλογα με τον άνθρωπο. Η σιγουριά που εκπέμπει μέσα από τη στάση σώματος, την ευθύνη που αναλαμβάνει και την προσοχή του στο περιβάλλον, λειτουργούν υποσυνείδητα καθησυχαστικά. Στην πράξη, αυτό που φοβίζει τον νέο συνεπιβάτη δεν είναι η ίδια η μοτοσυκλέτα, αλλά το απρόβλεπτο. Όταν όμως το οδηγικό ύφος είναι προβλέψιμο και σταθερό, η ανασφάλεια μειώνεται αισθητά. Ένας αναβάτης που εμπνέει εμπιστοσύνη δεν είναι αυτός που οδηγεί γρήγορα ή εντυπωσιακά, αλλά εκείνος που βάζει προτεραιότητα την άνεση και την ασφάλεια του συνεπιβάτη του καθόλη τη διάρκεια της διαδρομής.
Σε μικρή μοτοσυκλέτα με χαμηλή ισχύ μπορεί όντως να είναι επικίνδυνο
Η δικάβαλη οδήγηση δεν είναι απλώς θέμα καλής πρόθεσης, αλλά τεχνικών περιορισμών που σχετίζονται άμεσα με τις δυνατότητες της μοτοσυκλέτας. Σε μοντέλα μικρού κυβισμού, με περιορισμένη ιπποδύναμη και ροπή, η προσθήκη βάρους από έναν δεύτερο αναβάτη μπορεί να αλλάξει δραστικά την ισορροπία, την απόδοση και την ασφάλεια. Η επιτάχυνση μειώνεται σημαντικά, οι αποστάσεις φρεναρίσματος αυξάνονται και οι δυνατότητες αναρρίχησης σε ανηφορικές διαδρομές περιορίζονται. Επιπλέον, το επιπλέον βάρος στο πίσω μέρος επιβαρύνει τη γεωμετρία του πλαισίου και επηρεάζει τη συμπεριφορά στις στροφές. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η υπέρβαση των εργοστασιακών προδιαγραφών φορτίου μπορεί να οδηγήσει σε υπερφόρτωση των ελαστικών ή υπερθέρμανση των φρένων. ΓιΆ αυτό, η επιλογή μοτοσυκλέτας για δικάβαλη χρήση πρέπει να γίνεται με γνώμονα τις πραγματικές απαιτήσεις της διαδρομής και όχι απλώς από ευκολία ή συνήθεια. Η απόφαση να ανέβει δεύτερο άτομο σε μοτοσυκλέτα μικρού κυβισμού πρέπει να συνοδεύεται από επίγνωση των ορίων της και να βασίζεται στην ασφαλή αξιολόγηση της κατάστασης.
Απαραίτητη η σωστή ρύθμιση της πίσω ανάρτησης και η καλή κατάσταση του δίτροχου
Η δικάβαλη χρήση επιβαρύνει τη μοτοσυκλέτα τόσο μηχανικά όσο και λειτουργικά. Ένα από τα βασικά σημεία που πρέπει να ελεγχθούν πριν επιβιβαστεί συνεπιβάτης είναι η πίσω ανάρτηση. Οι περισσότερες μοτοσυκλέτες διαθέτουν ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου, η οποία πρέπει να προσαρμόζεται ανάλογα με το επιπλέον φορτίο. Αν δεν ρυθμιστεί σωστά, η μοτοσυκλέτα ενδέχεται να βυθίζεται υπερβολικά πίσω, επηρεάζοντας την κατευθυντικότητα. Παράλληλα, η φθορά των ελαστικών, η κατάσταση των φρένων και η πίεση των ελαστικών είναι παράγοντες που αποκτούν διπλή σημασία όταν το δίτροχο μεταφέρει δύο άτομα. Η σωστή συντήρηση και οι τακτικοί έλεγχοι εξασφαλίζουν ότι δεν θα προκύψουν απρόοπτα που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών. Ο έμπειρος αναβάτης γνωρίζει ότι η σταθερότητα και η προβλέψιμη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας επηρεάζονται άμεσα από τη μηχανική της κατάσταση. Η ασφαλής δικάβαλη οδήγηση ξεκινά από τη βάση: μια μοτοσυκλέτα σε άρτια λειτουργική κατάσταση και σωστά προετοιμασμένη για τις επιπλέον απαιτήσεις του φορτίου.