net.mototriti.gr τεύχος net.mototriti.gr Scooter τεύχος
Share

ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ

Βελτιωμένες μοτοσικλέτες
Tα μυστικά των αναλωσίμων!
Διαβάστηκε από 6319 αναγνώστες
Κάποια στιγμή όλοι μας αναγκαζόμαστε να ασχοληθούμε με το φιλοσοφικό ερώτημα της βελτίωσης της μοτοσικλέτας μας, μιας και εκ των πραγμάτων τα αναλώσιμα χρήζουν αντικατάστασης. Εκεί, λοιπόν, τίθεται το δίλημμα της αγοράς ανταλλακτικών που θα ανεβάσουν την απόδοση της μοτοσικλέτας στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας αλλά και των επιδόσεων.
Μία μοτοσικλέτα που κυκλοφορεί στους δύσκολους ελληνικούς δρόμους απαιτεί και σωστή συντήρηση, αν θέλουμε να ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές ασφαλείας του κατασκευαστή και κυρίως να ανταποκρίνεται στις δικές μας απαιτήσεις και προσδοκίες. Σε παλαιότερα τεύχη έχουμε αναφερθεί εκτενώς στη συντήρηση της μοτοσικλέτας μας. Εκείνο που δεν μας έχει απασχολήσει μέχρι τώρα είναι τι να επιλέξουμε στην περίπτωση που επιθυμούμε να αναβαθμίσουμε τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της. Και σαν λειτουργικά χαρακτηριστικά εννοούμε τα φρένα, τα ελαστικά, τις αναρτήσεις, τα φώτα, το τιμόνι, τη μετάδοση, τις εξατμίσεις ή ακόμα και τα γκριπ. Δε θα αναφερθούμε σε θέματα βελτιώσεων του κινητήρα (τουλάχιαστον σε αυτή την φάση), μιας και θεωρούμε πως πρώτα ο αναβάτης πρέπει να ξεκινήσει με το σωστό στήσιμο και μετά με οτιδήποτε άλλο. Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά τις επιλογές μας στην εκάστοτε περίπτωση.
Φρένα
Η βελτίωση των φρένων είναι ο πρώτος τομέας που θα μας απασχολήσει σε περίπτωση που φτάσει η ώρα να αλλάξουμε τακάκια. Η εύκολη λύση είναι να αγοράσουμε ένα προβλεπόμενο σετ τακάκια και με λίγα λεφτά να λύσουμε το ζήτημα της σωστής πέδησης. Από την άλλη όμως, μπορούμε να επιλέξουμε μια οικονομική και εύκολη λύση για τη βελτιστοποίηση της πέδησης. Τα σωληνάκια υψηλής πίεσης και ένα καλύτερο σε προδιαγραφές σετ τακάκια σε συνδυασμό με υγρά φρένων είναι ικανά να αποτελέσουν μια πολύ αποτελεσματική λύση. Αν αναρωτηθείτε γιατί χρειάζονται αλλαγή τα σωληνάκια υδραυλικής πίεσης, σκεφτείτε τον απλό κανόνα της φυσικής. Τα υγρά είναι ασυμπίεστα, οπότε σε μια κατηφορική διαδρομή, όπου θα ζητήσουμε το κάτι παραπάνω από το σύστημα πέδησης, αυτά θα ζεσταθούνε και το σωληνάκι υδαυλικής πίεσης που είναι κατασκευασμένο από ελαστικό θα μαλακώσει, θα πρηστεί και στο τέλος η μανέτα θα αποκτήσει μια αίσθηση σπογγώδη που μόνο ασφάλεια δε θα απορρέει. Σε περίπτωση που αυτό όμως ανήκει στην κατηγορία υψηλής πίεσης, το παραπάνω φαινόμενο δε θα κάνει την εμφάνισή του. Η παραπάνω κίνηση σε συνδυασμό με ένα καλό σετ τακάκια θα μας προσφέρει ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Στην αγορά υπάρχουν πολλές επιλογές αλλά θα πρέπει να προσέξουμε να πλοιρούν τις προδιαγραφές και κυρίως να προέρχονται από εταιρία με αρκετή τεχνογνωσία στο χώρο. Τα περιθώρια βελτίωσης στον τομέα είναι άπειρα και μπορεί να περιλαμβάνουν αντικατάσταση δισκόπλακας, δαγκάνας ακόμα και αντλίας φρένων, αλλά στην παρούσα φάση ξεφεύγει από τους αντικειμενικούς μας σκοπούς.
Ελαστικά
Τα ελαστικά αποτελούν κύριο παράγοντα ενεργητικής ασφάλειας της μοτοσικλέτας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αναβάλλεται η αντικατάστασή τους. Εδώ δεν τίθεται θέμα βελτίωσης, αλλά απλά θέμα σωστής επιλογής, ανάλογα με τον τύπο και τη χρήση της μοτοσικλέτας μας. Για παράδειγμα, δεν είναι σε καμία περίπτωση λογικό να τοποθετούμε σε on-off μοτοσικλέτα ελαστικά slick και σε ζάντες με άλλη διάσταση από την εργοστασιακή, μιας και έτσι αλλοιώνουμε τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της (αναφερόμαστε στην εύκολη μετατροπή μιας μοτοσικλέτας σε super motard). Σε κάθε περίπτωση η επιλογή των ελαστικών πρέπει να γίνεται με γνώμονα την ποιότητα και την παρεχόμενη ασφάλεια και όχι τους οικονομικούς λόγους.
Αναρτήσεις
Όλες οι σύγχρονες μοτοσικλέτες διαθέτουν ικανότατες αναρτήσεις με πολύ καλά γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Παρόλ’ αυτά και εκεί υπάρχει η δυνατότητα βελτίωσης. Ο συγκεκριμένος τομέας αφορά ίσως περισσότερο στους αναβάτες που αγοράζουν μια μεταχειρισμένη μοτοσικλέτα με αρκετά χιλιόμετρα στις ρόδες της, όπου ο προηγούμενος χρήστης δεν είχε ασχοληθεί ποτέ με το θέμα των αναρτήσεων, κυρίως γιατί δεν είναι τόσο αναλώσιμες όσο τα λιπαντικά, τα φρένα ή τα λάστιχα. Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να αγνοηθούν. Η ανάρτηση δεν είναι τόσο περίπλοκη όσο δείχνει (τουλάχιστον για καθημερινή χρήση) αλλά θέλει σωστές επιλογές και πολλές προσπάθειες για τη βέλτιστη ρύθμισή της. Σκεφτείτε πως μπαίνουν όροι όπως στήσιμο ελατηρίων, προφορτίσεις και αποσβέσεις και σίγουρα ο μέσος αναβάτης δεν είναι απόλυτα εξοικειωμένος με αυτούς. Στην επιλογή, λοιπόν, μιας aftermarket ανάρτησης βασικό ρόλο παίζει ο προσδιορισμός των αναγκών μας και του τομέα όπου πάσχει, κατά την άποψή μας, η ανάρτηση του κατασκευαστή. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παρασυρθούμε από το όνομα της εταιρίας που κατασκευάζει αμορτισέρ, π.χ. αν αυτό που προσφέρει δεν ανταποκρίνεται στις προσοπικές μας επιθυμίες και κυρίως δεν πρέπει να εμπιστευτούμε ανθρώπους που δεν έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία να επέμβουν στο σύστημα ανάρτησης (το παραπάνω δεν είναι μομφή, για να μην παρεξηγηθούμε).
Φώτα
Είναι διαπιστωμένο από όλους πως οι ελληνικοί δρόμοι είναι απελπιστικά χαμηλά φωτισμένοι. Είναι επίσης διαπιστωμένο πως οι υπόλοιποι οδηγοί των τετράτροχων συνήθως αγνοούν τα δίκυκλα με τη δικαιολογία πως δεν τους είδαν. Για το λόγο αυτό οι βελτιωτές αλλά και σιγά σιγά οι ίδιοι οι κατασκευαστές προτιμούν ολοένα και περισσότερο τα φώτα xenon. Καλύτερη διαύγεια φωτός, σαφώς μεγαλύτερη φωτεινότητα και κατ΄επέκταση καλύτερη ορατότητα από τον αναβάτη. Τα συστήματα που κυκλοφορούν στην αγορά είναι ιδανικά για τοποθέτηση σε μοτοσικλέτες, μιας και έχουν αρκετά μικρές διαστάσεις και αποδεδειγμένη αξιοπιστία σε κραδασμούς. Εξάλλου το κόστος δεν είναι απαγορευτικό και το αποτέλεσμα ικανοποιεί απόλυτα. Χρειάζεται βέβαια λίγη προσοχή στη ρύθμιση της δέσμης έτσι ώστε να μη δημιουργούμε αντιπαλότητες με τους οδηγούς των αυτοκινήτων στραβώνοντάς τους. Αν, λοιπόν, την επόμενη φορά καεί η λάμπα εμπρός, σκεφτείτε το.
Εξατμίσεις
Σπάνια η εξάτμισή μας θα χρειαστεί αντικατάσταση λόγω φθοράς, οπότε αυτόματα δεν κατατάσσεται στα αναλώσιμα. Παρόλ’ αυτά χρήζει ιδιαίτερης μνείας, μιας και οι περισσότεροι από εμάς έχουν μπει στη διαδικασία αντικατάστασης της γνήσιας με μια πιο ΄΄ελεύθερη΄΄. Βασικά τις περισσότερες φορές είναι πιο θορυβώδης και έχει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα, μιας και μια καλή εξάτμιση για να αποδώσει χρειάζεται και τα περιφερειακά, όπως ένα καλό φίλτρο αέρα, έναν επαναπρογραμματισμό του εγκεφάλου ψεκασμού στις πιο σύγχρονες μοτοσικλέτες και διάφορα άλλα καλούδια. Πάντως μια καλή εξάτμιση σίγουρα βοηθάει στην ομαλή ροή των καυσαερίων και σε συνδυασμό με το σαφώς χαμηλότερο βάρος από τις εργοστασιακές, το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό για βελτίωση ουσιαστικά που αποτελεί το πρώτο βήμα στο μαγικό κόσμο των aftermarket ανταλλακτικών. Δε θα επεκταθούμε στο θέμα, μιας και δεν είναι ο σκοπός μας να σας μυήσουμε στο χώρο της βελτίωσης. Αυτό που έχει σημασία όμως είναι να κατανοήσουμε όλοι μας πως είναι πανάκεια η σωστά συντηρημένη μοτοσικλέτα με ανταλλακτικά που πλοιρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας αν θέλουμε να διατηρήσουμε στο ακέραιο τη δυναμική του αγαπημένου μας δίτροχου.



ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ