Ηλεκτρικά πατίνια: Ο νέος ΚΟΚ και ο Δήμος της Αθήνας προσπαθούν να βάλουν μία τάξη

Αν κάνει κανείς μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης είναι αρκετή για να διαπιστώσει κανείς το μέγεθος της εξάπλωσης των ηλεκτρικών πατινιών στους δρόμους και τα πεζοδρόμια.
Η εξάπλωση των ηλεκτρικών πατινιών έχει δημιουργήσει χάος.
Aναρχο παρκάρισμα , ανασφάλιστα και έλλειψη οδηγικής παιδείας από τους χρήστες.
Η νομοθεσία για τα ΕΠΗΟ είναι ακόμα σε εξέλιξη και η ευθύνη πουθενά.
Πρέπει να συνεργαστούν οι εταιρείες αλλά και οι χρήστες για μια λύση.
Η εξάπλωση των ηλεκτρικών πατινιών έχει δημιουργήσει χάος
Αν κάνει κανείς μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης είναι αρκετή για να διαπιστώσει κανείς το μέγεθος της εξάπλωσης των ηλεκτρικών πατινιών στους δρόμους και τα πεζοδρόμια. Τα πατίνια, είτε είναι κοινόχρηστα (ενοικιαζόμενα από εταιρείες) είτε ιδιωτικά, έχουν γεμίσει τις πόλεις και έχουν αναδειχτεί σε μία από τις βασικές εναλλακτικές μετακίνησης για χιλιάδες πολίτες.

Ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου η δημόσια συγκοινωνία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, όπως η έλλειψη υποδομών και τα τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα, τα πατίνια φαίνεται να αποτελούν μια εύκολη και φθηνή λύση για καθημερινές μετακινήσεις. Όμως, μαζί με τα οφέλη που προσφέρουν, η αλόγιστη χρήση τους φέρνει και σοβαρά προβλήματα. Η κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών, χωρίς τις κατάλληλες υποδομές και τηρήσεις βασικών κανόνων ασφαλείας, έχει καταστεί ένα αναρχικό φαινόμενο στους δρόμους. Τα πατίνια συχνά παρκάρονται σε ράμπες αναπήρων, σε διαβάσεις τυφλών, μπροστά από καταστήματα, και αρκετές φορές στη μέση του δρόμου, εμποδίζοντας την ομαλή κυκλοφορία και την ασφαλή διέλευση πεζών και άλλων οχημάτων.
Aναρχο παρκάρισμα , ανασφάλιστα και έλλειψη οδηγικής παιδείας από τους χρήστες
Τα προβλήματα με τα πατίνια δεν περιορίζονται μόνο στο άναρχο παρκάρισμα και τη μη τήρηση βασικών κανόνων. Η ταχύτητα που αναπτύσσουν και η έλλειψη οδηγικής παιδείας από τους χρήστες δημιουργούν επικίνδυνες καταστάσεις. Χιλιάδες αναβάτες, κυρίως νέοι άνθρωποι, χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά πατίνια χωρίς να γνωρίζουν καν τις βασικές διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), με αποτέλεσμα να παραβιάζουν συνεχώς τους κανόνες, όπως η χρήση κράνους ή η μη τήρηση ορίων ταχύτητας.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης τονίζει ότι το σοβαρότερο ζήτημα είναι ότι οι χρήστες δεν έχουν κάνει στοιχειώδη εκπαίδευση και πολλές φορές δεν γνωρίζουν καν πως πρέπει να χρησιμοποιούν το μέσο με ασφάλεια. Επιπλέον, το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά τα πατίνια είναι ανασφάλιστα δημιουργεί ένα επικίνδυνο κενό, καθώς σε περίπτωση ατυχήματος, δεν υπάρχει ευθύνη για αποζημίωση ή για τις συνέπειες του ατυχήματος.

Όπως τονίζουν οι ειδικοί, αυτό καθιστά τα ηλεκτρικά πατίνια εξαιρετικά επικίνδυνα για τους χρήστες και τους πεζούς, καθώς κανείς δεν φέρει την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος.
Η νομοθεσία για τα ΕΠΗΟ είναι ακόμα σε εξέλιξη και η ευθύνη πουθενά
Η νομοθεσία γύρω από τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) είναι ακόμη σε εξέλιξη, με αρκετές αβεβαιότητες ως προς την εφαρμογή της και τις ευθύνες. Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025) προβλέπει ότι τα ΕΠΗΟ χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, ανάλογα με την ταχύτητα που αναπτύσσουν. Όσα αναπτύσσουν ταχύτητα έως 6 χιλιόμετρα την ώρα, λογίζονται ως πεζοί και υπόκεινται στους κανόνες που ισχύουν για τους πεζούς. Όσα αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, οι χρήστες τους λογίζονται ως ποδηλάτες και υπόκεινται στον ΚΟΚ, όπως και οι υπόλοιποι ποδηλάτες. Η ευθύνη για την εφαρμογή της νομοθεσίας μοιράζεται μεταξύ των υπουργείων Ανάπτυξης και Μεταφορών, καθώς και των δήμων, οι οποίοι καθορίζουν περιορισμούς και τις θέσεις στάθμευσης για τα ΕΠΗΟ. Ο Δήμος Αθηναίων έχει ήδη προχωρήσει στη δημιουργία κανονισμού που αφορά την κυκλοφορία και τη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών, ενώ επιτρέπει τη στάθμευση σε καθορισμένες θέσεις και επιβάλλει αυστηρά πρόστιμα για τις παραβάσεις.
Πρέπει να συνεργαστούν οι εταιρείες αλλά και οι χρήστες για μια λύση
Η νομοθεσία μπορεί να είναι αυστηρή, αλλά οι ευθύνες των εταιρειών που παρέχουν τα κοινόχρηστα πατίνια παραμένουν κρίσιμες. Σύμφωνα με τον επικεφαλής Δημοσίας Πολιτικής και Συμμόρφωσης της Hop Bikes, η μικροκινητικότητα δεν αντικαθιστά άλλους τρόπους μετακίνησης, αλλά δημιουργεί ένα δίκτυο λύσεων. Ωστόσο, για να λειτουργήσει ομαλά, απαιτείται να συμμορφώνονται όλοι οι χρήστες με τα προβλεπόμενα μέτρα και η εκπαίδευση να είναι προτεραιότητα. Αν οι εταιρείες και οι χρήστες δεν συνεργαστούν, η εικόνα της μικροκινητικότητας στην πόλη θα παραμείνει αναρχική και επικίνδυνη.



