Σε σερά ή σε V; Μια απορία δεκαετιών!

Σε σειρά ή σε V;

Γιατί οι κινητήρες V4 είναι τόσο διαδεδομένοι στους αγώνες, αλλά όχι και στα μοντέλα παραγωγής; Που υπερτερεί το κάθε είδος κινητήρα; Ποιος τελικά είναι καλύτερος;

Μιλώντας για τετρακύλινδρους κινητήρες, το μυαλό των περισσότερων πηγαίνει σε μονάδες εν σειρά, κυρίως από τα Ιαπωνικά εργοστάσια, που κατέχουν ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς. Ο τετρακύλινδρος σε σειρά κινητήρας είναι δοκιμασμένος, αποδίδει εξαιρετικά και έχει τον χαρακτηριστικό υψίσυχνο ήχο που ανατριχιάζει αναβάτες εδώ και πολλές γενιές.
 
Ωστόσο, στους αγώνες ή σε εξωτικές κατασκευές, συναντάμε αρκετά τον V4 κινητήρα. Μάλιστα, οι περισσότερες ομάδες στα Moto GP τον χρησιμοποιούν, με εξαιρέσεις την Yamaha και την Suzuki. Ένας κινητήρας με χαρακτηριστικό, σχεδόν… οργασμικό ήχο και πλούσια αγωνιστική ιστορία, ο V4 δεν είναι και τόσο διαδεδομένος στα μοντέλα παραγωγής (αν και αυτό ίσως να αλλάζει σιγά σιγά...). Γιατί λοιπόν συμβαίνει αυτό;

Η απάντηση έρχεται από τις κατασκευαστικές διαφορές των κινητήρων, αλλά και τις απαιτήσεις που καλούνται να καλύψουν. Οι σε σειρά τετρακύλινδρες μονάδες είναι, σε σύγκριση με τις V4, πιο ελαφριές, απλούστερες και φθηνότερες στην κατασκευή, ενώ από την άλλη οι V4 έχουν περισσότερο συγκεντρωμένη μάζα και σημαντικά μειωμένο πλάτος. Καθώς το κόστος λοιπόν, σε συνθήκες αγώνων, δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία, οι V4 προτιμώνται από την εποχή των δίχρονων, όπου το μειωμένο πλάτος τους δίνει πλεονέκτημα διαστάσεων στην μοτοσυκλέτα.

Μιλώντας ωστόσο για επιδόσεις, η αλήθεια είναι ότι… καμία από τις δύο μονάδες, δεν παρουσιάζει σημαντικό πλεονέκτημα. Ειδικά στους αγώνες, περισσότερο ρόλο φυσικά θα παίξει ο αναβάτης και η επιλογή μεταξύ κινητήρα σε σειρά ή V εξαρτάται και από την επιθυμητή κατανομή βάρους. Με μια μονάδα σε σειρά, το βάρος μετατοπίζεται περισσότερο προς τα εμπρός, σε αντίθεση με έναν V4.

Γιατί λοιπόν δεν βλέπουμε περισσότερους V4 στην παραγωγή; Η απάντηση είναι απλή: Κόστος και πολυπλοκότητα. Ο V4 είναι ακριβός να κατασκευαστεί, ενώ είναι και αρκετά δύσκολος στην συντήρησή του. Αυτό έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στον περιορισμό του, σε αντίθεση με την δοκιμασμένη συνταγή του μοτέρ εν σειρά!