Γιατί τα κοντέρ εξακολουθούν να έχουν απόκλιση ακόμα και σήμερα;

Γιατί «κλέβει» το κοντέρ; Και πόσο κλέβει;

Γενικά, τα κοντέρ στις μοτοσυκλέτες έχουν πάντα μια απόκλιση προς τα επάνω. Γιατί όμως αυτή η τακτική συνηθίζεται, ακόμα και σήμερα, από τους ίδιους τους κατασκευαστές;

Τα εργοστασιακά ταχύμετρα συνήθως λένε ψέμματα

Το ταχύμετρο είναι υπεύθυνο για να σου δίνει ανά πάσα στιγμή την ένδειξη για το ρυθμό με τον οποίο κινείσαι. Στην πραγματικότητα όμως, οι ταχύτητες που ταξιδεύουμε είναι μικρότερες από αυτές αναγράφονται στο κοντέρ. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχει μια απόκλιση της τάξεως των 5 με 10 τις εκατό της πραγματικής τιμής και της τιμής που βλέπουμε στο εργοστασιακό κοντέρ. Τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα εάν αλλάξει κάποιος γρανάζωμα, όπου το ποσοστό σφάλματος μπορεί να αγγίξει και το 30 τις εκατό. 

Η τακτική της απόκλισης φρενάρει τους ανήσυχους οδηγούς

Στην συντριπτική πλειοψηφία τους, τα εργοστασιακά ταχύμετρα τείνουν να διαβάζουν ψηλότερα νούμερα από την πραγματική σας ταχύτητα. Οι περισσότερο ειδικοί επί του θέματος, απεφάνθησαν ότι αυτό είναι μια τακτική των εργοστασίων, ώστε να αποτρέψουν τους οδηγούς από το να κινούνται με υψηλές ταχύτητες. Σκεφτείτε πόσες φορές στιγμιαία κοιτάτε το κοντέρ και αμέσως επιβραδύνετε ασυναίσθητα, μην τυχόν και ξεπεράσετε τα επιτρεπτά όρια ταχύτητας. Η ακόμα σκεφτείτε τις φορές που βλέπετε ένα υψηλό νούμερο και αμέσως κλείνετε το γκάζι σκεπτόμενος ότι τα χιλιόμετρα ανέβηκαν επικίνδυνα. 

Οι μετρήσεις με GPS δείχνουν το ακριβές σφάλμα του ταχυμέτρου

Προχωρώντας σε διάφορες μετρήσεις με τον κατάλληλο εξοπλισμό, σε καθημερινές ταχύτητες των 80 και 100 χιλιομέτρων, θα παρατηρήσουμε το ποσοστό που κλέβει το κοντέρ μας. Μια συσκευή GPS ή αντίστοιχα προγράμματα που διατίθενται για smartphone, θα βοηθήσουν να καταλάβουμε ότι το σφάλμα απόκλισης παραμένει σταθερό, αλλά καθώς τα χιλιόμετρα αυξάνονται αυτό αυτόματα μεταφράζεται σε μεγαλύτερο αριθμό. ¶λλο το 5 τις εκατό στα 80 και διαφορετική περίπτωση στα 140. 

Διάφοροι παράγοντες επηρεάζουν την ακρίβεια του ταχυμέτρου

Είδαμε λοιπόν ότι οι εργοστασιακές μετρήσεις του ταχυμέτρου είναι κατά κάποιο ποσοστό ανακριβείς. Υπάρχουν φυσικά και διάφοροι παράγοντες που επιδεινώνουν αυτή την κατάσταση. Η Φθορά του ελαστικού, ή η αλλαγή του με κάποιο άλλο που διαθέτει διαφορετικά από τα εργοστασιακά χαρακτηριστικά  ή ακόμα και η αλλαγή στη διακύμανση του γραναζώματος. Εκτός λοιπόν της περίπτωσης που το ταχύμετρό μας έχει καλιμπραριστεί και διορθωθεί με κάποια ειδική συσκευή, οι αριθμοί που πετυχαίνουμε στο δρόμο δεν είναι τελικά τόσο εντυπωσιακοί όσο πιθανόν νομίζαμε.