Η νέα ρώσικη εταιρία Chak Motors εξελίσσει ένα superbike που σύμφωνα με την ίδια μπορεί να φρενάρει για λογαριασμό του αναβάτη της σε περίπτωση που αυτός είναι αφηρημένος.
Η νεοσύστατη Chak Motors, με έδρα την Αγία Πετρούπολη, φιλοδοξεί να είναι η πρώτη εταιρία από τη Ρωσία που θα κατασκευάσει για το δρόμο το πρώτο superbike το οποίο θα είναι «εξ ολοκλήρου Made in Russia». Ιδρυτής της είναι ο ρώσικης καταγωγής, Αμερικανός σχεδιαστής Igor Chak και πρώτο μοντέλο της εταιρίας είναι το Molot, το οποίο στα ρώσικα σημαίνει «Βαριοπούλα». Το Molot είναι αναμφίβολα μια εντυπωσιακή σχεδιαστικά πρόταση. Κατά κύριο λόγο βασίζεται στο Honda CBR1000RR ABS του 2013-για αυτό και τα εισαγωγικά στο εξ ολοκλήρου-με τη ρώσικη εταιρία να έχει προσθέσει το δικό της design αλλά και τα δικά της τεχνολογικά highlights. Να θυμίσουμε ότι το superbike της Honda είναι το μοναδικό με brake-by-wire σύστημα πέδησης.
Τα περισσότερα μέρη της μοτοσικλέτας είναι κατασκευασμένα από ανθρακονήματα με τη συμβατική μπαταρία να έχει αντικατασταθεί από μία ιόντων λιθίου για εξοικονόμηση βάρους. Όλα τα φώτα του Molot είναι LED και αυτό ισχύει για τη μικρή αλλά και τη μεγάλη σκάλα της μοτοσικλέτας η οποία υπάρχει προς το παρόν μόνο στην ψηφιακή της μορφή. Παράλληλα, φώτα «ημέρας» έχουν τοποθετηθεί τόσο στον κεντρικό προβολέα όσο και στους καθρέπτες του Molot.
Βέβαια η μεγαλύτερη καινοτομία του Molot είναι το ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (Predictive Emergency Braking System-PEBS) που φέρει το οποίο αποτελεί πλέον μια αρκετά διαδεδομένη τεχνολογία ενεργητικής ασφάλειας στους τέσσερις ή και περισσότερους τροχούς.
Σύμφωνα με την εταιρία το εν λόγω σύστημα έχει προγραμματιστεί από την αρχή για της ανάγκες ενός δίκυκλου και χρειάζεται ελάχιστο χρόνο για να επέμβει στην κινητική κατάσταση της μοτοσικλέτας, σημαντικά μικρότερο από αυτόν που χρειάζεται ο αναβάτης. Στην περίπτωση που ανιχνεύσει ότι η μοτοσικλέτα πλησιάζει ένα προπορευόμενο όχημα με ασυνήθιστα μεγάλη ταχύτητα (π.χ. σταματημένο αυτοκίνητο στο φανάρι) αρχικά ειδοποιεί τον αναβάτη μέσω φωτεινής ένδειξης στον πίνακα οργάνων και ελαφριάς δόνησης στα κλιπόν. Αν δεν υπάρξει αντίδραση από την πλευρά του αναβάτη (κλείσιμο γκαζιού, φρενάρισμα) τότε η δόνηση στα κλιπόν μεγιστοποιείται ενώ το σύστημα επεμβαίνει ελαφριά και στα φρένα. Αν ο αναβάτης συνεχίσει να μην αντιδρά το σύστημα παίρνει τον πλήρη έλεγχο των φρένων και μεγιστοποιεί την πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση. Η επιλογή του CBR1000R μόνο τυχαία δεν είναι καθώς όλα τα παραπάνω δεν θα μπορούσαν να είναι εφικτά αν τα φρένα του ήταν συμβατικά. Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαζόταν ένα τεράστιο χρηματικό ποσό για έρευνα και εξέλιξη ώστε να προστεθούν επιπλέον υπολογιστικές μονάδες αλλά και επιπλέον ηλεκτρονικά ελεγχόμενες τρόμπες φρένων.
Το ηλεκτρονικό σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα και στην περίπτωση που ένα όχημα φρενάρει απότομα μπροστά από τη μοτοσικλέτα. Για την ανίχνευση των εμποδίων χρησιμοποιεί δύο αισθητήρες στο εμπρός μέρος (ένα για μικρές και έναν για μεγάλες αποστάσεις), αλλά και μία υψηλής ευκρίνειας κάμερα που έχει τοποθετηθεί στον προβολέα. Παράλληλα, φέρει και αισθητήρες που ελέγχουν τα «νεκρά» σημεία του οπτικού πεδίου του αναβάτη με δύο αισθητήρες στο πίσω μέρος και έναν σε κάθε πλευρά της μοτοσικλέτας.
Η μοτοσικλέτα έχει εφοδιαστεί και με σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας το οποίο ειδοποιεί τον αναβάτη στην περίπτωση που αλλάξει λωρίδα χωρίς τη χρήση φλας. Τέλος, στα συστήματα ασφάλειας του Molot περιλαμβάνεται και ένα γυροσκόπιο που στέλνει σήμα στην κεντρική μονάδα ελέγχου του μοτέρ. Αν ανιχνεύσει ανωμαλία κατά την κίνηση, στην περίπτωση δηλαδή που ο αναβάτης χάσει τον έλεγχο, κόβει εντελώς την παροχή καυσίμου. Το Molot δίνει τη δυνατότητα απενεργοποίησής του.
Άλλα στοιχεία που ξεχωρίζουν στο Molot είναι το… «μαύρο κουτί» που φέρει το ρώσικο superbike στο οποίο καταγράφεται συνεχώς βίντεο από την εμπρός αλλά και την πίσω κάμερα (έχει και εκεί) μέχρι να γεμίσει ο σκληρός δίσκος, ακόμη και όταν η μοτοσικλέτα είναι σβηστή. Αν γεμίσει ο σκληρός υπάρχει ανάλογη ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Αν ο αναβάτης δεν κάνει κάτι για να τον αδειάσει τότε ξεκινά το «γράψιμο» των νέων στοιχείων πάνω στα παλιά. Το «μαύρο κουτί» βρίσκεται στην ουρά του Molot έκεί που ο αναβάτης του θα βρει και θύρα USB που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να φορτίσει και το κινητό του.
Τέλος να σημειωθεί ότι το 5% των μερών της μοτοσικλέτας (μεταλλικά και πλαστικά) κατασκευάζεται με τη μέθοδο της τρισδιάστατης εκτύπωσης (3D printing), κάτι που σύμφωνα με την εταιρία μειώνει σημαντικά τον χρόνο κατασκευής.