Υπολογίζεις αν τρέχεις ή κοιτάς το ταχύμετρο;

Γνωρίζεις με πόσα χιλιόμετρα κινείσαι μέσα στην πόλη; Ξέρεις ποιο είναι το όριο ταχύτητας; Κοιτάς το κοντέρ ή υπολογίζεις στο περίπου;

Με πόσα χιλιόμετρα πηγαίνεις μέσα στην πόλη και στα στενά; Περνάς αέρα τις διαβάσεις και τα σαμαράκια μπροστά από σχολεία; Προσέχεις περισσότερο όταν περνάς από παιδικές χαρές και νοσοκομεία; Και στις μεγάλες λεωφόρους πόσα χιλιόμετρα ανεβάζεις; Ξέρεις πόσο είναι το όριο ανά πάσα στιγμή και το ακολουθείς; Όλα αυτά συνοψίζονται στο αν κοιτάς το ταχύμετρο.

Αλήθεια τώρα, μέσα στην πόλη, με το συνεχόμενο σταμάτα ξεκίνα σε κάθε φανάρι και στοπ, πόσο συχνά κοιτάς το ταχύμετρο; Εδώ δεν έχεις χρόνο καλά-καλά να δεις δεξιά-αριστερά, να ελέγξεις πεζούς, ποδηλάτες, αυτοκίνητα, να δεις αν έχεις στοπ, αν πάει ο άλλος ανάποδα, αν περνάει με κόκκινο, αν σου κλέψει την προτεραιότητα. Έχεις να κάνεις εκατό δουλειές μέσα σε λίγα μέτρα, σιγά μην κάτσεις να κοιτάξεις το ταχύμετρο. Μεγάλη έρευνα που έκανε μεγάλος ασφαλιστικός οργανισμός στο  Ηνωμένο Βασίλειο, βρήκε πως σε ρυθμούς κίνησης πόλης και σε δρόμους με όριο έως και τα 80 χλμ/ώρα, το 70% υπολογίζουν μόνοι τους την ταχύτητα. Σε δρόμους με όριο τα 50 χλμ/ώρα, μόνο το 10% κοιτάζει το κοντέρ να δει αν τρέχει, ενώ στο χαμηλότερο όριο των 30, και οι δέκα οδηγοί εμπιστεύονται το δικό τους αισθητήριο για το αν ακολουθούν το όριο.

Πιστεύουν πως πάνε αρκετά αργά οπότε είναι σίγουρα κάτω από το όριο. Και η έρευνα συνεχίστηκε. Στις ηλικιακή κλίμακα άνω των 55 ετών, όταν τους ζητήθηκε να πάνε με 50 χωρίς να δουν το κοντέρ, η ταχύτητα τους ξεπέρασε το όριο κατά μέσο όρο 30%. Δηλαδή πήγαιναν κατά μέσο όρο 65 χλμ/ώρα, ενώ οι νεότεροι στην ηλικία, λίγο καλύτερα, 20% πάνω, δηλαδή 60 χλμ/ώρα.Στις χαμηλές ταχύτητες, οι άνω των 55 όταν τους ζητήθηκε να πάνε με 40, πήγαιναν πάνω από 50 και όταν τους ζητήθηκε να πάνε 30, πήγαιναν σταθερά πάνω από 38 χλμ./ώρα. Οι νεότεροι ήταν και πάλι 2 έως 5 χλμ./ώρα πιο κοντά στο όριο.

Συμπέρασμα, ότι χωρίς να κοιτάξεις το κοντέρ τρέχεις. Μπορεί στα μάτια του μέσου οδηγού το να πηγαίνεις 52 αντί για 40 ή 38 αντί για 30 να μην ακούγεται πολύ, όμως η απόσταση φρεναρίσματος αυξάνεται με ταχύτερο ρυθμό από την ταχύτητα. Από τα 30 στα 38 η αύξηση είναι μόλις 27% στην ταχύτητα, η απόσταση φρεναρίσματος όμως αυξάνεται κατά 60%. Το 60% μετατρέπει ένα σίγουρο φρενάρισμα, σε μία σίγουρη σύγκρουση. Και αυτά σε μία χώρα που οι οδηγοί γενικώς σέβονται και προσπαθούν να τηρούν τα όρια ταχύτητας.

Εσείς τι λέτε; Μήπως πρέπει να κοιτάμε περισσότερο το ταχύμετρο αντί να μαντεύουμε μόνοι μας; Μήπως χρειάζεται να ξέρουμε πως για κάθε χιλιόμετρο την ώρα πάνω από το όριο βάζουμε σε κίνδυνο τις ζωές των παιδιών μας;