Τηλεφώνημα στο κράνος: «σε 5 λεπτά είμαι εκεί» ή λύνεις το κυπριακό;
|
Εθισμένοι με το κινητό, δεν θέλουν να χάσουν κλήσεις
Μιλάμε με τις ώρες επειδή βαριόμαστε την οδήγηση και το μποτιλιάρισμα
Οι έντονες συζητήσεις μπορεί να είναι επικίνδυνες για την ασφάλεια
Απαραίτητα τα προφίλ ή η αναγνώριση καλούντος για να γλιτώσεις από διαφημίσεις
Εθισμένοι με το κινητό, δεν θέλουν να χάσουν κλήσεις
Η ενσωμάτωση συστημάτων ενδοεπικοινωνίας στα κράνη εξελίχθηκε τα τελευταία χρόνια από πολυτέλεια σε σχεδόν αναγκαίο εξοπλισμό για πολλούς αναβάτες. Ενώ δημιουργήθηκαν ώστε οι αναβάτες να έχουν τη δυνατότητα να συνομιλούν κατά τη διάρκεια ομαδικών πορειών και εκδρομών, ο βασικός λόγος για τη μεγάλη υιοθέτησή τους είναι η ανάγκη να παραμείνει κάποιος διαθέσιμος σε τηλεφωνικές κλήσεις, ακόμα και όταν οδηγεί. Ειδικά σε περιβάλλοντα όπου οι καθημερινές υποχρεώσεις απαιτούν συνεχή επαφή, η δυνατότητα απάντησης χωρίς να χρειάζεται στάση ή αφαίρεση του κράνους θεωρείται πρακτική λύση. Παράλληλα, η τεχνολογία Bluetooth επιτρέπει άμεση σύνδεση με smartphone και άλλες συσκευές, διευκολύνοντας την επικοινωνία χωρίς καλώδια ή πολύπλοκες εγκαταστάσεις. Οι επαγγελματίες διανομείς, οι μοτοσυκλετιστές που μετακινούνται για λόγους εργασίας ή απλώς όσοι θέλουν να παραμείνουν σε επαφή με τους οικείους τους, συχνά επιλέγουν ένα μοντέλο ενδοεπικοινωνίας με κάθε αγορά νέου κράνους. Ωστόσο, παρΆ όλο που η τεχνολογία επιτρέπει ασφαλή χρήση μέσω φωνητικής εντολής ή αυτόματης απάντησης, τίθεται διαρκώς το ζήτημα του κατά πόσο επηρεάζει η ομιλία την προσήλωση στην οδήγηση ―ένα θέμα που παραμένει αντικείμενο συζήτησης.
Μιλάμε με τις ώρες επειδή βαριόμαστε την οδήγηση και το μποτιλιάρισμα
Η χρήση ενδοεπικοινωνίας σε αστικό περιβάλλον έχει αυξηθεί σημαντικά, με πολλούς αναβάτες να παραδέχονται ότι περνούν μεγάλα χρονικά διαστήματα μιλώντας ενώ οδηγούν. Η αιτία είναι συχνά η μονοτονία της καθημερινής διαδρομής, ειδικά όταν αυτή περιλαμβάνει κίνηση, φανάρια και καθυστερήσεις. Όπως σε άλλες μορφές μετακίνησης, έτσι και στη μοτοσυκλέτα, η ανάγκη για αποφόρτιση από το άγχος ή η απλή επιθυμία για κουβέντα βρίσκουν διέξοδο σε τηλεφωνικές συνομιλίες. Η μοτοσυκλέτα, αν και θεωρείται ένα μέσο που απαιτεί προσήλωση, χρησιμοποιείται όλο και συχνότερα ως «φορητό γραφείο» ή κοινωνική πλατφόρμα εν κινήσει, ιδίως όταν το κράνος διαθέτει ποιοτικό μικρόφωνο και ακουστικά με καλή απομόνωση θορύβου. Η ίδια τεχνολογία που επιτρέπει μουσική ή πλοήγηση έχει καταστήσει τις τηλεφωνικές κλήσεις σχεδόν αβίαστες. Ωστόσο, η ευκολία αυτή εγκυμονεί κινδύνους: η διατήρηση πολυδιάστατης συνομιλίας κατά τη διάρκεια της οδήγησης μπορεί να περιορίσει την αντίδραση σε απρόβλεπτες καταστάσεις. ΠαρΆ όλα αυτά, αρκετοί αναβάτες δηλώνουν πως οι τηλεφωνικές επαφές κάνουν τη διαδρομή πιο υποφερτή και το μποτιλιάρισμα λιγότερο ανυπόφορο.
Οι έντονες συζητήσεις μπορεί να είναι επικίνδυνες για την ασφάλεια
Η τεχνολογία ενδοεπικοινωνίας στο κράνος, παρότι διευκολύνει την επικοινωνία, μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να μετατραπεί σε αιτία απόσπασης της προσοχής, ιδίως όταν οι τηλεφωνικές συζητήσεις είναι έντονες ή συναισθηματικά φορτισμένες. Η οδήγηση μοτοσυκλέτας απαιτεί συνεχή εγρήγορση, οπτική σάρωση του περιβάλλοντος και ταχεία λήψη αποφάσεων. Κάθε συζήτηση που προκαλεί άγχος, εκνευρισμό ή μεγάλη συγκέντρωση σκέψης μπορεί να μειώσει την προσοχή και να αυξήσει τον χρόνο αντίδρασης. Πολλοί αναβάτες δηλώνουν ότι έχουν βρεθεί να συνεχίζουν μια έντονη συνομιλία και να φτάνουν στον προορισμό τους χωρίς να θυμούνται λεπτομέρειες της διαδρομής, κάτι που υποδηλώνει αυτοματοποιημένη και λιγότερο συνειδητή οδήγηση. Επιπλέον, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η ψυχολογική φόρτιση μεταφέρεται στο χειρισμό της μοτοσυκλέτας, με απότομες κινήσεις ή επιθετική συμπεριφορά στον δρόμο. Αν και τα συστήματα hands-free πληρούν τις προδιαγραφές νομιμότητας, η ασφάλεια εξαρτάται τελικά από το περιεχόμενο και την ένταση της συζήτησης. Η επιλογή να τερματίζεται ή να αποφεύγεται μια τέτοια κλήση ενδέχεται να είναι κρίσιμη για την ασφάλεια του αναβάτη.
Απαραίτητα τα προφίλ ή η αναγνώριση καλούντος για να γλιτώσεις από διαφημίσεις
Η αναγνώριση καλούντος και η δημιουργία προφίλ κλήσεων αποτελούν πλέον απαραίτητα εργαλεία για όποιον χρησιμοποιεί σύστημα ενδοεπικοινωνίας κατά την οδήγηση. Ο λόγος είναι πρακτικός: ένας αναβάτης που κινείται εντός πόλης ή στον αυτοκινητόδρομο δεν μπορεί να αξιολογεί κάθε εισερχόμενη κλήση, ειδικά όταν πρόκειται για ανεπιθύμητες ή διαφημιστικές. Χωρίς τη δυνατότητα φιλτραρίσματος, κάθε ήχος τηλεφώνου μπορεί να διακόψει τη συγκέντρωση, να προκαλέσει άσκοπη απόσπαση και να ενοχλήσει τον ρυθμό της οδήγησης. Τα σύγχρονα συστήματα Bluetooth επιτρέπουν τη ρύθμιση λιστών επαφών, φωνητικών εντολών και αυτόματης απόρριψης κλήσεων από άγνωστους αριθμούς. Επιπλέον, εφαρμογές τρίτων μπορούν να εμποδίσουν ανεπιθύμητες κλήσεις ή να εμφανίζουν σχετικές πληροφορίες για άγνωστους αριθμούς. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι ο αναβάτης απαντά μόνο σε όσες κλήσεις θεωρεί σημαντικές, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο να αποσπαστεί από ενοχλητικές διακοπές. Σε συνδυασμό με τη χρήση ειδοποιήσεων μόνο για σημαντικά μηνύματα ή εφαρμογές, η αναγνώριση καλούντος προσφέρει ένα πρόσθετο επίπεδο ελέγχου που ενισχύει την άνεση και την ασφάλεια κατά την οδήγηση.