Τέλος τα Διόδια και τα Τέλη Κυκλοφορίας για «πράσινα» οχήματα μέχρι το 2031!

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρά σε μια ρηξικέλευθη πρόταση για τις οδικές μεταφορές, ανοίγοντας τον δρόμο για γενναία φορολογικά κίνητρα σε επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών CO₂.
Νέα πρόταση για απαλλαγή από τέλη και διόδια έως το 2031
Κίνητρο-ανάσα για τις επιχειρήσεις που επενδύουν σε πράσινη τεχνολογία
Επιβράβευση και στήριξη σε όσους επενδύουν σε πράσινα οχήματα
Στόχος της ΕΕ: Μείωση εκπομπών CO₂ κατά 43% έως το 2030
Νέα πρόταση για απαλλαγή από τέλη και διόδια έως το 2031
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρά σε μια ρηξικέλευθη πρόταση για τις οδικές μεταφορές, ανοίγοντας τον δρόμο για γενναία φορολογικά κίνητρα σε επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών CO₂. Συγκεκριμένα, καταθέτει πρόταση παράτασης της απαλλαγής από τα Τέλη Κυκλοφορίας και τα Διόδια μέχρι και τις 30 Ιουνίου 2031, αποκλειστικά για αρχή στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα που δεν εκπέμπουν ρύπους.
Η ισχύουσα περίοδος απαλλαγής έληγε στις 31 Δεκεμβρίου 2025. Η νέα πρόταση στοχεύει να ανατρέψει τα δεδομένα στον κλάδο των μεταφορών, καθιστώντας πιο ανταγωνιστική τη μετάβαση σε ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το όφελος για τις επιχειρήσεις είναι ξεκάθαρο: μηδενικό κόστος σε διόδια και τέλη για έξι επιπλέον χρόνια, σε μια εποχή όπου τα λειτουργικά έξοδα «καίνε» όσο ποτέ.
Κίνητρο-ανάσα για τις επιχειρήσεις που επενδύουν σε πράσινη τεχνολογία
Όπως σημειώνει η Κομισιόν, το υψηλό αρχικό κόστος για την αγορά βαρέων οχημάτων μηδενικών εκπομπών παραμένει το βασικό εμπόδιο για τη διάδοσή τους. Παρά την τεχνολογική πρόοδο, τα ηλεκτρικά φορτηγά και λεωφορεία συνεχίζουν να είναι σημαντικά ακριβότερα από τα ντίζελ, τόσο σε επίπεδο τιμής όσο και σε κάποιες περιπτώσεις υποδομών φόρτισης.
Η απαλλαγή από Τέλη Κυκλοφορίας και Διόδια επιχειρεί να εξισορροπήσει αυτό το μειονέκτημα, δίνοντας ένα χειροπιαστό οικονομικό πλεονέκτημα στους «πρωτοπόρους». Οι επιχειρήσεις που θα κάνουν τη στροφή, θα απολαύσουν έως και 6 χρόνια λειτουργικής ελάφρυνσης, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε χιλιάδες ευρώ ετησίως σε εξοικονόμηση για κάθε όχημα.
Η πρωτοβουλία έρχεται να συνδεθεί άμεσα με τον Βιομηχανικό Σχεδιασμό για την Αυτοκινητοβιομηχανία, με στόχο τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού περιβάλλοντος φιλικού προς την ηλεκτροκίνηση σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων.
Επιβράβευση και στήριξη σε όσους επενδύουν σε πράσινα οχήματα
Ο Έλληνας Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Πρέπει να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και να επιβραβεύσουμε όσους πρωτοπορούν στη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα».
Η δήλωση αυτή αντικατοπτρίζει το νέο πνεύμα που επιχειρεί να εμφυσήσει η Κομισιόν: δεν αρκεί η περιβαλλοντική πίεση – χρειάζεται και θετικό οικονομικό κίνητρο. Η παράταση μέχρι το 2031 εντάσσεται σε ένα πλαίσιο σταθερών κανόνων και προοπτικής, ώστε οι εταιρείες να μπορούν να σχεδιάσουν με σιγουριά τις επενδύσεις τους.
Ο Επίτροπος τόνισε ότι «είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις μας και τους κλιματικούς μας στόχους να μειώσουμε τις εκπομπές από τις οδικές μεταφορές», αναγνωρίζοντας πως οι μεταφορές βαρέως τύπου παραμένουν ένας από τους πιο δύσκολα αποανθρακοποιήσιμους τομείς.
Στόχος της ΕΕ: Μείωση εκπομπών CO₂ κατά 43% έως το 2030
Η νέα περίοδος απαλλαγής θα «κουμπώσει» ακριβώς πάνω στους στόχους επιδόσεων CO₂ που έχει θέσει η ΕΕ για τα βαρέα οχήματα. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, οι κατασκευαστές θα πρέπει να επιτύχουν μείωση εκπομπών κατά 43% μέχρι το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
Αυτό μεταφράζεται σε εκατοντάδες χιλιάδες μηδενικών εκπομπών φορτηγά και λεωφορεία στους δρόμους της Ευρώπης. Αν η πρόταση γίνει αποδεκτή, η απαλλαγή έως το 2031 θα λειτουργήσει ως καταλύτης για μαζικές επενδύσεις στη «νέα γενιά» των επαγγελματικών μεταφορών.
Αναμένεται να υπάρξει δημόσια διαβούλευση και έγκριση από τα κράτη-μέλη, όμως το μήνυμα της Κομισιόν είναι σαφές: όσοι στραφούν νωρίς στην καθαρή ενέργεια, θα ανταμειφθούν γενναιόδωρα. Η μετάβαση προς το πράσινο μέλλον δεν είναι μόνο περιβαλλοντικός στόχος – είναι και οικονομική στρατηγική.