Νέα όρια ταχύτητας ανάλογα το όχημα και πρόστιμα μέχρι 2000 ευρώ

Από την 1η Ιανουαρίου 2026, το γενικό όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές μειώνεται στα 30 χλμ./ώρα, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών.

Από την 1η Ιανουαρίου 2026, το γενικό όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές μειώνεται στα 30 χλμ./ώρα, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών.

Από το 2026 το όριο στην πόλη πέφτει στα 30 χλμ./ώρα
40 χλμ./ώρα σε χωματόδρομους και 25χλμ/ώρα για τα ηλεκτρικά πατίνια
Σταθερά τα όρια στην εθνική με ειδικές συσκευές για ελέγχους
Πρόστιμα από 150 εώς 2000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος

Από το 2026 το όριο στην πόλη πέφτει στα 30 χλμ./ώρα

Με τη σταδιακή εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, οι οδηγοί σε όλη την Ελλάδα θα πρέπει να προσαρμοστούν σε ένα διαφορετικό πλαίσιο μετακινήσεων. Από την 1η Ιανουαρίου 2026, το γενικό όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές μειώνεται στα 30 χλμ./ώρα, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών. Η ρύθμιση αυτή δεν ισχύει καθολικά: σε δρόμους με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά ρεύμα, ή με διαχωριστική νησίδα, το όριο μπορεί να διατηρείται στα 50 χλμ./ώρα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει ειδική σήμανση που να ορίζει κάτι διαφορετικό.

Η αλλαγή αυτή συνοδεύεται από το επιχείρημα της αύξησης της οδικής ασφάλειας, κυρίως σε περιοχές με σχολεία, πυκνή δόμηση ή αυξημένη παρουσία πεζών. Στόχος είναι η μείωση των σοβαρών ατυχημάτων και η διαμόρφωση μιας πιο ανθρώπινης και ασφαλούς πόλης, με την ταχύτητα να περιορίζεται κοντά στα φυσικά όρια αντίδρασης και ελέγχου.
 

40 χλμ./ώρα σε χωματόδρομους και 25χλμ/ώρα για τα ηλεκτρικά πατίνια

Το νέο πλαίσιο δεν σταματά στους επιβάτες. Οι μη ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι αποκτούν νέο γενικό όριο 40 χλμ./ώρα, ενώ ειδικά όρια ορίζονται και για φορτηγά που μεταφέρουν πρόσωπα, με 30 χλμ./ώρα εντός και 50 χλμ./ώρα εκτός πόλης. Τα μοτοποδήλατα περιορίζονται στα 45 χλμ./ώρα, ενώ τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργου έχουν ανώτατη ταχύτητα 40 χλμ./ώρα, η οποία μειώνεται στα 15 χλμ./ώρα όταν δεν διαθέτουν ελαστικά με αεροθάλαμο.

Τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), όπως ηλεκτρικά πατίνια, έχουν ανώτατο όριο 25 χλμ./ώρα, με απαγόρευση κυκλοφορίας σε δρόμους που το όριο για τα αυτοκίνητα υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα. Πρόκειται για μια σαφή προσπάθεια να οριοθετηθεί η χρήση νέων μέσων μικροκινητικότητας σε πιο ασφαλή περιβάλλοντα.
 

Σταθερά τα όρια στην εθνική με ειδικές συσκευές για ελέγχους

Στους αυτοκινητοδρόμους και τους επαρχιακούς δρόμους, τα όρια ταχύτητας παραμένουν γενικά σταθερά, με το επιβατηγό αυτοκίνητο να διατηρεί όρια 130 χλμ./ώρα σε αυτοκινητόδρομο, 110 χλμ./ώρα σε οδό ταχείας κυκλοφορίας και 90 χλμ./ώρα στο υπόλοιπο δίκτυο. Για τα οχήματα που ρυμουλκούν, οι ταχύτητες μειώνονται, ανάλογα με το βάρος και τον τύπο ρυμουλκούμενου, φτάνοντας μέχρι και τα 80 χλμ./ώρα στο επαρχιακό δίκτυο. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία, καθώς και τα ρυμουλκούμενά τους, οφείλουν να φέρουν σε εμφανές σημείο στο πίσω μέρος του οχήματος την ανώτατη ταχύτητα που επιτρέπεται για τη συγκεκριμένη κατηγορία, ενώ οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται πλέον με ηλεκτρονικά τεχνικά μέσα και ειδικές συσκευές μέτρησης.
 

Πρόστιμα από 150 εώς 2000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος

Η αναθεώρηση των ορίων συνοδεύεται από την έντονη αυστηροποίηση των προστίμων, με στόχο την αποθάρρυνση επικίνδυνης οδήγησης. Η υπέρβαση του ορίου έως και 20 χλμ./ώρα επιφέρει πρόστιμο 150 ευρώ, ενώ όταν η παραβίαση ξεπερνά τα 30 χλμ./ώρα, το ποσό ανεβαίνει στα 350 ευρώ και συνοδεύεται από αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.

Σε ακόμη σοβαρότερες περιπτώσεις, όπου η υπέρβαση φτάνει τα 50 χλμ./ώρα, το πρόστιμο αγγίζει τα 700 ευρώ, ενώ το δίπλωμα αφαιρείται για 60 ημέρες. Οι οδηγοί που κινούνται με 150 χλμ./ώρα και άνω σε αυτοκινητόδρομο ή 130 χλμ./ώρα σε οδό ταχείας κυκλοφορίας θα έρθουν αντιμέτωποι με πρόστιμο 350 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση διπλώματος. Η πιο σκληρή ποινή επιβάλλεται σε όσους ξεπερνούν τα 200 χλμ./ώρα, με πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν ολόκληρο χρόνο.

EUROLAMP
AUTOAGORA