Μηδενική ανοχή της Τροχαίας και 3.959 κλήσεις για κράνος σε μία εβδομάδα

Από τους 25.817 ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν σε ολόκληρη τη χώρα, βεβαιώθηκαν 3.959 παραβάσεις για μη χρήση κράνους. Οι 3.202 αφορούσαν οδηγούς δίκυκλων, εκ των οποίων 245 ήταν διανομείς, ενώ εντοπίστηκαν επίσης 558 επιβάτες χωρίς κράνος.
Πάνω από 25.000 έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. σε μία εβδομάδα
Συνολικά 3.959 παραβάσεις – Οι διανομείς πρώτοι απ όλους
350 ευρώ σε οδηγό αν δεν φοράει ο επιβάτης κράνος!
Καμπάνιες ενημέρωσης και διανομή κρανών σε όλη τη χώρα
Πάνω από 25.000 έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. σε μία εβδομάδα
Η νέα εκστρατεία της Τροχαίας για τη χρήση κράνους ξεκίνησε δυναμικά, με πάνω από 25.000 ελέγχους να πραγματοποιούνται μέσα σε μόλις επτά ημέρες, στο πλαίσιο του ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου που εφαρμόζει η ΕΛ.ΑΣ. Η καμπάνια «Μηδενικής ανοχής στη μη χρήση κράνους» στοχεύει στην αλλαγή οδηγικής κουλτούρας, και τα πρώτα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: ένας στους έξι οδηγούς ή επιβάτες δεν φορούσε κράνος. Η επιχειρησιακή δράση ξεκίνησε αμέσως μετά τη θέσπιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025), που έφερε αυστηροποίηση των ποινών για τη μη χρήση κράνους, τόσο για οδηγούς όσο και για επιβάτες. Οι έλεγχοι επικεντρώθηκαν κυρίως σε αναβάτες δικύκλων, διανομείς (delivery), οδηγούς ATV (γουρούνες), αλλά και χρήστες ηλεκτρικών πατινιών (Ε.Π.Η.Ο.), καθώς οι κατηγορίες αυτές έχουν σταθερά υψηλή συμμετοχή σε τροχαία ατυχήματα.
Συνολικά 3.959 παραβάσεις – Οι διανομείς πρώτοι απ όλους
Από τους 25.817 ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν σε ολόκληρη τη χώρα, βεβαιώθηκαν 3.959 παραβάσεις για μη χρήση κράνους. Οι 3.202 αφορούσαν οδηγούς δίκυκλων, εκ των οποίων 245 ήταν διανομείς, ενώ εντοπίστηκαν επίσης 558 επιβάτες χωρίς κράνος. Σε αντίστοιχες παραβάσεις υπέπεσαν 124 οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών και 49 οδηγοί ATV. Η εικόνα που διαμορφώνεται είναι ξεκάθαρη: το ποσοστό παραβατικότητας παραμένει υψηλό, ιδιαίτερα στους διανομείς, παρά τις αυστηρές νομοθετικές προβλέψεις και τον κίνδυνο που διατρέχουν καθημερινά. Οι επιβάτες επίσης εμφανίζουν σημαντική αμέλεια, αντιμετωπίζοντας πλέον ισότιμα τις ίδιες κυρώσεις με τους οδηγούς. Σε περιφερειακό επίπεδο, η Αττική διατηρεί τη θλιβερή πρωτιά με 1.287 παραβάσεις, ενώ ακολουθεί το Νότιο Αιγαίο με 374, η Κρήτη με 360, τα Ιόνια νησιά με 342, η Δυτική Ελλάδα με 313 και η Θεσσαλονίκη με 302. Στη συνέχεια καταγράφηκαν 206 παραβάσεις στην Ήπειρο, 193 στην Πελοπόννησο, 150 στη Θεσσαλία, 127 στην Κεντρική Μακεδονία, 108 στο Βόρειο Αιγαίο, 93 στη Στερεά Ελλάδα, 92 στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, ενώ μόλις 12 παραβάσεις σημειώθηκαν στη Δυτική Μακεδονία.
350 ευρώ σε οδηγό αν δεν φοράει ο επιβάτης κράνος!
Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η Πολιτεία περνά πλέον από τις συστάσεις στις κυρώσεις. Ο οδηγός που δεν φορά κράνος, ή δεν μεριμνά ώστε να φορά κράνος ο επιβάτης του, τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Ο ίδιος ακριβώς προσδιορισμός ισχύει και για τον επιβάτη δικύκλου, που πλέον αντιμετωπίζεται νομικά ως ισότιμος υπεύθυνος για την ασφάλειά του. Για τους χρήστες Ε.Π.Η.Ο., το πρόστιμο ορίζεται στα 30 ευρώ, ενδεικτικό της ελαφρότερης επικινδυνότητας, αλλά με σαφές παιδευτικό μήνυμα. Η Ελληνική Αστυνομία επισημαίνει ότι σκοπός της εκστρατείας δεν είναι εισπρακτικός. Η λογική του φόβου ή του χρηματικού βάρους δεν αποτελεί τον πυρήνα της καμπάνιας. Αντίθετα, ο στόχος είναι η καθολική αποδοχή και ενσωμάτωση της υποχρέωσης στη συνείδηση των πολιτών. Το κράνος δεν είναι προαιρετικό. Δεν είναι διακοσμητικό. Είναι εργαλείο επιβίωσης.
Καμπάνιες ενημέρωσης και διανομή κρανών σε όλη τη χώρα
Πέρα από τους ελέγχους, η Τροχαία υλοποιεί σειρά δράσεων ευαισθητοποίησης σε συνεργασία με δήμους, φορείς και επαγγελματίες. Στο Αγρίνιο, την Αλόννησο και τα Τρίκαλα, αστυνομικοί μοίρασαν δωρεάν πιστοποιημένα κράνη σε μοτοσυκλετιστές, δίνοντας έμφαση στη θετική ενίσχυση της συμπεριφοράς και όχι μόνο στην καταστολή. Η εκστρατεία προχωρά με σαφές μήνυμα: ο σεβασμός στην ασφάλεια δεν μπορεί να είναι επιλογή. Είναι πράξη ευθύνης απέναντι στον εαυτό μας και τους άλλους. Η ΕΛ.ΑΣ. αναφέρει ότι η παρουσία της στους δρόμους θα παραμείνει ισχυρή και καθημερινή, μέχρι η υποχρεωτική χρήση κράνους να πάψει να είναι αντικείμενο ελέγχου και γίνει αυτονόητη συνήθεια. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση, «το κράνος δεν είναι απλώς αξεσουάρ – είναι ευθύνη που σώζει ζωές».