Ξεκινά η χιλιομετρική χρέωση με αναλογική τιμολόγηση στα διόδια

Η χιλιομετρική χρέωση στα διόδια, που εφαρμόζεται πιλοτικά από το 2020 στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Πάτρα) μέσω του συστήματος Olympia Pass, επεκτείνεται σταδιακά.
2 Φωτογραφίες »

Η χιλιομετρική χρέωση στα διόδια, που εφαρμόζεται πιλοτικά από το 2020 στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Πάτρα) μέσω του συστήματος Olympia Pass, επεκτείνεται σταδιακά.

Το μοντέλο της Ολυμπίας Οδού επεκτείνεται στον νέο άξονα Πάτρα – Πύργος
Το υπάρχον σύστημα οδηγεί σε άνισες χρεώσεις ανεξαρτήτως διαδρομής
Σχέδιο για εφαρμογή σε όλο το δίκτυο με έξυπνες υποδομές και κατάργηση θυρίδων
Η μετάβαση αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στη πενταετία

Το μοντέλο της Ολυμπίας Οδού επεκτείνεται στον νέο άξονα Πάτρα – Πύργος

Η χιλιομετρική χρέωση στα διόδια, που εφαρμόζεται πιλοτικά από το 2020 στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Πάτρα) μέσω του συστήματος Olympia Pass, επεκτείνεται σταδιακά. Η επόμενη εφαρμογή θα γίνει στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, μήκους 75 χιλιομέτρων, ο οποίος βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Το σύστημα υπολογίζει την πραγματική διανυθείσα απόσταση και επιστρέφει αυτόματα το υπερβάλλον ποσό στον οδηγό. Στην Ολυμπία Οδό, η μέση μείωση χρέωσης φτάνει έως και 76%, με τους χρήστες να έχουν εξοικονομήσει συνολικά πάνω από 9 εκατομμύρια ευρώ μέχρι σήμερα.
 

Το υπάρχον σύστημα οδηγεί σε άνισες χρεώσεις ανεξαρτήτως διαδρομής

Σήμερα οι περισσότεροι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα λειτουργούν με ζωνικό σύστημα χρέωσης, όπου ο οδηγός πληρώνει το ίδιο ποσό είτε διανύσει ολόκληρη τη διαδρομή είτε αποχωρήσει στην πρώτη έξοδο. Το αποτέλεσμα είναι ότι συχνά χρεώνονται υπερβολικά και άδικα όσοι κάνουν τοπικές ή περιορισμένης απόστασης διαδρομές. Η χιλιομετρική χρέωση επιδιώκει να αντικαταστήσει πλήρως το υπάρχον μοντέλο, προσφέροντας αναλογική τιμολόγηση με βάση τη χρήση. Η φιλοσοφία «πληρώνω όσο χρησιμοποιώ» κερδίζει έδαφος, θεωρούμενη πλέον ως η πιο δίκαιη και λειτουργική λύση.
 

Σχέδιο για εφαρμογή σε όλο το δίκτυο με έξυπνες υποδομές και κατάργηση θυρίδων

Σύμφωνα με πληροφορίες από φορείς διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων και το Υπουργείο Υποδομών, η καθολική εφαρμογή του νέου μοντέλου βρίσκεται σε προετοιμασία. Στόχος είναι να τοποθετηθούν έξυπνα συστήματα αναγνώρισης με πομποδέκτες και μεταλλικά πλαίσια gantries, ώστε να καταργηθούν σταδιακά οι παραδοσιακοί σταθμοί διοδίων και οι φυσικές θυρίδες πληρωμής. Το πλάνο περιλαμβάνει επίσης τη διασύνδεση των συστημάτων με ευρωπαϊκά δίκτυα πομποδεκτών, επιτρέποντας τη διασυνοριακή χρήση του ίδιου εξοπλισμού. Με την αναλογική τιμολόγηση, επιδιώκεται η ευθυγράμμιση με τις αρχές «ο χρήστης πληρώνει» και «ο ρυπαίνων πληρώνει», όπως ισχύει και σε άλλες χώρες της ΕΕ.
 

Η μετάβαση αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στη πενταετία

Η σταδιακή εφαρμογή του νέου συστήματος προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός πενταετίας. Παράλληλα με τις τεχνικές αλλαγές, η μετάβαση έχει και κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις. Η χιλιομετρική χρέωση είναι κοινωνικά πιο αποδεκτή, καθώς μειώνει το κόστος για όσους χρησιμοποιούν περιορισμένα τους αυτοκινητοδρόμους. Είναι επίσης περιβαλλοντικά αποτελεσματική, αφού ενθαρρύνει τον προγραμματισμό των μετακινήσεων με πιο λογικό τρόπο, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην ελάφρυνση του κόστους μεταφορών για επαγγελματίες και εμπορεύματα. Το ερώτημα πλέον δεν είναι αν θα εφαρμοστεί το σύστημα σε πανελλαδικό επίπεδο, αλλά πότε και με ποια διαδικασία θα περάσουμε από το παλιό μοντέλο σε ένα ψηφιακό και δίκαιο σύστημα διοδίων.
 

DAMIAN RACING
AUTOAGORA