• Τιμές - Εξοπλισμός - Τεχνικά - Test - Συγκριτικά Εγγυήσεις - Χρηματοδοτικά - Προσφορές

Οι μετρήσεις στις αποστάσεις φρεναρίσματος αποδεικνύουν δίχως άλλο το προφανές, αυτό που δεν μπορεί να μεταφερθεί στο χαρτί ως αίσθηση όμως, είναι το feedback από την λειτουργία του ABS. Μα τα φθαρμένα ελαστικά, «πυροβολούσε» και δούλευε υπερωρίες, αφού ο τροχός έχανε συνεχώς την πρόσφυση ακόμα και προς το τέλος της πέδησης.

Με τα καλής κατάσταση ελαστικά, η ανάδραση ήταν πολύ πιο μικρή σε συχνότητα, πράγμα που σημαίνει ότι το ελαστικό έκανε αυτό που οφείλει να κάνει, δηλαδή να επιβραδύνει την μοτοσικλέτα και όχι να την αφήσει να… τσουλάει. Ο χρόνος που τα καλής κατάστασης ελαστικά έβρισκαν πρόσφυση, ήταν πολύ πιο μεγάλος, συγκριτικά με τα φθαρμένα.

Ήδη από την πρώτη δοκιμή φάνηκε διαφορά μεταξύ των καλής κατάστασης ελαστικών και των φθαρμένων. Μπορεί τα 1,4 μέτρα να μην φαντάζουν σαν μεγάλη διαφορά εκ πρώτης, όμως σε πραγματικές συνθήκες, είναι το όριο μεταξύ του πέφτω πάνω στο αυτοκίνητο, πεζό ή γενικά εμπόδιο και του σταματώ εγκαίρως και με ασφάλεια πριν από αυτό.

Εδώ η διαφορά είναι σαφώς μεγαλύτερη, τα 8 και πλέον μέτρα που θα διανύσει κανείς επιπλέον, με φθαρμένα ελαστικά, από τα 100 χλμ./ώρα, είναι πραγματικά ζήτημα ζωής και… καταλαβαίνετε. Στην δοκιμή με τα φθαρμένα ελαστικά, το ABS δούλευε υπερωρίες, ακόμα και αφού είχε διανυθεί πολύ μεγάλη απόσταση με τα φρένα πατημένα, καταδεικνύοντας ότι τα ελαστικά αυτά, ουσιαστικά δεν μπορούν να βρουν πρόσφυση ποτέ, άπαξ και την χάσουν.

Μικρότερες πιέσεις, επηρεάζουν σημαντικά την απόδοση των ελαστικών. Τόσο τα καλής κατάστασης ελαστικά όσο και τα φθαρμένα, αύξησαν τις αποστάσεις φρεναρίσματος με την αύξηση αυτή, να είναι μεγαλύτερη –αναλογικά- στα δεύτερα.

Ίδια εικόνα, οι χαμηλότερες πιέσεις επηρεάζουν σημαντικά την απόσταση πέδησης και είναι κάτι που πρέπει να λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη όλοι, φροντίζοντας για τακτικό έλεγχο.

Αναμενόμενα αυξημένες οι αποστάσεις φρεναρίσματος στο βρεγμένο. Το εντυπωσιακό είναι ότι ένα καλής κατάστασης ελαστικό με σωστές πιέσεις φρενάρει σχεδόν το ίδιο στο βρεγμένο με ένα επίσης καλής κατάστασης που δεν έχει σωστή πίεση. Επί της ουσίας δηλαδή, με ένα ξεφούσκωτο ελαστικό, φρενάρεις ακόμα στο στεγνό, όπως στο βρεγμένο! Για τα φθαρμένα ελαστικά οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους, οι διαφορές είναι πολύ μεγαλύτερες από το στεγνό, στα 3,1 μέτρα και μιλάμε για 50 χλμ./ώρα!

Τεράστια η διαφορά σε αυτή την μέτρηση, στα 14 σχεδόν μέτρα ή για να το πούμε αλλιώς σε τρία και πλέον μήκη ακινητοποιημένων αυτοκινήτων. Δεν χρειάζεται να ειπωθεί τίποτα άλλο.

TEST ΦΘΑΡΜΕΝΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Πως κάναμε την δοκιμή 


Επιλέξαμε ένα μεγάλο, κλειστό από την κυκλοφορία χώρο (Parking στην συγκεκριμένη περίπτωση), στρωμένο με άσφαλτο. Για τις ανάγκες της δοκιμής, χρησιμοποιήσαμε μια Kawasaki Z800 με ABS, ένα μοντέλο με πολύ καλό σύστημα πέδησης και εξελιγμένη μονάδα αντιμπλοκαρίσματος. 

Το σενάριο προέβλεπε φρένα πανικού, δηλαδή αυτό που λέμε «τσαρούχωμα» από δύο ταχύτητες κίνησης, 50 χλμ./ώρα και 100 χλμ./ώρα. Δυο κώνοι σηματοδοτούσαν την έναρξη του φρεναρίσματος, με την μοτοσικλέτα να κινείται πάντα σε ευθεία. Σε ότι αφορά στα ελαστικά, χρησιμοποιήσαμε ένα σετ φθαρμένων τα οποία είχαν περάσει το όριο αντικατάστασης τους και ένα ζευγάρι «δουλεμένων» ελαστικών σε πολύ καλή κατάσταση.

Οι βροχές της προηγούμενης ημέρας, μας έδωσαν την ευκαιρία να κάνουμε δύο δοκιμές, μια σε βρεγμένο οδόστρωμα και μια σε στεγνό, ενώ δοκιμάσαμε επίσης και διαφορετικές πιέσεις στα καλής κατάστασης ελαστικά, για να διαπιστώσουμε πόσο επηρεάζουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος. Για κάθε μια από αυτές τις μετρήσεις έγιναν διαδοχικά φρεναρίσματα και βάση των αποστάσεων που μετρήθηκαν βγήκε ένας μέσο όρος. Αξίζει να επισημανθεί ότι οι μετρήσεις αυτές σε συνθήκες δρόμου θα είναι όλες μεγαλύτερες, γιατί στην δική μας περίπτωση,  ήμασταν προετοιμασμένο για το φρενάρισμα στα σημάδια που είχαμε οριοθετήσει με κώνους.

Στο δρόμο, μεσολαβεί ένα διάστημα από την αντίληψη του εμποδίου μέχρι το πάτημα των φρένων και  αυτός ο χρόνος αντίδρασης, ποικίλλει από αναβάτη σε αναβάτη, μερικοί μπορεί να αντιδράσουν στο δευτερόλεπτο και άλλοι σε δέκατα του δευτερολέπτου.
Ακόμα και μια αντίδραση της τάξεως των 3 δεκάτων του δευτερολέπτου (που είναι γρήγορη), σημαίνει ότι έχουν διανυθεί 8,3 μέτρα από την αντίληψη του εμποδίου μέχρι την έναρξη της πέδησης, αν κινείται κάποιος με 100 χλμ./ώρα!   

Με βάση αυτό, τα αποτελέσματα που παρουσιάζουμε είναι μια ενδεικτικά και καταγεγραμμένα σε ελεγχόμενο περιβάλλον, με τον μικρότερο χρόνο αντίδρασης. σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ότι επαληθεύονται στον δρόμο και σε πραγματικές συνθήκες, όπου οι αποστάσεις  είναι σίγουρο θα μεγάλωναν –αναλογικά- κατά πολύ!

*Ευχαριστούμε πολύ το κατάστημα ελαστικών Moto Racer, που μας προμήθευσε τα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στην δοκιμή, καθώς και ανέλαβε τις αλλαγές αυτών.




 




 

???????? - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ