Ενδοεπικοινωνία, φως κινδύνου και λοιπά gadget ή τελείως «γυμνό» κράνος;
|
Η ενδοεπικοινωνία μπορεί ακόμα και να αποτρέψει ατύχημα
Διαθέσιμα και φως στοπ με αισθητήρα κίνησης για κράνη
Το τελείως γυμνό κράνος είναι ελαφρύτερο και φτηνότερο αν το χάσεις
HUD σε κράνη με αναδυόμενες οθόνες και γίνεσαι σαν τον Iron Man
Η ενδοεπικοινωνία μπορεί ακόμα και να αποτρέψει ατύχημα
Τα συστήματα ενδοεπικοινωνίας στα κράνη γνωρίζουν ολοένα και περισσότερη απήχηση ανάμεσα στους αναβάτες και έχουν εξελιχθεί από απλό εργαλείο ψυχαγωγίας σε κρίσιμο στοιχείο ασφάλειας. Παρόλο το δεύτερο συνθετικό τους («επικοινωνία»), πολλές φορές χρησιμοποιούνται από αναβάτες που οδηγούν μόνοι, με σκοπό τη συντροφιά στο μποτιλιάρισμα ή στη βόλτα, καθώς συνδέονται με κινητό τηλέφωνο και μπορούν να μεταφέρουν μουσική και κλήσεις στο κράνος. Έτσι, η μουσική ή οι ραδιοφωνικές εκπομπές χαλαρώνουν τον αναβάτη και η ασφάλεια ότι δεν θα χάσει κλήσεις όσο οδηγεί, τον κάνει να οδηγεί χωρίς να βιάζεται. Την ίδια στιγμή, όταν δύο ή περισσότεροι αναβάτες που οδηγούν μαζί επικοινωνούν σε πραγματικό χρόνο, μπορούν να ειδοποιήσουν για επικίνδυνες καταστάσεις, εμπόδια ή αιφνίδιες αλλαγές πορείας. Η άμεση ενημέρωση περιορίζει την ανάγκη για χειρονομίες ή ξαφνικούς ελιγμούς, μειώνοντας την πιθανότητα σύγκρουσης. Πολλές σύγχρονες συσκευές διαθέτουν λειτουργία μείωσης θορύβου, η οποία ξεκουράζει τα αυτιά του αναβάτη από τη συνεχόμενη ταλαιπωρία. Τέλος, η πλοήγηση γίνεται ευκολότερη καθώς δεν χρειάζεται να βλέπεις την οθόνη του κινητού ή του GPS, αλλά μπορείς να ακούς τις οδηγίες στο κράνος και μάλιστα παράλληλα με τη μουσική σου. Όσο αυξάνεται η χρήση αυτών των συστημάτων, τόσο εδραιώνεται η άποψη ότι η ενδοεπικοινωνία δεν είναι απλώς ευκολία, αλλά ενεργό μέσο πρόληψης ατυχημάτων, ειδικά σε ομαδικές διαδρομές ή τουριστικές εξορμήσεις.
Διαθέσιμα και φως στοπ με αισθητήρα κίνησης για κράνη
Τα φώτα φρένου που τοποθετούνται σε κράνη με χρήση αισθητήρων επιβράδυνσης προσφέρουν ένα επιπλέον επίπεδο ορατότητας και ασφάλειας. Πρόκειται για ανεξάρτητα φώτα που ανιχνεύουν τη μείωση ταχύτητας μέσω γυροσκοπίων και επιταχυνσιομέτρων, ενεργοποιώντας το πίσω φως χωρίς να απαιτούν κάποιου είδους σύνδεση με τη μοτοσυκλέτα. Έτσι, ακόμη και σε περίπτωση που ο αναβάτης φρενάρει με κινητήρα ή κόψει ταχύτητα χωρίς να αγγίξει το φρένο, το φως στο κράνος προειδοποιεί τα οχήματα πίσω του. Τα συστήματα αυτά φορτίζονται μέσω USB, τοποθετούνται είτε με κλιπ είτε με αυτοκόλλητο και προσφέρουν αυτονομία αρκετών ωρών. Υπάρχουν ακόμη και μοντέλα με λειτουργία φλας ή σταθερού φωτισμού ανάλογα με τις ανάγκες του χρήστη. Αν και φυσικά δεν αντικαθιστούν το φως της μοτοσυκλέτας, προσφέρουν επιπλέον προειδοποίηση, ιδίως σε αστικές μετακινήσεις ή σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Η αυξημένη τοποθέτηση του φωτός στο κράνος το καθιστά πιο εμφανές στα μάτια των οδηγών πίσω, ενισχύοντας την παθητική ασφάλεια του αναβάτη με έναν απλό, αλλά ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο.
Το τελείως γυμνό κράνος είναι ελαφρύτερο και φτηνότερο αν το χάσεις
Τα κράνη χωρίς επιπλέον εξοπλισμό –χωρίς Bluetooth, ενδοεπικοινωνία ή φώτα– παραμένουν μια απλή, ελαφριά και οικονομική επιλογή. Η απουσία μπαταριών, ηλεκτρονικών κυκλωμάτων και αισθητήρων περιορίζει το βάρος, κάτι που μειώνει την κόπωση του αυχένα, κυρίως στις μεγάλες διαδρομές αλλά και σε περιπτώσεις που φυσάει δυνατός αέρας. Επιπλέον, τα «γυμνά» κράνη κοστίζουν λιγότερο στην αγορά, αλλά και στη συντήρηση, καθώς δεν υπάρχουν εξαρτήματα που μπορεί να χρειάζονται αντικατάσταση ή αναβάθμιση. Αν χαθεί, πέσει ή κλαπεί, η οικονομική ζημία είναι μικρότερη. Αυτά τα κράνη απευθύνονται κυρίως σε χρήστες που δίνουν προτεραιότητα στην απλότητα ή μετακινούνται σε μικρές αποστάσεις. Είναι επίσης ιδανικά για δευτερεύοντα ή εφεδρικά κράνη, ή για χρήση σε δραστηριότητες όπου ο εξοπλισμός κινδυνεύει να υποστεί φθορά. Παρότι υπολείπονται σε τεχνολογικές δυνατότητες, δεν υστερούν σε επίπεδα προστασίας, αρκεί φυσικά να είναι πιστοποιημένα κατά τις ισχύουσες προδιαγραφές ασφαλείας. Εν τέλει, η επιλογή ανάμεσα σε τεχνολογία και απλότητα εξαρτάται από τις ανάγκες και τις προτεραιότητες του κάθε αναβάτη.
HUD σε κράνη με αναδυόμενες οθόνες και γίνεσαι σαν τον Iron Man
Τον τελευταίο χρόνο έχουμε δει ακόμα και την ενσωμάτωση Heads-Up Display (HUD) σε κράνη μοτοσυκλέτας να φέρνει την εμπειρία οδήγησης σε νέα επίπεδα, παρέχοντας πληροφορίες απευθείας στο οπτικό πεδίο του αναβάτη. Μέσω μικρής, ημιδιαφανούς οθόνης, ο οδηγός μπορεί να βλέπει ταχύτητα, πλοήγηση, ειδοποιήσεις ή ακόμα και δεδομένα από action camera χωρίς να απομακρύνει το βλέμμα από τον δρόμο. Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούν ολογραφικές προβολές ή μικρο-προβολείς και συνοδεύονται από φωνητικές εντολές ή πλήρη συνδεσιμότητα με smartphone. Αν και η σύγκριση με τον Iron Man είναι υπερβολική, η τεχνολογία θυμίζει πράγματι εφαρμογές αεροπορικής προβολής, προσαρμοσμένες όμως στη μοτοσυκλετιστική χρήση. Ορισμένα μοντέλα διαθέτουν κάμερα οπισθοπορείας με προβολή στο HUD ή δυνατότητα εγγραφής βίντεο κατά την οδήγηση. Παρά το υψηλότερο κόστος, οι HUD λύσεις προσελκύουν αναβάτες που έχουν την περιέργεια αλλά και την οικονομική δυνατότητα να είναι από τους πρώτους που θα δοκιμάσουν κορυφαία τεχνολογία, χωρίς φυσικά θυσίες σε εργονομία ή ασφάλεια. Οι εξελίξεις συνεχίζονται, με τάση προς πιο ελαφριές και εργονομικές ενσωματώσεις, καθιστώντας τις έξυπνες οθόνες στο κράνος όχι πλέον ένα πολύ εντυπωσιακό gadget, αλλά ένα ―ολοένα και πρακτικότερο― βοήθημα καθημερινής οδήγησης.