Aprilia MotoGP Patents: Αποκαλύπτονται τα αεροδυναμικά μυστικά του RS-GP
|

Η Aprilia συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στην αεροδυναμική μάχη του MotoGP, και αυτή τη φορά το κάνει με τον πιο επίσημο τρόπο: μέσω πατεντών.
Νέες πατέντες φανερώνουν ground effect στην Aprilia
Ψαλίδι με πτέρυγες για κάθετη δύναμη στη στροφή
Διάδρομος diffuser στην ουρά όπως στη Formula1
Από τη θεωρία στην πράξη: Η XGP στο βάθος
mototriti Team
Νέες πατέντες φανερώνουν ground effect στην Aprilia
Η Aprilia συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στην αεροδυναμική μάχη του MotoGP, και αυτή τη φορά το κάνει με τον πιο επίσημο τρόπο: μέσω πατεντών. Σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα και φέρουν την υπογραφή του Marco De Luca, πρώην αεροδυναμιστή της Formula 1 και επικεφαλής του project, αποκαλύπτονται λεπτομέρειες για συστήματα που έχουν δοκιμαστεί στις μοτοσυκλέτες RS-GP σε χειμερινές δοκιμές, αλλά δεν έχουν ακόμη χρησιμοποιηθεί σε κανονικούς αγώνες. Οι νέες πατέντες δείχνουν ξεκάθαρα πρόθεση αξιοποίησης ground effect και ενίσχυσης του downforce, σε επίπεδα που ξεπερνούν τα σημερινά δεδομένα της κατηγορίας.
Ψαλίδι με πτέρυγες για κάθετη δύναμη στη στροφή
Η πρώτη πατέντα αφορά εντυπωσιακές προεκτάσεις που ξεκινούν από το ψαλίδι και σχηματίζουν ένα είδος τοιχώματος γύρω από το πάνω μέρος του πίσω τροχού. Με την πρώτη ματιά μοιάζουν να εξομαλύνουν τη ροή του αέρα και να μειώνουν την αεροδυναμική αντίσταση, αλλά στην πραγματικότητα ο ρόλος τους είναι πιο περίπλοκος. Οι προεκτάσεις έχουν διατομή πτέρυγας και είναι τοποθετημένες με κλίση, ώστε στη μέγιστη κλίση της μοτοσυκλέτας να δημιουργούν κάθετη δύναμη (downforce), πιέζοντας το ελαστικό στο οδόστρωμα. Ταυτόχρονα, παράγουν και μια οριζόντια δύναμη προς το εσωτερικό της στροφής, βοηθώντας την Aprilia να αντισταθμίσει τη φυγόκεντρο και να διατηρήσει πρόσφυση σε ακραίες συνθήκες. Επιπλέον, η πατέντα αποκαλύπτει μια μικρότερη πτέρυγα τοποθετημένη μπροστά από τον άξονα του πίσω τροχού. Στη μέγιστη κλίση αυτή ευθυγραμμίζεται με την άσφαλτο και δημιουργεί φαινόμενο εδάφους (ground effect), επιταχύνοντας τον αέρα και «ρουφώντας» τη μοτοσυκλέτα πιο κοντά στο έδαφος για μέγιστη σταθερότητα.
Διάδρομος diffuser στην ουρά όπως στη Formula1
Η δεύτερη πατέντα εστιάζει στο επάνω μέρος του πίσω τροχού, εκεί όπου σχηματίζεται ένας διάδρομος τύπου diffuser, όπως στα μονοθέσια της Formula 1. Ο σκοπός του είναι να επιταχύνει τη ροή του αέρα που περνάει κάτω από τη μοτοσυκλέτα, με τη βοήθεια scoop-προεκτάσεων τοποθετημένων πριν τον πίσω τροχό. Αυτή η τεχνολογία ήδη χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια από την Aprilia και αντιγράφεται από αντιπάλους, αλλά τώρα ενισχύεται με το νέο τούνελ που αυξάνει σημαντικά την παραγόμενη κάθετη δύναμη. Πάνω από την ουρά, νέα πτερύγια και spoiler λειτουργούν σε συνεργασία με το diffuser, βελτιώνοντας την εξαγωγή του αέρα και ενισχύοντας τη σταθερότητα. Παράλληλα, η πατέντα αναφέρει ότι δημιουργείται εσωτερικός χώρος «για συσκευές της μοτοσυκλέτας». Εκτιμάται ότι πρόκειται για αντίστοιχο σύστημα με το γνωστό “salad box” της Ducati, όπου φιλοξενούνται mass dampers για μείωση κραδασμών και ηλεκτρονικά εξαρτήματα.
Από τη θεωρία στην πράξη: Η XGP στο βάθος
Η κίνηση της Aprilia να καταθέσει επίσημες πατέντες θεωρείται ασυνήθιστη, καθώς αποκαλύπτει μυστικά που συνήθως φυλάσσονται με απόλυτη μυστικότητα. Αν εγκριθούν, οι πατέντες θα αποτρέψουν άλλες εταιρείες να χρησιμοποιήσουν τα ίδια συστήματα σε εμπορικές μοτοσυκλέτες, αλλά όχι απαραίτητα στις καθαρά αγωνιστικές MotoGP. Η μεγάλη εικόνα δείχνει ότι η Aprilia σχεδιάζει να μεταφέρει αυτές τις καινοτομίες και σε μοντέλο παραγωγής: τη νέα XGP, ένα track-focused race-replica που αναμένεται να γίνει το αγωνιστικό «όπλο» για ιδιώτες αναβάτες. Με αυτές τις πατέντες, η Aprilia όχι μόνο επιβεβαιώνει την τεχνολογική της υπεροχή αλλά και δείχνει ξεκάθαρα ότι σκοπεύει να μετατρέψει την εμπειρία της MotoGP σε εμπορικό προϊόν, με τεχνολογία που μέχρι χθες φάνταζε απρόσιτη.