Αερόσακος-γιλέκο: Το μέλλον της ασφάλειας ή ένα ακριβό γκάτζετ για λίγους;

Θα έπρεπε τα γιλέκα με αερόσακο να γίνουν νέα σταθερά στις καθημερινές μετακινήσεις;
3 Φωτογραφίες »

Θα έπρεπε τα γιλέκα με αερόσακο να γίνουν νέα σταθερά στις καθημερινές μετακινήσεις;

- «Έξυπνος» αερόσακος που προσφέρει τα μέγιστα επίπεδα ασφάλειας
- Σώζει ζωές και προστατεύει τη σπονδυλική στήλη
- Ακριβό, ογκώδες και περιοριστικό στην κίνηση
- Θα μπει αυτή η τεχνολογία του MotoGP στην καθημερινότητα;

mototriti Team

«Έξυπνος» αερόσακος που προσφέρει τα μέγιστα επίπεδα ασφάλειας

Ο προστατευτικός εξοπλισμός του αναβάτη έχει κάνει άλματα προόδου τις τελευταίες δεκαετίες: Από τα απλά δερμάτινα μπουφάν και τις βαριές πανοπλίες-κόκκαλα περάσαμε σε ελαφριά, εργονομικά υλικά που συνδυάζουν άνεση και ασφάλεια. Η πιο πρόσφατη καινοτομία; Ο αερόσακος-γιλέκο. Μια τεχνολογία που γεννήθηκε και εξελίχθηκε στις πίστες του MotoGP, εκεί όπου η ασφάλεια του αναβάτη δοκιμάζεται στα άκρα, και πλέον φλερτάρει με την καθημερινή χρήση στους δρόμους. Αλλά είναι αυτή η λύση για όλους ή μήπως μια πολυτέλεια για λίγους;


Όλοι οι αγωνιζώμενοι στα κορυφαία πρωταθλήματα στους δύο τροχούς (σε άσφαλτο και χώμα), φορούν πλέον γιλέκο-αερόσακο για τα μέγιστα επίπεδα προστασίας. 

Σώζει ζωές και προστατεύει τη σπονδυλική στήλη

Τα πλεονεκτήματα του αερόσακου-γιλέκου είναι εντυπωσιακά και, για πολλούς, αδιαμφισβήτητα. Σχεδιασμένος να φουσκώνει σε κλάσματα του δευτερολέπτου σε περίπτωση πτώσης ή σύγκρουσης, προσφέρει προστασία σε σημεία που μέχρι πρότινος ήταν ευάλωτα, όπως ο θώρακας, ο αυχένας και η σπονδυλική στήλη. Σύμφωνα με τα δεδομένα από τις πίστες και τις πρώτες χρήσεις στο δρόμο, μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών. Πολλοί το χαρακτηρίζουν ως το «μέλλον της ασφάλειας», τονίζοντας ότι κάθε βήμα που φέρνει τον αναβάτη πιο κοντά στο να βγει αλώβητος από ένα ατύχημα, είναι επένδυση ζωής. Χάρη στην εξόπλισή τους με γυροσκόπια και αδρανειακές μονάδες που ανιχνεύουν άμεσα τις απότομες, αντικανονικές επιταχύνσεις του σώματος (που υποδεικνύουν ότι ο αναβάτης είτε έχει συγκρουστεί είτε πέφτει από την μοτοσυκλέτα), φουσκώνουν εγκαίρως ώστε προστατεύσουν τον κορμό. Διαθέτουν μικρά φιαλίδια με διοξείδιο του άνθρακα, τα οποία φουσκώνουν άμεσα τον αερόσακο.


Εκτός από τους αερόσακους με γυροσκόπια, υπάρχουν και πιο "απλές" εκδοχές που συνδέονται με ένα κορδονάκι στο τιμόνι και μόλις απομακρυνθεί ο αναβάτης από την μοτοσυκλέτα, απελευθερώνεται ο μηχανισμός και φουσκώνει ο αερόσακος. 

Ακριβό, ογκώδες και περιοριστικό στην κίνηση

Ωστόσο, η άλλη πλευρά του νομίσματος δεν είναι αμελητέα. Το κόστος ενός αερόσακου-γιλέκου είναι αρκετά υψηλό, συχνά φτάνοντας το ύψος ενός καλού, πλήρους εξοπλισμού από μόνο του, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις απαιτεί και συνδρομή για τη λειτουργία του ηλεκτρονικού του συστήματος. Επιπλέον, το γιλέκο μπορεί να είναι ογκώδες, ειδικά στα παλαιότερα μοντέλα, ενώ ορισμένοι αναβάτες παραπονιούνται ότι περιορίζει την ελευθερία κινήσεων, κυρίως στην πόλη ή στις χαμηλές ταχύτητες όπου η ευελιξία είναι ζητούμενο. Έτσι, για πολλούς, μοιάζει να είναι μια λύση που προορίζεται για λίγους – εκείνους που είτε κάνουν πολλά χιλιόμετρα, είτε βάζουν την ασφάλεια πάνω από όλα, είτε απλώς μπορούν να επενδύσουν το ανάλογο ποσό.


Όταν ήρθαν για πρώτη φορά στην αγορά, τα γιλέκα με αερόσακο ήταν αρκετά πιο ογκώδη από ότι τα τελευταίας τεχνολογίας, αλλά όσο γίνονται καλύτερα τόσο περισσότερο ανεβαίνουν οι τιμές τους. Υπάρχουν όμως και πιο προσιτές, λιγότερο περίπλοκες επιλογές οι οποίες όμως και πάλι έχουν ένα σημαντικό κόστος. 
 

Θα μπει αυτή η τεχνολογία του MotoGP στην καθημερινότητα;

Η τεχνολογία του αερόσακου-γιλέκου δεν είναι πια «πείραμα». Δοκιμασμένη σε συνθήκες ακραίας πίεσης και ταχύτητας, έχει ήδη σώσει ζωές σε επαγγελματικό επίπεδο. Το ερώτημα είναι: Θα ακολουθήσει η καθημερινή μοτοσυκλετιστική πραγματικότητα τον ίδιο δρόμο; Με τις τιμές να πέφτουν σταδιακά και τα μοντέλα να γίνονται πιο ελαφριά και εργονομικά, το μέλλον ίσως είναι πιο κοντά από όσο νομίζουμε. Όμως προς το παρόν, το αν θα γίνει κομμάτι του εξοπλισμού κάθε αναβάτη ή θα παραμείνει ένα premium χαρακτηριστικό για λίγους, είναι κάτι που μένει να το δείξει ο χρόνος. Σε αυτό το σημείο θα μπορούσε να τεθεί και το εξής ερώτημα: Δεν θα ήταν ορθό σε τέτοια προϊόντα να μειωθεί ο Φ.Π.Α. όπως και στα κράνη;
 

KABRANIS
AUTOAGORA