Μπαταρίες στερεού τύπου το 2026 : Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης χτίζεται τώρα

Οι μπαταρίες στερεού τύπου διαφέρουν από τις σημερινές κυψέλες ιόντων λιθίου, καθώς αντί για τον εύφλεκτο υγρό ηλεκτρολύτη χρησιμοποιούν στερεά υλικά όπως πολυμερή ή κεραμικά.

Οι μπαταρίες στερεού τύπου διαφέρουν από τις σημερινές κυψέλες ιόντων λιθίου, καθώς αντί για τον εύφλεκτο υγρό ηλεκτρολύτη χρησιμοποιούν στερεά υλικά όπως πολυμερή ή κεραμικά.

Ξηρός ηλεκτρολύτης αντί για υγρό – αλλαγή στη λειτουργία και στην ασφάλεια
Υψηλότερη αυτονομία και ταχύτερη φόρτιση με μικρότερο βάρος
Ανθεκτικότητα, απουσία σπάνιων υλικών και η «υβριδική» λύση
Αναμένεται εμπορική διάθεση από το 2026 και μετά

Ξηρός ηλεκτρολύτης αντί για υγρό – αλλαγή στη λειτουργία και στην ασφάλεια

Οι μπαταρίες στερεού τύπου διαφέρουν από τις σημερινές κυψέλες ιόντων λιθίου, καθώς αντί για τον εύφλεκτο υγρό ηλεκτρολύτη χρησιμοποιούν στερεά υλικά όπως πολυμερή ή κεραμικά. Αυτό μεταφράζεται σε πολλαπλά πλεονεκτήματα: Αυξημένη πυκνότητα ενέργειας, μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στον χρόνο, μικρότερος όγκος και, πάνω απΆ όλα, πολύ υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας. Η τεχνολογία υπόσχεται να εξαλείψει τους κινδύνους χημικής πυρκαγιάς και την ανάπτυξη δενδριτών – των μικροσκοπικών αγκαθιών που προκαλούν βραχυκυκλώματα σε σημερινές μπαταρίες κατά την ταχεία φόρτιση.
 

Υψηλότερη αυτονομία και ταχύτερη φόρτιση με μικρότερο βάρος

Με την ενεργειακή πυκνότητα να αυξάνεται έως και 40% σε σύγκριση με τις υπάρχουσες μπαταρίες, η νέα γενιά μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 1.000 χιλιόμετρα αυτονομίας ανά φόρτιση. Επιπλέον, ο στερεός ηλεκτρολύτης επιτρέπει τη φόρτιση στο 80% της χωρητικότητας μέσα σε 15 λεπτά, ξεπερνώντας ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια της ηλεκτροκίνησης σήμερα. Το μειωμένο βάρος και η ανάγκη για λιγότερα δομικά υλικά δίνουν ακόμα ένα πλεονέκτημα στις βιομηχανίες οχημάτων, περιορίζοντας το κόστος παραγωγής και τις εκπομπές ρύπων από τα υλικά κατασκευής.
 

Ανθεκτικότητα, απουσία σπάνιων υλικών και η «υβριδική» λύση

Οι μπαταρίες στερεού τύπου υπόσχονται επίσης ανθεκτικότητα σε βάθος χρόνου, διατηρώντας την απόδοσή τους για περισσότερους κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης. Παράλληλα, μειώνεται η ανάγκη για σπάνια και ακριβά υλικά όπως το κοβάλτιο και το νικέλιο, των οποίων η εξόρυξη είναι ενεργοβόρα και αμφιλεγόμενη. Για την αντιμετώπιση των σημερινών τεχνικών περιορισμών, όπως η απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες, αρκετές εταιρείες πειραματίζονται με υβριδικά μοντέλα: Μπαταρίες με ημίρρευστο ηλεκτρολύτη που συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα και των δύο τεχνολογιών και μπορούν να παραχθούν με τις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής.
 

Αναμένεται εμπορική διάθεση από το 2026 και μετά

Η μετάβαση στην εμπορική παραγωγή έχει ήδη ξεκινήσει: Η Mercedes-Benz δοκιμάζει ήδη αυτοκίνητα με ενεργειακή πυκνότητα 450 Wh/kg και η Stellantis σχεδιάζει δοκιμές από το 2026. Η BMW, η Honda και η Nissan έχουν προχωρήσει σε πιλοτικές γραμμές παραγωγής, ενώ η Toyota υπόσχεται αυτονομία έως και 1.600 χλμ. ήδη από το 2027. Παράλληλα, η VW μέσω της συνεργασίας της με την QuantumScape ανακοινώνει ότι οι δικές της κυψέλες διατηρούν το 95% της απόδοσης ακόμα και μετά από 500.000 χλμ. χρήσης. Η τεχνολογία είναι πλέον στα σκαριά – και το επόμενο μεγάλο βήμα της ηλεκτροκίνησης δείχνει πιο κοντά από ποτέ.
 

AUTOAGORA
AUTOAGORA