Μοτοσυκλέτα, τροχαία και Ελλάδα. Πού βρισκόμαστε;

Μοτοσυκλέτα, τροχαία και Ελλάδα. Πού βρισκόμαστε;

- Μείωση των θανάτων σε τροχαία πάνω από 50% την τελευταία δεκαετία, παραμένουμε όμως από τους πρώτους στην Ε.Ε.
- Μεγάλη μείωση στους θανάτους δικυκλιστών, συνεχίζουμε όμως να πληρώνουμε πού βαρύ τίμημα.
- Σχεδόν οι μισοί θάνατοι δικυκλιστών συμβαίνουν σε ατυχήματα χωρίς άλλα οχήματα.
- Μη χρήση κράνους και υπερβολική ταχύτητα παραμένουν οι βασικοί παράγοντες.

Μείωση των θανάτων σε τροχαία πάνω από 50% την τελευταία δεκαετία, παραμένουμε όμως από τους πρώτους στην Ε.Ε.

Η ιστορία με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία στην Ελλάδα παραμένει ένα βασικό θέμα που αντιμετωπίζουμε σαν χώρα. Κάθε χρόνο εκατοντάδες συμπολίτες μας χάνονται στην άσφαλτο, στο μεγαλύτερο ποσοστό τους νέοι άνθρωποι. Σταθερά είμαστε στις πρώτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα στατιστικά θανάτων ανά εκατομμύρια κατοίκων, όμως το θετικό είναι ότι τα πράγματα βελτιώνονται, αργά (πολύ αργά) αλλά σταθερά. Το 2014 ήμασταν τρίτοι, το 2016 τέταρτοι, ενώ το 2021 είχαμε πέσει στην 6η θέση, με 58 νεκρούς ανά εκατομμύριο, παραμένοντας όμως πάνω από το μέσο όρο της Ε.Ε. (ο οποίος είναι 46). Το 2022 παρατηρήθηκε μια μικρή αύξηση (φυσιολογική λόγω του τέλους των περιορισμών μετακινήσεων λόγω COVID), αλλά το σύνολο της τελευταίας 15ετίας είναι πολύ ενθαρρυντικό. Το 2009 χάσαμε συνολικά 1.456 ανθρώπους στην άσφαλτο, ενώ φτάνοντας στο 2022 ο αριθμός αυτός έχει πέσει στους 640. Μια πολύ μεγάλη βελτίωση λοιπόν, αλλά ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς. Ειδικά για εμάς τους μοτοσυκλετιστές.

Μεγάλη μείωση στους θανάτους δικυκλιστών, συνεχίζουμε όμως να πληρώνουμε πού βαρύ τίμημα

Στο κομμάτι των δικύκλων κατέχουμε με διαφορά την πρώτη θέση στην Ε.Ε. στους νεκρούς ανά εκατομμύρια κατοίκων, αλλά αυτό είναι κάτι το απόλυτα φυσιολογικό, καθώς έχουμε και σχεδόν τον τριπλάσιο αριθμό χρηστών μοτοσυκλέτας από τον μέσο όρο της Ε.Ε. Συγκεκριμένα, το 1/3 των θανάτων από τροχαία στην Ελλάδα αφορούν μοτοσυκλετιστές (18% ο μέσος όρος της Ε.Ε.). Τα στοιχεία βέβαια δείχνουν ότι υπάρχει πλέον μεγάλη βελτίωση σε σχέση με τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας (αρχές 2010), με τους θανάτους δικυκλιστών να κατεβαίνουν μέχρι και πάνω από 30%. Παρόλα αυτά, ακόμα απέχουμε πολύ από το να χαρακτηριστούμε επιτυχημένοι σε αυτόν τον τομέα, καθώς μόνο το 2021 (σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.) είχαμε 216 νεκρούς οδηγούς δικύκλων και άλλους 51 νεκρούς συνεπιβάτες, ένα σύνολο δηλαδή 267 νεκρών (σε σύνολο 624 νεκρών από τροχαία).

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Σχεδόν οι μισοί θάνατοι δικυκλιστών συμβαίνουν σε ατυχήματα χωρίς άλλα οχήματα

Όλοι μας έχουμε εμπειρίες στο δρόμο όπου είτε είχαμε κάποιο συμβάν, είτε το αποφύγαμε στο παρά πέντε με κάποιον άλλο χρήστη του δρόμου, όπου δεν έδωσε την απαραίτητη προσοχή. Και πράγματι, ένα μεγάλο ποσοστό των θανατηφόρων ατυχημάτων περιλαμβάνει σύγκρουση οχημάτων. Όμως δυστυχώς για εμάς, ένα επίσης πολύ μεγάλο ποσοστό των θανάτων μοτοσυκλετιστών προέρχεται από ατυχήματα στα οποία δεν ενεπλάκη άλλο όχημα. Με λίγα λόγια, ατυχήματα στα οποία ο μοτοσυκλετιστής έχασε μόνος του τον έλεγχο – για οποιονδήποτε λόγο. Σύμφωνα πάλι με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. (τα οποία αξιοποιήθηκαν σε έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου του 2020 και αφορούν στο έτος 2018), το 48% των θανάτων σε ατυχήματα δικυκλιστών προήλθαν από ατυχήματα που δεν περιελάμβαναν άλλο όχημα. 

Μη χρήση κράνους και υπερβολική ταχύτητα παραμένουν οι βασικοί παράγοντες

Στην ίδια έρευνα εντοπίζεται και ένας από τους κεντρικούς λόγους των τόσων θανάτων, καθώς το 42,6% των αναβατών απάντησε ότι δεν χρησιμοποίησε κράνος κατά την οδήγηση τουλάχιστον μια φορά τις τελευταίες 30 μέρες! Τα στοιχεία του 2018 είναι για άλλη μια φορά αποκαλυπτικά: Το 61% των θανόντων ή των σοβαρά τραυματισμένων δεν φορούσε κράνος. Και αυτό όταν κοιτάμε το βασικό κομμάτι εξοπλισμού (δηλαδή το κράνος). Η έρευνα δεν περιελάμβανε ερωτήσεις για τον υπόλοιπο εξοπλισμό, αλλά με μια γρήγορη ματιά γύρω μας στους δρόμους, τα πράγματα γίνονται εμφανή.
Όσον αφορά την αιτία των ατυχημάτων, τα περισσότερα από αυτά προκλήθηκαν από λάθος χειρισμούς λόγω υπερβολικής ταχύτητας ή επιθετικής συμπεριφοράς προς άλλους χρήστες του δρόμου.  Όποια και αν είναι η ακριβής αιτία ενός ατυχήματος, ένα είναι το σίγουρο από την ανάλυση των στοιχείων: Ο σωστός εξοπλισμός και η σωστή εκπαίδευση σώζουν ζωές.