«Και τι να τα κάνεις, τα σωληνάκια υψηλής;»

Πόσο απαραίτητη είναι τελικά, η αλλαγή των σωληνώσεων των φρένων με τα γνωστά σωληνάκια υψηλής πίεσης; Συμφωνείτε ή όχι;

Μία από τα πιο οικονομικές βελτιώσεις στο σύστημα φρένων της μοτοσυκλέτας, είναι η τοποθέτηση σωληνών υψηλής πίεσης: τα γνωστά σωληνάκια με την μεταλλική κατασκευή, που αντικαθιστούν τα «μαμά» λαστιχένια. Αν και αυτή η μετατροπή έχει γνωρίσει ιδιαίτερη διάδοση, είναι πολλοί που αμφισβητούν την χρησιμότητά της… Ποια είναι η αλήθεια λοιπόν; Είναι απαραίτητα τα σωληνάκια υψηλής ή όσοι μιλούν για «τσάμπα χρήματα» έχουν δίκιο;

Τα σωληνάκια υψηλής είναι όντως καλύτερα

Όσοι κατακρίνουν με… πάθος τα σωληνάκια υψηλής, μιλώντας για «αναβάθμιση του φτωχού» και για «πεταμένα χρήματα», μάλλον δεν έχουν οδηγήσει μοτοσυκλέτα εξοπλισμένη με τέτοια. Αρχικά, προτού μιλήσουμε περαιτέρω, πρέπει να πούμε ότι ή έννοια «σωληνάκια υψηλής» είναι μάλλον καταχρηστική. Και τα εργοστασιακά λαστιχένια σωληνάκια φιλοξενούν τρομακτικές πιέσεις υγρών φρένων, δεν είναι κάτι που οφείλεται δηλαδή αποκλειστικά σε αυτά. Απλώς, τα ατσάλινα aftermarket σωληνάκια έχουν κάποια συγκριτικά πλεονεκτήματα: παραμορφώνονται πολύ λιγότερο σε διόγκωση υπό την επήρεια των πιέσεων του υγρού, ενώ για αυτό τον λόγο εμποδίζουν τον βρασμό αυτού. Αποτέλεσμα; Ο αναβάτης απολαμβάνει καλύτερη αίσθηση και πιο άμεσο φρενάρισμα, ανά ΠΑΣΑ στιγμή, είτε βρίσκεται στην πόλη, είτε στην πίστα. Τα ελαστικά σωληνάκια είναι καλά για αυτά που είναι, αλλά είναι μια λύση χαμηλότερου κόστους, κατάλληλα για μαζική παραγωγή και για γενική χρήση, αν όμως οι απαιτήσεις και οι επιδόσεις ανεβαίνουν, έχουν κάποια μειονεκτήματα.

Τα σωληνάκια ΠΡΕΠΕΙ να αλλάζονται όταν το ζητά ο κατασκευαστής

Τα ελαστικά σωληνάκια έχουν μια συγκεκριμένη διάρκεια ζωής –γύρω στην τετραετία- μετά την παρέλευση της οποίας πρέπει να αλλάζονται. Ο λόγος; Απλούστατα, το λάστιχο φθείρεται με τον καιρό αλλά και με τους κύκλους θερμοκρασίας-πίεσης, όπως και τα ελαστικά των τροχών και τα χαρακτηριστικά του τελικά γίνονται ακατάλληλα. Τα σωληνάκια υψηλής δεν πάσχουν από αυτό το μειονέκτημα και συνεπώς αποτελούν μια εφ όρου ζωής βελτίωση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε λοιπόν, να επιμελούμαστε και αυτή την εργασία στην μοτοσυκλέτα μας, αφού μιλάμε για φρένα και άρα για την ίδια μας την ζωή, κατά πάσα πιθανότητα. Δυστυχώς, στην μεγάλη πλειοψηφία των δικύκλων που κυκλοφορούν, δεν γίνεται ούτε… λόγος για αντικατάσταση των σωληνώσεων των φρένων, για αυτό φροντίστε να είστε η ευχάριστη εξαίρεση του κανόνα!

Όχι μετατροπή του φτωχού, αλλά οικονομική βελτίωση

Βελτιώσεις στα φρένα μπορούν να γίνουν πολλές. Από την αλλαγή τρόμπας, δαγκανών ή και των δύο μαζί, η αλλαγή της σωλήνωσης είναι μακράν οι οικονομικότερη λύση, η οποία φέρνει αποτελέσματα. Μάλιστα, συνιστάται αν δεν θέλουμε να επέμβουμε εκτεταμένα στη σχεδίαση του συστήματος, μιας και δεν επηρεάζονται έτσι τα θεμελιώδη μεγέθη του φρένου μας –ήτοι, η γεωμετρία τρόμπας και δαγκάνας, που επηρεάζει το σύστημα σε βάθος. Αν μάλιστα, μας αρέσει η γρήγορη οδήγηση και μπαίνουμε σε πίστα, ένα σετάκι υψηλής είναι απαραίτητο, καθώς με αυτά τα φρένα θα αποκτήσουν σημαντικά μεγαλύτερη αντοχή στην πίεση και στις θερμοκρασίες που θα αντιμετωπίσουν on track.

Ο κανόνας στις μοτοσυκλέτες υπερυψηλών επιδόσεων

Πολλοί κατασκευαστές κατανοούν την ανάγκη για σωληνώσεις υψηλής πίεσης στα φρένα των μοτοσυκλετών υπερυψηλών επιδόσεων και, σε αρκετές φορές, τις εξοπλίζουν με τέτοια σωληνάκια, από το εργοστάσιο κιόλας. Γίνεται λοιπόν σαφές ότι μιλάμε για μια λύση με δοκιμασμένη αποτελεσματικότητα, που έχει συγκεκριμένους λόγους που δεν χρησιμοποιείται κατά κανόνα –δείτε και παραπάνω. ¶ρα… ακόμη αμφιβάλλετε για τα σωληνάκια υψηλής;

Τι πιστεύετε εσείς; Πόσο καλή βελτίωση είναι τα σωληνάκια υψηλής; Θα την κάνατε; Μήπως είναι… λίγη, σαν βελτίωση;