Οι πεζοί μπορεί να πρωταγωνιστήσουν σε ατυχήματα σοβαρά ακόμη και για την ζωή τους, χωρίς να καταλαβαίνουν το πόσο ευθύνονται οι ίδιοι.

Οι πεζοί είναι πολύ πιο επικίνδυνοι από όσο πιστεύουν

Συζητώντας τα δρώμενα της οδικής πραγματικότητας στην Ελλάδα, όταν η κουβέντα φτάνει στον «φάκελο πεζοί», η συζήτηση… σκαλώνει. Και αυτό, διότι φτάνουμε σε ένα πολύ ευαίσθητο θέμα, που παρανοείται από κάθε του «πλευρά» και συνοδεύεται από ταμπού και λανθασμένες αντιλήψεις.

Η πραγματικότητα όμως, είναι μάλλον η εξής: Οι πεζοί μπορεί να είναι πολύ πιο επικίνδυνοι από όσο πιστεύουν οι ίδιοι, τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους άλλους.

Kοινοποίησε το »
Σχολιάσε το στο facebook »

 
3 νεκροί μέσα σε μια εβδομάδα από ατυχήματα πεζού-μοτοσυκλέτας

Είναι νωπές οι μνήμες από το τρομερό ατύχημα στον Ασπρόπυργο, που στοίχισε την ζωή σε έναν πεζό αλλά και σε έναν αναβάτη μοτοσυκλέτας. Κι όμως, δεν ήταν το μόνο συμβάν που απασχόλησε τα ΜΜΕ: Στην Ηλιούπολη, την Δευτέρα, καταγράφηκε ατύχημα, στο οποίο μοτοσυκλετιστής σκοτώθηκε προσπαθώντας να αποφύγει πεζό. Σκεφτείτε τώρα, ότι αυτά τα δύο συμβάντα καταγράφηκαν και δημοσιεύθηκαν, κάτι που δεν συμβαίνει σε κάθε περίπτωση. Όμως, μια τριβή λίγων μόνο ωρών με την οδηγική πραγματικότητα της Ελλάδας, αλλά και με μαρτυρίες οδηγών, αρκεί για να καταδείξει την σοβαρότητα του προβλήματος των ατυχημάτων με εμπλοκή πεζών, δηλαδή την πιο ευάλωτη ομάδα χρηστών του δρόμου.

1 στους 5 νεκρούς σε τροχαία είναι πεζός

Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση, ο τρομερός κίνδυνος που διατρέχουν οι πεζοί, εάν εμπλακούν σε ατύχημα. Στην σύγκρουση κορμιού με… σίδερα, τα σίδερα πάντα επικρατούν. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 20% των ανθρώπων που χάνονται στην άσφαλτο είναι πεζοί. Η ευάλωτη φύση του πεζού έχει οδηγήσει σε παρανοήσεις που διαιωνίζουν λάθος νοοτροπίες, όπως αυτή του ότι «ο πεζός έχει πάντα δίκιο» ή ότι «ο πεζός δεν υποχρεούται να γνωρίζει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας». Και αυτές φυσικά, καθότι σε  περίπτωση ατυχημάτων, εμπλέκεται το πολύ ευαίσθητο θέμα των τραυματισμών ή και της απώλειας ζωής, εκβάσεις απολύτως απαράδεκτες στο σημερινό κοινωνικό status. Ωστόσο, όπως θα δούμε και παρακάτω, όχι απλά οι πεζοί θα έπρεπε να ξέρουν τον ΚΟΚ τουλάχιστον στα σημεία που τους αφορά, αλλά ο κώδικας είναι και σαφέστατος στα ανάλογα εδάφια!

1 στους 2 πεζούς-θύματα τροχαίου φέρουν ευθύνη

Ο κώδικας είναι σαφής: Οι πεζοί υποχρεούνται να περνούν απέναντι μόνο από τις διαβάσεις ή, αν δεν υπάρχει τέτοια, μόνο αν βεβαιωθεί ότι μπορεί να το πράξει ασφαλώς, γρήγορα και κάθετα στο οδόστρωμα. Οι πεζοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το πεζοδρόμιο και, αν αυτό δεν υπάρχει, να κινούνται ΑΝΤΙΘΕΤΑ από την κυκλοφορία! Αν οι πεζοί παραβιάζουν τον νόμο, μπορεί να «φάνε» πρόστιμο 40 ευρώ! Ποιος όμως θα εκδώσει αυτό το πρόστιμο; Ρεαλιστικά, κανένας. Αφήστε δε, το γεγονός της αφηρημάδας και της κατάχρησης smartphones που παρατηρείται σήμερα… Ακόμη μεγαλύτερη μείωση της εγρήγορσης, που μπορεί να φέρει ακόμα σοβαρότερα ατυχήματα. Για του λόγου το αληθές, η ΕΛΣΤΑΤ έδειξε ότι ένας στους δύο πεζούς που ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα, φέρει ευθύνη, αφού πέρασε εκτός διάβασης, χωρίς να ελέγξει επαρκώς ή τοποθετήθηκε στο δρόμο με παράνομο τρόπο. 
 
Τα όρια ταχύτητας «πάνε περίπατο» στην Ελλαδα

Το όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές είναι 50 χλμ/ώρα, αλλά και πάλι σε περίπτωση ατυχήματος πεζού με όχημα, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού μπορεί να φτάσει το 50%. Όμως τα όρια αυτά δεν τηρούνται… ούτε για δείγμα, στην Ελλάδα των πολλών λεωφόρων και κεντρικών οδών αφού ξέρουμε ότι οι οδηγοί φλερτάρουν ακόμα και με… τα 100! Ωστόσο, από τα 80 χλμ/ώρα και πάνω, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού ξεπερνά το 90%. Αυτό αφορά τόσο τους πεζούς, όσο και τους οδηγούς, καθώς καμία πλευρά δεν φαίνεται να καταλαβαίνει επαρκώς, την σοβαρότητα του ζητήματος.
 
Ατύχημα με πεζό καταστρέφει τουλάχιστον 2 ζωές

Μιλάμε ίσως για το χειρότερο πράγμα που μπορεί να συμβεί στον δρόμο, για οποιονδήποτε από τους εμπλεκόμενους και φυσικά, αν αυτοί επιβιώσουν. Η ζωή δεν θα είναι ίδια για καμία από τις δύο πλευρές, καθώς οι εμπλεκόμενοι θα κληθούν να ζήσουν με μακροχρόνιες ψυχολογικές και ίσως και σωματικές, αλλά και οικονομικές επιπτώσεις. Όπως αλλιώς έχουμε πει σε πολλές περιπτώσεις, καμία αποζημίωση και καμία δικαστική δικαίωση, δεν φέρνει έναν νεκρό πίσω ή αναιρεί μια μόνιμη αναπηρία. Και οι δύο παράγοντες της εξίσωσης, οφείλουν να κινούνται στον δρόμο με αμοιβαίο σεβασμό και τεράστια προσοχή.
 
Τι πιστεύετε εσείς; Είναι όντως οι πεζοί επικίνδυνοι; Μήπως οι οδηγοί την έχουν δει «βασιλιάδες του δρόμου»; Έχετε μια δική σας εμπειρία να μοιραστείτε μαζί μας;
 

Kοινοποίησε το »
Σχολιάσε το στο facebook »