Πώς μετριέται πραγματικά η ισχύς στα ηλεκτρικά δίκυκλα;

Watt, Volt και ίπποι: Τι σημαίνουν όλα αυτά στην ηλεκτροκίνηση;
Συνεχής και μέγιστη ισχύς στα ηλεκτρικά.
Volt, Ampere και τα… “νέα κυβικά”.
Οι μετρήσεις στον δρόμο δείχνουν την αλήθεια.
Watt, Volt και ίπποι: Τι σημαίνουν όλα αυτά στην ηλεκτροκίνηση;
Η ηλεκτροκίνηση έφερε νέα δεδομένα αλλά και νέους όρους. Αντί για κυβικά και ίππους, τώρα μιλάμε για Volt, Ampere και κιλοβάτ. Το αποτέλεσμα; Ένα scooter με 6 kW να «τραβάει» περισσότερο απΆ ό,τι περιμένεις και να αφήσει πίσω του θερμικά με τους διπλάσιους ίππους. Στα ηλεκτρικά η ισχύς μετριέται σε κιλοβάτ αντί για ίππους, με την αναλογία να παραμένει σταθερή: 1kW = 1,36 ίππους, αλλά η αίσθηση που δίνει δεν έχει καμία σχέση, διότι ένας ηλεκτροκινητήρας αποδίδει τη μέγιστη ροπή του από μηδέν στροφές, χωρίς καθυστέρηση ή αλλαγές σχέσεων.
Συνεχής και μέγιστη ισχύς στα ηλεκτρικά.
Τα ηλεκτρικά μοντέλα συνήθως δηλώνουν δύο τιμές: Συνεχή (nominal) και μέγιστη (peak) ισχύ. Η πρώτη αφορά τη δύναμη που μπορεί να αποδώσει ο κινητήρας για πολλή ώρα χωρίς υπερθέρμανση, ενώ η δεύτερη είναι η στιγμιαία απόδοση, διαθέσιμη για λίγα δευτερόλεπτα. Για παράδειγμα, ένα scooter με “8 kW peak” μπορεί να λειτουργεί στην πράξη σταθερά γύρω στα 4-5 kW. Αυτή η διαφορά δημιουργεί τη μεγαλύτερη σύγχυση στις προδιαγραφές και κάνει τις συγκρίσεις δύσκολες.
Volt, Ampere και τα… “νέα κυβικά”.
Στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, τα Volt αντιστοιχούν στην τάση του συστήματος και τα Ampere στην ένταση του ρεύματος. Το γινόμενο αυτών δίνει τα Watt — δηλαδή την πραγματική ισχύ. Ένα scooter 72 Volt και 100 Amp αποδίδει 7,2 kW. Αν το σύστημα επιτρέπει στιγμιαία 150 Amp, τότε η ισχύς ανεβαίνει στα 10,8 kW. Όπως στα θερμικά παίζουν ρόλο κυβικά και στροφές, εδώ καθοριστικό ρόλο έχουν η τάση και η ικανότητα παροχής ρεύματος.
Οι μετρήσεις στον δρόμο δείχνουν την αλήθεια.
Επειδή τα ηλεκτρικά δεν έχουν στροφόμετρο ούτε κιβώτιο, η πραγματική ισχύς μετριέται με τηλεμετρία ή δυναμόμετρο κύλισης, καταγράφοντας τη ροπή που φτάνει στον τροχό. Έτσι φαίνεται η δύναμη «στην πράξη», όχι αυτή που γράφει το spec sheet. Και εκεί αποδεικνύεται γιατί τα ηλεκτρικά δίνουν τόσο έντονη αίσθηση επιτάχυνσης: η ροπή είναι άμεση, σταθερή και χωρίς καθυστερήσεις — μια εμπειρία που κανένας εσωτερικής καύσης κινητήρας δεν μπορεί να μιμηθεί.