Με ή χωρίς μοχλικό, τι οφέλη έχει το κάθε σύστημα, ποιά είναι η χρήση τους.
|

Το κάθε σύστημα ανάρτησης, με μοχλικό ή απευθείας σύνδεση, έχει την δική του χρήση και πλεονεκτήματα.
- Μεταβλητός λόγος μοχλού για προοδευτική απόκριση & έλεγχο δυνάμεων
- Θερμική σταθερότητα και διάρκεια απόδοσης υπό καταπόνηση
- Απλότητα και μείωση βάρους: Το πλεονέκτημα των direct-mount συστημάτων
- Επιλογή ανάλογα με τη χρήση - Απόδοση ή πρακτικότητα;
Μεταβλητός λόγος μοχλού: Προοδευτική απόκριση και έλεγχος δυνάμεων
Η βασική διαφορά ενός συστήματος με μοχλικό σε σχέση με ένα απλό, άμεσης σύνδεσης, είναι η ικανότητα να μεταβάλλει το μηχανικό πλεονέκτημα κατά τη διαδρομή της ανάρτησης. Χρησιμοποιώντας αρθρώσεις και συνδέσμους, το μοχλικό τροποποιεί τον λόγο μοχλού (leverage ratio), επιτρέποντας προοδευτική συμπίεση: Αρχικά, η ανάρτηση είναι μαλακή και απορροφά μικρές ανωμαλίες, ενώ όσο αυξάνεται το βύθισμα, γίνεται πιο σκληρή για να αντέχει σε μεγάλα φορτία και αποτρέπει το bottoming-out (τερμάτισμα). Η φυσική που κρύβεται πίσω από αυτό σχετίζεται με τη ροπή: Τ = F × d, όπου Τ είναι η ροπή, F η δύναμη και d το μήκος του μοχλοβραχίονα. Με την αλλαγή της γεωμετρίας κατά τη διαδρομή της ανάρτησης, μεταβάλλεται δυναμικά το μήκος του μοχλοβραχίονα (μικραίνει), οπότε για την ίδια δύναμη τροχού εφαρμόζεται διαφορετική ροπή στο αμορτισέρ. Αυτό σημαίνει ότι ένα μικρό χτύπημα στον τροχό μεταφράζεται σε μεγαλύτερη διαδρομή αμορτισέρ στην αρχή, ενώ σε μεγάλες καταπονήσεις η σχέση αντιστρέφεται, επιτρέποντας μεγαλύτερη αντίσταση. Αυτός είναι και ο λόγος που οι μοτοσυκλέτες υψηλών επιδόσεων, όπως οι supersport (Yamaha R1, Kawasaki ZX-10R) και τα enduro-motocross χρησιμοποιούν μοχλικά, καθώς η προοδευτικότητα διατηρεί υψηλότερα επίπεδα πρόσφυσης και προσφέρει σταθερότητα ακόμα και σε οριακές συνθήκες.
Θερμική σταθερότητα και διάρκεια απόδοσης υπό καταπόνηση
Σε ένα σύστημα χωρίς μοχλικό, το αμορτισέρ δέχεται απευθείας όλα τα φορτία του τροχού, κάτι που απαιτεί υψηλότερες πιέσεις λαδιού και σκληρότερα ελατήρια για να αποφευχθεί το τερμάτισμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη ανάπτυξη θερμότητας κατά τη λειτουργία. Όταν η θερμοκρασία του λαδιού αυξάνεται, το ιξώδες του μειώνεται, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα απώλεια απόσβεσης και φαινόμενο fading σε παρατεταμένη χρήση, ιδιαίτερα σε απαιτητική οδήγηση ή off-road συνθήκες. Το μοχλικό, από την άλλη, λειτουργεί σαν μηχανικός πολλαπλασιαστής: Μοιράζει τα φορτία στο αμορτισέρ με τρόπο ώστε αυτό να χρειάζεται χαμηλότερη βασική σκληρότητα και πιο ήπιες υδραυλικές ρυθμίσεις. Έτσι, η θερμική καταπόνηση είναι μικρότερη και το αμορτισέρ διατηρεί σταθερότερη απόσβεση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό εξηγεί γιατί στα αγωνιστικά και adventure μοντέλα παρατηρείται καλύτερη απόδοση μετά από συνεχόμενα χτυπήματα ή παρατεταμένη χρήση σε υψηλές ταχύτητες, σε αντίθεση με τα direct-mount που αρχίζουν να "μαλακώνουν" από την υπερθέρμανση.
Απλότητα και μείωση βάρους: Το πλεονέκτημα των direct-mount συστημάτων
Παρά τα πλεονεκτήματα του μοχλικού, τα απλά, χωρίς μοχλικό συστήματα έχουν δική τους φιλοσοφία. Με λιγότερα κινούμενα μέρη, μικρότερο αριθμό ρουλεμάν και απουσία συνδέσμων, τα direct-mount είναι ελαφρύτερα, πιο οικονομικά και πολύ πιο εύκολα στη συντήρηση. ΓιΆ αυτό χρησιμοποιούνται σε καθημερινές, μικρού κυβισμού μοτοσυκλέτες, όπως τα KTM Duke 390 και σε οικονομικά scoter αλλά και ρετρό μοτοσυκλέτες. Επιπλέον, η απλότητα επιτρέπει σε σχεδιαστές να τοποθετήσουν το αμορτισέρ σε εμφανή σημεία, κάτι που ταιριάζει σε café racer και custom κατασκευές, όπου η αισθητική παίζει μεγάλο ρόλο. Ωστόσο, επειδή δεν υπάρχει μεταβολή λόγου μοχλού, ο κατασκευαστής πρέπει να επιλέξει συμβιβαστική ρύθμιση: αρκετά μαλακή για άνεση σε χαμηλές ταχύτητες ή αρκετά σκληρή για να μη βυθίζεται υπερβολικά σε λακκούβες και απότομες φορτίσεις. Αυτό περιορίζει τις δυνατότητες εξατομίκευσης και γίνεται αισθητό σε πιο επιθετική οδήγηση.
Επιλογή ανάλογα με τη χρήση: Απόδοση ή πρακτικότητα;
Η επιλογή μεταξύ μοχλικού ή direct-mount εξαρτάται από το προφίλ της μοτοσυκλέτας και τις ανάγκες του αναβάτη. Σε αγωνιστική ή sport χρήση, το μοχλικό είναι μονόδρομος, αφού προσφέρει προοδευτικότητα, θερμική αντοχή και καλύτερη διαχείριση φορτίων σε οριακές συνθήκες. Σε adventure ή off-road εφαρμογές, η ικανότητα να απορροφά μικρές ανωμαλίες χωρίς να τερματίζει στις μεγάλες είναι ανεκτίμητη. Αντίθετα, για αστικές μετακινήσεις, μικρού κυβισμού μοτοσυκλέτες ή οικονομικά μοντέλα, το direct-mount έχει το πάνω χέρι χάρη στην απλότητα και το μικρότερο κόστος συντήρησης. Για έναν καθημερινό αναβάτη που κινείται κυρίως στην πόλη, η διαφορά στην απόδοση είναι ελάχιστα αισθητή, ενώ το χαμηλότερο βάρος και η ευκολία συντήρησης είναι σαφές πλεονέκτημα. Τελικά, δεν υπάρχει "καλύτερο" σύστημα απόλυτα - η σωστή ρύθμιση και η ποιότητα του αμορτισέρ παίζουν καθοριστικό ρόλο. Ένα καλά ρυθμισμένο direct-mount μπορεί να αποδώσει εξαιρετικά σε αστική χρήση, ενώ ένα κακοσυντηρημένο μοχλικό δεν θα φτάσει ποτέ τις δυνατότητές του, ανεξαρτήτως θεωρητικών πλεονεκτημάτων.