Δίχρονοι κινητήρες: Περνάνε και Euro5!

Τεχνικά σχόλια από τους Marelli και Witteveen, επιβεβαιώνουν ότι οι δίχρονοι κινητήρες μπορούν να ξεπεράσουν πλέον, το ζήτημα «ρύποι» και να συμφωνήσουν ακόμα και με τις Euro5!

Τους ρύπους πολλοί (δικαίως) εμίσησαν, τους δίχρονους κινητήρες, ουδείς! Ο πιο απλός και ένας από τους ισχυρότερους κινητήρες εσωτερικής καύσης, εξορισμένος από το προσκήνιο εδώ και πολλά χρόνια, φαίνεται ότι δεν πεθαίνει. Το αντίθετο μάλιστα, ο δίχρονος κινητήρας ξαφνικά, λαμβάνει ξανά προσοχή εν όψει των προδιαγραφών Euro 5!

Πιο συγκεκριμένα, στις τελευταίες ειδήσεις που προέρχονται από την Ιταλία, ο πρώην επικεφαλής της Garelli, Benso Marelli, ανέλυσε σε κείμενό του τρόπους, ώστε οι δίχρονοι κινητήρες να περάσουν τις σημερινές προδιαγραφές ρύπων. Ο Marelli τόνισε αρχικά, ότι τα πλεονεκτήματα του δίχρονου –μικρότερο βάρος, μικρή πολυπλοκότητα, αυξημένη ισχύς- είναι πολύ σημαντικά και καθόλου αμελητέα σε σχέση με τους μοντέρνους τετράχρονους. Κατόπιν, ο Marelli πρότεινε τις λύσεις για έναν ακόμη πιο «καθαρό» δίχρονο κινητήρα: Ριζική επαναπροσέγγιση του χρονισμού εισαγωγής-εξαγωγής με στόχο την βέλτιστη απόδοση και όχι την μέγιστη ισχύ, χρήση νέων ρουλεμάν, πλήρης εκμετάλλευση των πιο σύγχρονων υλικών για τον κύλινδρο και το πιστόνι και χρήση νέων λιπαντικών.

Ο Marelli αναφέρει, ότι ο βασικός ρύπος του δίχρονου κινητήρα (άκαυτοι υδρογονάνθρακες λόγω του λαδιού), μπορεί να αντιμετωπιστεί κατάλληλα με τα νέα λιπαντικά, αφού το ποσοστό λιπαντικού μπορεί να πέσει ακόμα και στο 0,5% κατά όγκο, στο καύσιμο! Πρακτικά δηλαδή, η αναλογία μίξης μπορεί να φτάσει το 200:1!

Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα, κάνει την πρόταση του Marelli, ο Ολλανδός μηχανικός Jan Witteveen. Έχοντας διαβάσει το κείμενο του Ιταλού, ο Witteveen ανέφερε: «Συμφωνώ απόλυτα με τον Marelli, είναι δυνατόν να έχεις έναν μικρό δίχρονο κινητήρα που μπορεί να συμφωνεί με τις σημερινές προδιαγραφές ρύπων. Χρησιμοποιώντας την σημερινή τεχνολογία, δεν θα χάσουμε και πολύ σε δύναμη», είπε στη συνέχεια ο Ολλανδός.

Χαράς ευαγγέλια λοιπόν, για τον δίχρονο κινητήρα (τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο), ο οποίος δείχνει να μην χάνει την αγάπη των αναβατών, κυρίως της παλαιότερης γενιάς. Γιατί λοιπόν δεν κάνουμε την «μεγάλη επιστροφή» στον δίχρονο κινητήρα; Όπως σχολιάζει πάλι ο Witteveen, «θα απαιτούταν μια τεράστια βιομηχανική μεταστροφή, καθώς είναι ελάχιστες οι εταιρείες που έχουν αυτή την τεχνογνωσία σήμερα».