Πώς λειτουργεί το Traction Control;

Πώς λειτουργεί το Traction Control;

- Ο εγκέφαλος τσεκάρει συνεχώς τον ρυθμό με τον οποίο γυρνάνε οι 2 τροχοί.
- Όταν ο πίσω τροχός αρχίζει να περιστρέφεται ταχύτερα από τον μπροστινό σημαίνει ότι χάνει πρόσφυση.
- Σε αυτή την περίπτωση η ECU κόβει το γκάζι για να μην γλιστρήσει ο πίσω τροχός.
- Σε πολλές μοτοσυκλέτες το Traction Control ρυθμίζεται σε επίπεδα, αφήνοντας τον αναβάτη να γλιστράει όσο επιλέγει αυτός.

Ο εγκέφαλος τσεκάρει συνεχώς τον ρυθμό με τον οποίο γυρνάνε οι 2 τροχοί

Οι ιπποδυνάμεις των μοτοσυκλετών έχουν ανέβει πολύ τα τελευταία χρόνια και σίγουρα οι περισσότεροι δημόσιοι δρόμοι στην Ελλάδα (αλλά και στο εξωτερικό) με την χαμηλή τους πρόσφυση κάνουν την διαχείρηση της δύναμης πιο δύσκολη. Το γλίστρημα του πίσω τροχού μπορεί βέβαια να γίνει και με πολύ μικρότερες ιπποδυνάμεις, από απότομο άνοιγμα του γκαζιού σε πολύ ολισθηρό ή βρεγμένο οδόστρωμα και έτσι το Traction Control τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί ακόμα και σε μικρότερα μοντέλα και είναι πραγματικά σωτήριο. Πώς όμως λειτουργεί; Ουσιαστικά όλα βασίζονται στον εγκέφαλο, ο οποίος τσεκάρει συνεχώς την ταχύτητα με την οποία γυρνάνε ο μπροστά και ο πίσω τροχός, που σε φυσιολογικές συνθήκες θα πρέπει να είναι ίδια. 

Όταν ο πίσω τροχός αρχίζει να περιστρέφεται ταχύτερα από τον μπροστινό σημαίνει ότι χάνει πρόσφυση

Η πρόσφυση στον πίσω τροχό μπορεί να χαθεί όμως σε άνοιγμα του γκαζιού υπό κλίση ή σε άνοιγμα του γκαζιού όταν το οδόστρωμα γλιστράει. Σε αυτή την περίπτωση, ο πίσω τροχός αρχίζει και γλιστράει και έτσισ ο ρυθμός περιστροφής του αυξάνεται και είναι πλέον διαφορετικός από τον ρυθμό περιστροφής του μπροστινού. Ο εγκέφαλος εντοπίζει αυτή τη διαφορά μέσω των αισθητήρων του ABS και αμέσως με το που ανειχνεύεται αυτή η διαφορά η Μονάδα Ελέγχου του Κινητήρα (ECU) "μπαίνει μπροστά" για να αποτρέψει το γλίστρημα και την ενδεχόμενη πτώση. 

Σε αυτή την περίπτωση η ECU κόβει το γκάζι για να μην γλιστρήσει ο πίσω τροχός

Με το που εντοπιστεί λοιπόν αυτή η αλλαγή στον ρυθμό περιστροφής επεμβαίνει με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με τον κατασκευαστή και το πόσο "προηγμένο" είναι το Traction Control. ο σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης μπορεί να καθυστερήσει την ανάφλεξη, να κόψει την τροφοδοσία κάποιου κυλίνδρου ή να «κλείσει» το γκάζι, αν μιλάμε για μοτοσυκλέτα εφοδιασμένη με ride by wire. Όλες αυτές οι ενέργειες, έχουν έναν και μόνο σκοπό, το να ανακτήσει ο πίσω τροχός την πρόσφυσή του. Επίσης, όλα πρέπει να γίνουν γρήγορα, αποτελεσματικά και με ομαλό τρόπο, ώστε να μη διαταραχθεί σημαντικά η ισορροπία της μοτοσυκλέτας. Οι κατασκευαστές διαλέγουν τον τρόπο επέμβασης του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης με βάση το τι ταιριάζει στις μοτοσυκλέτες τους και τους διαθέσιμους αισθητήρες. Οι Aprilia και BMW επιλέγουν να καθυστερούν την ανάφλεξη και να ρυθμίζουν ηλεκτρονικά το άνοιγμα του γκαζιού. Η Ducati καθυστερεί την ανάφλεξη και περιορίζει την τροφοδοσία του κινητήρα. Το traction control της Yamaha από την άλλη πλευρά, χρησιμοποιεί και του τρείς τρόπους παρέμβασης για να μειώσει την ταχύτητα περιστροφής του πίσω τροχού. 

Σε πολλές μοτοσυκλέτες το Traction Control ρυθμίζεται σε επίπεδα, αφήνοντας τον αναβάτη να γλιστράει όσο επιλέγει αυτός

Όσον αφορά τις πιο σύγχρονες μοτοσυκλέτες (και αυτές που συγκαταλέγονται στα πιο Premium μοντέλα ή σε κατηγορίες όπως Naked και Sport), στις περισσότερες περιπτώσεις θα βρούμε ρυθμιζόμενα Traction Control, τα οποία έχουν πολλά διαφορετικά επίπεδα παρέμβασης ή μπορούν και να απενεργοποιηθούν πλήρως. Αυτό συμβαίνει γιατι συνήθως αυτές οι μοτοσυκλέτες απευθύνονται σε πιο έμπειρους αναβάτες, οι οποίοι μπορούν να ελέγξουν το λεγόμενο γλίστρημα και ίσως και να το "χρησιμοποιήσουν". Και εκεί βέβαια το Traction Control θα επέμβει (αν δεν είναι πλήρως απενεργοποιημένο), όμως όσο κατεβάζει κανείς το βαθμό επεμβατικότητας, τόσο το σύστημα θα αφήνει λίγο παραάνω τον πίσω τροχό να γλιστρά. 

PROION
BEST BUY