Η Ferrari επαναφέρει μετά τη Honda τα οβάλ πιστόνια: Tο τρομερό μοτέρ της NR750
|
Honda NR750 - Η supersport παραγωγής της Honda, η πρώτη ―και η μόνη― ως τώρα με κινητήρα με οβάλ πιστόνια.
H Ferrari ετοιμάζει V12 με οβάλ πιστόνια για μικρότερο μέγεθος κινητήρα
Honda NR750: 32 βαλβίδες, 8 μπουζί, τιτάνιο και ανθρακόνημα
747 κ.εκ., 116 ίπποι και 66 Nm σε ένα superbike παραγωγής 300 κομματιών
Ακριβή κατασκευή, δύσκολη συντήρηση: Κυρίως γι' αυτό δεν συνέχισε εμπορικά
HONDA: Spring Offer Astrea Grand & Supra X με όφελος έως 160ε.
H Ferrari ετοιμάζει V12 με οβάλ πιστόνια για μικρότερο μέγεθος κινητήρα
Η Ferrari κατέθεσε πρόσφατα ευρωπαϊκή πατέντα για έναν καινοτόμο κινητήρα V12 με οβάλ πιστόνια, εισάγοντας μια ριζική αλλαγή στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική των εμβόλων. Αντί για τα συνήθη κυλινδρικά έμβολα, η νέα σχεδίαση υιοθετεί οβάλ σχήματα, επιτρέποντας τη μείωση του μήκους του κινητήρα χωρίς απώλεια κυβισμού. Η χρήση οβάλ εμβόλων επιτρέπει την τοποθέτηση των κυλίνδρων πιο κοντά μεταξύ τους, μειώνοντας το συνολικό μήκος του κινητήρα. Παρόλο που η Ferrari στοχεύει σε διαφορετικά οφέλη, όπως είναι η μείωση του μεγέθους και η ενσωμάτωση υβριδικών συστημάτων, η προσέγγιση αυτή θυμίζει την προσπάθεια της Honda τη δεκαετία του 1970 με τον κινητήρα της μοτοσυκλέτας NR750, ο οποίος χρησιμοποίησε οβάλ έμβολα για να αυξήσει την απόδοση.
Honda NR750: 32 βαλβίδες, 8 μπουζί, τιτάνιο και ανθρακόνημα
Ο κινητήρας της Honda NR750 ήταν ένα εξαιρετικό δείγμα εφαρμογής τεχνολογίας αιχμής σε δίτροχο παραγωγής. Με τέσσερις κυλίνδρους και οβάλ έμβολα, η Honda κατάφερε να ενσωματώσει 32 βαλβίδες και 8 μπουζί, αριθμούς που παραπέμπουν σε κινητήρα V8. Κάθε κύλινδρος είχε οκτώ βαλβίδες και δύο μπουζί, με αποτέλεσμα εξαιρετική απόδοση καύσης, υψηλή ροή αέρα και κορυφαία ενεργειακή εκμετάλλευση. Το κόκκινο όριο των στροφών σε περισσότερες από 15.000 σ.α.λ. υποδείκνυε την ακραία αγωνιστική καταγωγή του κινητήρα. Παράλληλα, η εκτεταμένη χρήση τιτανίου και ανθρακονήματος εξασφάλιζε μειωμένο βάρος και διατήρηση της ακαμψίας. Ο σχεδιασμός αυτός αποτελούσε όχι απλώς τεχνολογική καινοτομία, αλλά και απόδειξη της δυνατότητας της Honda να εφαρμόσει αγωνιστική τεχνογνωσία σε μοντέλο δρόμου. Ο συνδυασμός των χαρακτηριστικών αυτών κατέστησε τον κινητήρα της NR750 μοναδικό στην ιστορία της μοτοσυκλέτας, ενσωματώνοντας εξεζητημένες λύσεις που λίγοι κατασκευαστές είχαν την τόλμη ή τη δυνατότητα να εφαρμόσουν εκτός αγωνιστικής χρήσης.
747 κ.εκ., 116 ίπποι και 66 Nm σε ένα superbike παραγωγής 300 κομματιών
Η Honda NR750, με κυβισμό 747 κ.εκ., απέδιδε 116 ίππους στις 14.500 σ.α.λ. και έφθανε τελική ταχύτητα 260 χλμ./ώρα, επιδόσεις που την κατέτασσαν στα κορυφαία superbike της εποχής της. Η έκδοση παραγωγής, περιορισμένη σε μόλις 300 κομμάτια, είχε ως σκοπό την επίδειξη τεχνολογίας και όχι την εμπορική διείσδυση. Ο κινητήρας V4 με υδρόψυξη και οβάλ πιστόνια συνδύαζε απόδοση και σπανιότητα, καθιστώντας την NR750 εξαιρετικά επιθυμητή. Η ροπή των 66 Nm στις 11.000 σ.α.λ. επιβεβαίωνε τον υψηλόστροφο χαρακτήρα της. Με βάρος 222 κιλά στεγνή και εκτεταμένη χρήση τιτανίου και ανθρακονήματος, η κατασκευή στόχευε στη μέγιστη αναλογία ισχύος/βάρους. Το μοντέλο, αν και δεν συμμετείχε σε αγώνες, μεταβίβασε άμεσα τη φιλοσοφία των endurance πρωτοτύπων NR500 στη χρήση δρόμου. Η σπανιότητα, οι τεχνικές καινοτομίες και το επίπεδο κατασκευής τοποθέτησαν τη NR750 στη σφαίρα των συλλεκτικών superbike, δίνοντας στην Honda το προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού στην κατηγορία των τεχνολογικά προηγμένων μοτοσυκλετών περιορισμένης παραγωγής.
Ακριβή κατασκευή, δύσκολη συντήρηση: Κυρίως γι' αυτό δεν συνέχισε εμπορικά
Παρά τον τεχνολογικό της θρίαμβο, η Honda NR750 δεν κατάφερε να βρει εμπορική συνέχεια, κυρίως λόγω του κόστους παραγωγής και της πολυπλοκότητας στη συντήρηση. Τα οβάλ έμβολα απαιτούσαν εξειδικευμένα εξαρτήματα, όπως ειδικά ελατήρια, μπιέλες και συστήματα ανάφλεξης, που δεν ήταν ευρέως διαθέσιμα και έπρεπε να κατασκευαστούν ειδικά για τον κινητήρα αυτόν. Η κατασκευή της απαιτούσε εργοστασιακή ακρίβεια επιπέδου αγώνων, γεγονός που αύξανε κατακόρυφα το κόστος. Το αντίτιμο των 50.000 δολαρίων στις αρχές της δεκαετίας του 1980 την καθιστούσε απλησίαστη για το ευρύ κοινό. Επιπλέον, η συντήρηση απαιτούσε τεχνική κατάρτιση και εργαλεία εκτός του συνήθους εξοπλισμού ενός συνεργείου. Η Honda, παρά την τεχνολογική επιτυχία, αντιλήφθηκε ότι η αγορά δεν ήταν έτοιμη να υποστηρίξει μια τέτοια μοτοσυκλέτα σε ευρεία κλίμακα. Έτσι, η NR750 παρέμεινε μια περιορισμένης παραγωγής μοτοσυκλέτα-ορόσημο, χωρίς απευθείας διάδοχο. ΠαρΆ όλα αυτά, η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε μεταφέρθηκε αργότερα σε άλλα μοντέλα της Honda, επηρεάζοντας σχεδιαστικά και τεχνολογικά την επόμενη γενιά superbike.