Συνέντευξη : Παναγιώτης Κουζής

O Παναγιώτης Κουζής είναι ο πιο επιτυχημένος Έλληνας αναβάτης στο MX με 16 πρωταθλήματα και συμμετοχές ακόμη και στο παγκόσμιο MXGP. Αγωνίζεται περισσότερα από 20 χρόνια, είναι από τους ανθρώπους που δεν επαναπαύονται, γι΄αυτό και συνεχίζει να γράφει την δική του ιστορία στο χώρο.



Με αφορμή τη δύσκολη χρονιά για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και όχι μόνο, τον συναντήσαμε στο κατάστημα ελαστικών που διατηρεί και μιλήσαμε για το παρελθόν, το παρών αλλά και το μέλλον του ΜΧ.
 
Μ.Τ: Το 2020 ήταν μια δύσκολη αγωνιστική χρονιά για όλους, αλλά εσύ ξεκίνησες δυνατά με νέα ομάδα και γρήγορα πήρες 2 νίκες. Πως είναι να οδηγείς μοτοσυκλέτα της Suzuki μετά από 8 ολόκληρα χρόνια πάνω στη σέλα μιας Honda και πως προέκυψε η συνεργασία με την BIGBALLSMX που εδρεύει στη Σουηδία ?
Π.Κ : Με την Big Balls συνεργάζομαι από το 2012, όταν και γνώρισα τον Γιάννη Δήμτσα που είχε έρθει από την Σουηδία. Κάναμε πολλή παρέα εντός και εκτός του αγωνιστικού τερέν και από τότε με βοηθά σε ό,τι χρειάζομαι. Μετά από τόσα χρόνια πάνω σε Honda είχα κάποιες αμφιβολίες για τη μετάβαση σε Suzuki, αλλά γρήγορα διαπίστωσα ότι δεν έχει σημασία τι οδηγείς. Αρκεί να έχεις το τιμόνι σου και καλή διάθεση αφού όλες οι μοτοσυκλέτες του 2020 είναι πλέον ισάξιες. Βέβαια η Big Balls MX έχει φροντίσει ώστε η μοτοσυκλέτα μου να εξοπλίζεται με κορυφαία περιφερειακά ώστε να μπορώ να διεκδικήσω τη νίκη σε κάθε αγώνα.



Μ.Τ: Δυστυχώς ένα ατυχές περιστατικό στον 5ο αγώνα του Πρωταθλήματος σου έφερε μια ποινή με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό σου για τους επόμενους οκτώ αγώνες. Θες να μας μιλήσεις για αυτό;

Π.Κ : Όσον αφορά στην ποινή σύντομα θα βγει ανακοίνωση που θα εξηγεί τα τεκταινόμενα και από τη δική μου πλευρά. Δεν έχω κανέναν σκοπό να αθωωθώ, απλώς θέλω να γίνει γνωστό για ποιο λόγο έγιναν όλα αυτά.

Μ.Τ: Πως κυλά η καθημερινότητα ενός πρωταθλητή στην Ελλάδα. Έχεις άλλα χόμπι εκτός από την οδήγηση?
ΠΚ : Από το πρωί μέχρι το απόγευμα βρίσκομαι καθημερινά στο κατάστημα ελαστικών που διατηρούμε από το 1983 (Wheelmaster Γαλατσίου 41,Αθήνα) Είναι μια δουλειά που μου αρέσει, την κάνω πολλά χρόνια όπως και ο πατέρας μου και δίνω και εκεί τον καλύτερο μου εαυτό. Επίσης, τα τελευταία δύο χρόνια κάνω τρεις φορές την εβδομάδα γυμναστική (crossfit) αφού ο ανταγωνισμός έχει ανέβει πλέον και είναι απαραίτητο να έχω την καλύτερη δυνατή φυσική κατάσταση. Το χόμπι  που έχω από την παιδική ηλικία είναι ότι συλλέγω εργαλεία . Εργαλεία που με βοηθούν στη δουλειά μου, με βοηθούν στο να δημιουργώ πράγματα. Συνήθως επιλέγω ακριβά εργαλεία  για να είμαι σίγουρος για την ποιότητά τους και όχι τις φθηνότερες και αμφίβολης αξιοπιστίας εκδόσεις  τους. Αν εξαιρέσεις το πάθος μου για τα εργαλεία, το χόμπι μου είναι ξεκάθαρα το MΧ. Φυσικά δεν λέω όχι σε νέες προκλήσεις αλλά αυτές δεν πρόκειται να με απασχολήσουν για περισσότερο από 4 ΣΚ το χρόνο. Τα υπόλοιπα κάνω αφού ακόμη και στις διακοπές φροντίζω να έχω μαζί μου τη μοτοσυκλέτα για να οδηγώ όποτε θέλω. Δεν μπορώ να κάτσω πάνω από 10 μέρες χωρίς ΜΧ, είναι κομμάτι της καθημερινότητάς μου.

Μ.Τ : Μετά από 23 χρόνια στους αγώνες, πως βρίσκεις κίνητρο να συνεχίζεις με το ίδιο πάθος;
Π.Κ : Έχω φίλους και περνάω καλά. Τόσο στις προπονήσεις όσο και στους αγώνες προσπαθώ να συνδυάζω το αγωνιστικό κομμάτι με την καλή παρέα. Αν δεν έχεις την κατάλληλη παρέα κάποια στιγμή είναι σίγουρο ότι θα βαρεθείς και θα τα παρατήσεις.

Μ.Τ : Γνωρίζουμε ότι δεν οδηγείς μόνο, αλλά καθοδηγείς και νέα παιδιά στα πρώτα τους βήματα στο χώρο. Τι σημαίνει για εσένα να μοιράζεσαι την εμπειρία σου με άλλους.
Π.Κ : Προπονώ οδηγούς για να τρέξουν σε αγώνες αλλά έχω απαιτήσεις και δυστυχώς είμαι απόλυτος σε αυτό. Έχω δει αρκετά πράγματα στο εξωτερικό και γνωρίζω ότι η θέληση είναι το νούμερο ένα. Στην Ελλάδα θέλουμε να περνάμε καλά και σπάνια δίνουμε το κάτι παραπάνω για το MX (χωρίς να εξαιρώ τον εαυτό μου από αυτό). Απεχθάνομαι να βλέπω παιδιά που το κάνουν σαν αγγαρεία επειδή βαριούνται ή επειδή το έχει απωθημένο ο πατέρας τους και <επιμένει> να ασχοληθούν με αυτό. Με αυτές τις προυποθέσεις το αποτέλεσμα θα είναι απογοητευτικό. Αν φυσικά κάποιος το θέλει πραγματικά απολαμβάνω να τον καθοδηγώ, να του διοχετεύω τις γνώσεις μου και να τον βλέπω να εξελίσσεται ώστε να γίνει καλύτερος από εμένα, αφού στο επίπεδό μου μπορεί να φτάσει ο καθένας.
 
Μ.Τ : Είσαι ο καταλληλότερος για να μας απαντήσεις σε μια ερώτηση που μπορεί να απασχολεί πολλούς νέους που ασχολούνται με το άθλημα. Γίνεται να είσαι επαγγελματίας οδηγός αγώνων στην Ελλάδα. Δηλ να ζεις μόνο από αυτό?
Π.Κ : Προς το παρόν δεν μπορεί να ζεις στην Ελλάδα μόνο από το ΜΧ. Αν είσαι καλός σε αυτό που κάνεις και προωθείς σωστά τον εαυτό σου μπορείς να βγάλεις κάποια χρήματα σαν ένα καλό συμπλήρωμα του μισθού σου, αλλά σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί για να καλύψει τα έξοδα που έχει κάποιος στην καθημερινότητά του εκτός από τους αγώνες και τις προπονήσεις.


 
Μ.Τ : Πες μας με λίγα λόγια της σημαντικότερες στιγμές στην καριέρα σου, εκτός φυσικά από την κατάκτηση των πρωταθλημάτων που είναι το όνειρο κάθε αγωνιζόμενου.
Π.Κ : Έχω στηθεί στη μπάρα εκκίνησης δίπλα στους καλύτερους οδηγούς στον κόσμο, στην καλύτερη διοργάνωση. Τα πρωταθλήματα στην Ελλάδα είναι πολύ <μικρά> μπροστά σε αυτό, αφού κάθε φορά που τρέχω στο MXGP πραγματικά ζω το όνειρό μου και κάθε στιγμή μου μένει αξέχαστη.

Μ.Τ : Εκτός από τους αγώνες του Παγκοσμίου ΜΧ, παράλληλα έχεις συμμετέχει και σε αρκετούς αγώνες στη Σουηδία. Έχεις σκεφτεί να ακολουθήσεις ολόκληρο το πρωτάθλημα σε μια χώρα του εξωτερικού;
Π.Κ : Από το 2005 που έτρεξα για πρώτη φορά στο MX των Εθνών, κάθε χρονιά συμμετέχω σε  κάποιους αγώνες στο Παγκόσμιο. Τον επόμενο χρόνο στόχος μου είναι να τρέξω όλους του αγώνες του Βαλκανικού και του Σουηδικού πρωταθλήματος και φυσικά όσους περισσότερους μπορώ στο MXGP.
 
Μ.Τ : Τι σε εντυπωσιάζει περισσότερο στους ξένους αθλητές. Έχεις κάποιον ως ίνδαλμα;
Π.Κ : Η θέληση. Από τον ποιο μικρό αναβάτη μέχρι τον πρωταθλητή της MXGP, όλοι είναι διατεθειμένοι να δώσουν τα πάντα για να αγωνιστούν. Είναι μεγάλο μάθημα για μένα αλλά και για όποιον παρακολουθεί τους ξένους αθλητές να βλέπεις το μέγεθος και τη δύναμη της θέλησής τους. Κάθε αναβάτης του παγκοσμίου αποτελεί ίνδαλμα για εμένα αλλά αν έπρεπε κάποιους να ξεχωρίσω αυτοί θα ήταν ο Stefan Everts από τους παλαιότερους και ο Cairoli που περιμένω να σπάσει κάθε ρεκόρ μιας και αυτό πάντα μου αρέσει. Εξέλιξη υπάρχει μόνο όταν οι νέοι αναβάτες σπάνε τα ρεκόρ των προηγούμενων. Με αυτό τον τρόπο <προχωράει> το άθλημα.
 
Μ.Τ : Αν ήσουν ένα ταλαντούχο παιδί και ξεκινούσες τώρα το MX, έχοντας όμως την εμπειρία που έχεις αποκτήσει αυτά τα χρόνια. Πιστεύεις θα ακολουθούσες διαφορετική πορεία?
Π.Κ : Αν ήμουν 15 χρονών και είχα και τις κατάλληλες γνωριμίες θα προσπαθούσα να κάνω καριέρα στο εξωτερικό και θα το κυνηγούσα μέχρι τα 20-25 με όλες μου τις δυνάμεις . Δεν πιστεύω ότι υπάρχει πεδίο ανάπτυξης μετά από αυτή την ηλικία, απλά γιατί μετά έρχεται ο νέος 20αρης που θα είναι πιθανόν καλύτερος από εσένα.  Έτσι μέχρι αυτή την ηλικία και να σταματήσεις το ΜΧ μπορείς να κάνεις οποιαδήποτε άλλη δουλειά. Εμένα η δουλειά μου είναι ο μεγαλύτερος χορηγός.
 
Μ.Τ : Εκτός από το Motocross σε έχουμε θαυμάσει αρκετές φορές και στο Supercross να ανταγωνίζεσαι μεγάλα ονόματα. Σου έχει λείψει αυτή η διοργάνωση και τι αποκόμισες από εκεί ?
Π.Κ : Ναι, μου άρεσε πολύ και πιστεύω ήταν η καλύτερη διαφήμιση για το ΜΧ. Μαζεύονταν αρκετός κόσμος από την Αθήνα κυρίως που δεν γνώριζαν καθόλου τον χώρο του χώματος και απολάμβαναν θέαμα με δυνατούς Έλληνες και ξένους αναβάτες σε κλειστό χώρο. Μακάρι να ξαναγινόταν και σε μεγαλύτερη πίστα, όπως ένα γήπεδο ποδοσφαίρου. Σίγουρα θα συμμετείχα!
 
Μ.Τ : Τι έχεις να πεις για τη νοοτροπία και το οδηγικό επίπεδο των Ελλήνων αγωνιζόμενων; Τι χρειάζεται κατά τη γνώμη σου για να φτάσουμε κάποια στιγμή το επίπεδο του εξωτερικού.
Π.Κ : Οι Έλληνες ζούμε για μια φωτογραφία στο FB και στο Instagram, είμαστε κυπελλοθύρες. Έχουμε υιοθετήσει αυτή τη νοοτροπία και δυστυχώς δεν κοιτάμε να πάμε μπροστά… Προσπαθούμε να βρούμε δικαιολογίες για το τι μπορεί να μας φταίει όπως ο καιρός, τα λούκια που έβγαλε η πίστα κλπ. Για να ανέβει το επίπεδο κατά τη γνώμη μου, δεν χρειάζεται να γίνεται πρωτάθλημα (με τα σημερινά δεδομένα). Θα μπορούσε να υπάρχει ξεχωριστό κύπελλο Βορείου και Νοτίου Ελλάδος και στο τέλος οι καλύτεροι από κάθε κατηγορία να τρέχουν 3 αγώνες. Χρειαζόμαστε πιο φιλικές διοργανώσεις, δεν είναι τυχαίο ότι στα κύπελλα συναντάμε περισσότερες συμμετοχές. Επίσης, υπάρχουν αναβάτες στην Open που θα μπορούσαν άνετα να τρέξουν με αξιώσεις στην MX1 και το επίπεδο σίγουρα ανεβαίνει όταν έχεις να ανταγωνιστείς τους καλύτερους.
 
Μ.Τ : Η ποικιλομορφία του εδάφους είναι ένα από τα ατού της χώρας μας για την δημιουργία διαφορετικών πιστών. Πως θα χαρακτήριζες τις πίστες στην Ελλάδα σε σχέση με το εξωτερικό.
Π.Κ : Έχουμε πολύ καλές πίστες όπως αυτή της Μεγαλόπολης που μπορούν να φιλοξενήσουν ακόμα και το παγκόσμιο πρωτάθλημά, οπότε αν θέλεις να εξελιχθείς δεν αποτελούν εμπόδιο. Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με το εξωτερικό είναι οι αναβάτες, αφού αυτοί κάνουν την πίστα να αλλάζει τελείως μορφή μετά το 1ο σκέλος. Στην Ελλάδα είμαστε 100 αναβάτες από τους οποίους οι 25 πάνε γρήγορα, ενώ στο εξωτερικό μπορεί να περάσουν 450 με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς και να δημιουργήσουν τεράστια λούκια στην πίστα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με ότι έχουμε συνηθίσει.
 
Μ.Τ : Ποιοι σε στηρίζουν και ποιους θα ήθελες να ευχαριστήσεις για την συνολική σου πορεία και τα 16 πρωταθλήματα;
Π.Κ : Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσους με στηρίζουν αφού ο καθένας με βοηθά με τον δικό του τρόπο. Με ξέρουν καλά σαν χαρακτήρα και με θέλουν για αυτό που είμαι γι΄αυτό έχω συνεργασίες που κρατούν πολλά χρόνια. Εκτός λοιπόν από την Big Balls MX, με στηρίζουν το κατάστημα ρούχων και αξεσουάρ KRD, τα λιπαντικά ENEOS, η Intramoto με τα ελαστικά της Metzeler, η Monster Energy Drinks,το Darkside Tattoo society, η Drakos Engineering, η VGR Team, τα φρένα CL, οι αλυσίδες RK, οι ζάντες Excel Takasago, τα καταστήματα The Family και Ηλιόχρωμα, η DXL Graphics, τα καταστήματα Παπασταύρου, τα MXIN.gr- Coremag.gr καθώς και η CrossX μια ελληνική εταιρία με σέλες που πρωταγωνιστεί και σε παγκόσμιο επίπεδο. Φυσικά δεν μπορώ να μην αναφέρω τον Νίκο Γούναρη και τον Δημήτρη Κεραμιδά που έχουν σταθεί πολλές φορές δίπλα μου τόσο στις ελληνικές όσο και στις παγκόσμιες διοργανώσεις.          

Μ.Τ : Κλείνοντας θέλουμε και μια συμβουλή για κάποιον που ξεκινά τώρα στο χώρο ανεξάρτητα την ηλικία του, αφού θεωρούμε ότι αν το θέλεις πραγματικά ποτέ δεν είναι αργά για να ξεκινήσεις το MX.
Π.Κ : Κατά τη γνώμη μου είναι πολύ σημαντικό να έχεις μια ασχολία, οποιαδήποτε και αν είναι αυτή. Σε κάνει και ξεφεύγεις από τα προβλήματα της καθημερινότητας και όχι μόνο, οπότε αν βρεις αυτό που πραγματικά σου αρέσει μπορείς να δώσεις το 100% και να εξελιχθείς. Προσωπικά έχω εμπειρία από τα περισσότερα μηχανοκίνητα αθλήματα και δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο με το MX και με την ικανοποίηση που σου δίνει όταν επιτύχεις κάτι που αρχικά φαντάζει δύσκολο. Έτσι πρέπει πάντα να θυμάσαι ότι η επιμονή ανταμείβεται με τον καλύτερο τρόπο, όπως άλλωστε στα περισσότερα αθλήματα.