Μπουζί: Δες τι σημαίνουν όλοι οι κωδικοί

Μάθε πώς θα αποκωδικοποιείς ένα μπουζί για να κάνεις τη σωστή επιλογή και να αποφύγεις μια ακριβή επισκευή.

Ο ρόλος του μπουζί είναι να παράγει τον ηλεκτρικό σπινθήρα που προκαλεί την ανάφλεξη του μείγματος αέρα – καυσίμου στο εσωτερικό του θαλάμου καύσης ενός κινητήρα. Το καταφέρνει δημιουργώντας ένα μικρό ηλεκτρικό τόξο στην κορυφή του.

Η χρήση ηλεκτρικής σπίθας για την ανάφλεξη του μείγματος έκανε την εμφάνισή της για πρώτη φορά το 1777 και αργότερα τα μπουζί εξελίχθηκαν παράλληλα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το 1860 ο Γάλλος μηχανικός Jean Lenoir κατασκεύασε κάτι που θυμίζει τα σημερινά μπουζί, αφού διέθετε ηλεκτρόδια και μόνωση, το οποίο ήταν μέρος μιας πατέντας για κινητήρα. Η περιγραφή του γινόταν μόλις σε μια πρόταση, αλλά το 1885 βελτίωσε την ιδέα του.

Kοινοποίησε το »

Στις αρχές του 20ού αιώνα οι αδερφοί Stranahan κατάφεραν να κατασκευάσουν ένα πιο αποτελεσματικό και ανθεκτικό μπουζί. Χρησιμοποίησαν πορσελάνη για μόνωση και έκαναν πιο εύκολη τη διαδικασία παραγωγής. Το 1909, το προϊόν τους υιοθετήθηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία και άλλαξε τελείως την αγορά των μπουζί.
Από τότε οι αλλαγές στα συστήματα ανάφλεξης, τα καύσιμα και οι απαιτήσεις σχετικά με την απόδοση, οδήγησαν στην εξέλιξη των μπουζί, όμως η βασική λειτουργία και ο σχεδιασμός τους δεν έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά, παρά το γεγονός ότι δοκιμάστηκαν πολλά μονωτικά υλικά και διαφορετικός αριθμός ηλεκτροδίων.

Αν και στους μηχανικούς είναι γνωστό το πως να ερμηνεύουν τον κωδικό τους, καλό είναι για όποιον ασχολείται έστω και ερασιτεχνικά να ξέρει έστω τα βασικά της κωδικοποίησης των μπουζί για να αποφύγει πολύ βασικά λάθη που μπορεί να καταστρέψουν τον κινητήρα. Ένα κλασσικό παράδειγμα είναι το μήκος του πάσου. Το "κοντόλαιμο " μπουζί κωδικοποιείται από το γράμμα "Η" πάνω στο μπουζί ενώ αν φοράει μακρύ τότε φέρει το γράμμα "Ε". Αν κάποιος κινητήρας φοράει κοντό πάσο και από λάθος βάλετε ένα με μακρύ τότε υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να ακουμπήσει πάνω στο μπουζί κάποια βαλβίδα ή το πιστόνι, οπότε και αυτό θα προξενήσει πολύ ακριβή ζημιά. Αντίστοιχα λοιπόν κάθε γράμμα ή νούμερο που έχει πάνω ένα μπουζί σημαίνει κάτι. Δείτε την παρακάτω εικόνα της NGK για να μάθετε τα πάντα σχετικά με την αποκωδικοποίηση ενός μπουζί.

Το πρώτο γράμμα δείχνει τη διάμετρο του σπειρώματος, ενώ το δεύτερο σχετίζεται με τη δομή και τον τύπο του μπουζί. Το τρίτο γράμμα δείχνει τον τύπο της αντίστασης και στη συνέχεια έχουμε ένα νούμερο που δείχνει το αν έχουμε να κάνουμε με “θερμό” ή “κρύο” μπουζί. Το επόμενο νούμερο είναι αυτό που περιγράψαμε πιο πάνω και σχετίζεται με το μήκος, ενώ το επόμενο γράμμα έχει να κάνει με τα χαρακτηριστικά του μπουζί. Στο τέλος του κωδικού έχουμε παύλα και ένα νούμερο που δείχνει το διάκενο.

Η πιο γνωστή μάρκα διεθνώς σε μπουζί είναι αδιαμφισβήτητα η NGK. Για πάνω από 80 χρόνια κατασκευάζει μπουζί που πλέον κινούν ίσως το μεγαλύτερο μέρος των οχημάτων εσωτερικής καύσης. Υπερκαλύπτει κάθε σχετική προδιαγραφή αλλά στην πλειοψηφία των περιπτώσεων χρησιμοποιείται ως standard από τους κατασκευαστές, οπότε αποτελεί την ιδανική επιλογή όταν έρθει η ώρα της αντικατάστασης. Δείτε εδώ όλη τη γκάμα της εταιρείας και προμηθευτείτε το δικό σας εύκολα και γρήγορα από τη Moto Trade.

Για περισσότερες πληροφορίες:


Κατσιμίδου 10, Λαγκαδάς Θεσσαλονίκης
Τηλ.: 2310 500991
www.mototrade.gr

Ωράριο λειτουργίας:
Δευτέρα - Παρασκευή: 09:00 - 17:30

 

Kοινοποίησε το »