Πώς καταφέρνει μια μοτοσικλέτα να είναι απλή και παράλληλα μοναδική; Πώς γίνεται να είναι γρήγορη και απολαυστική χωρίς να διαθέτει τον πιο ισχυρό κινητήρα και τις πιο σύγχρονες τεχνολογικές λύσεις; Πρόκειται για δύο ερωτήματα που απ' ό,τι φαίνεται οι άνθρωποι της Ducati έχουν βρει απαντήσεις. Είναι δύσκολο να το πιστέψεις, όμως, όλα τα μοντέλα της ιταλικής εταιρείας, από το Monster μέχρι την 999, έχουν να προσφέρουν κάτι ξεχωριστό στον αναβάτη τους, το καθένα με τον τρόπο του. Σημαντικότατο ρόλο παίζει η αγωνιστική τεχνογνωσία της εταιρείας, που χρησιμοποιείται περισσότερο στην εξέλιξη των πλαισίων παρά του κινητήρα.
H απάντηση στα προηγούμενα δύο ερωτήματα έρχεται και μέσα από το Ducati 800SS, το οποίο διαδέχεται το 750, χωρίς να παρουσιάζει κάποια ουσιαστική αλλαγή στον αισθητικό τομέα -έχουν ίδια εμφάνιση- αλλά αρκετές αλλαγές σε σημεία που μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Ο κινητήρας του απέκτησε 52 κ.εκ. επιπλέον και δέκα άλογα παραπάνω, όμως, ακόμα και τώρα βρίσκεται αρκετά πίσω από τον ανταγωνισμό. Ακόμα, απέκτησε ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, ενώ το ψαλίδι είναι πλέον από αλουμίνιο. Η σχεδίαση ακολουθεί πιστά την ιταλική φιλοσοφία, που είναι γνωστή στη Ducati, με το πλαίσιο χωροδικτύωμα να είναι εκτεθειμένο στο βλέμμα και το φέρινγκ στο γνώριμο σχήμα των μοντέλων SS. Εσωτερικά, εκτός από τον κινητήρα, έχουν γίνει και οι απαραίτητες εργασίες, όπως η προσθήκη καταλυτών στις εξατμίσεις, προκειμένου η μοτοσικλέτα να πληροί την ευρωπαϊκή προδιαγραφή Euro 2.
Μεγάλο σχολείο
Για να θέσεις σε λειτουργία το 800SS, δεν χρειάζεται να ανέβεις πάνω και να κλείσεις το σταντ. Αρκεί να πιέσεις το συμπλέκτη και να πατήσεις τη μίζα. Η εκκίνηση του κινητήρα απαιτεί τη χρήση του τσοκ, με οποιαδήποτε θερμοκρασία και αν το επιχειρήσεις, και τεράστια υπομονή, μέχρι η ένδειξη της θερμοκρασίας να ανέβει από το LO στους 50 βαθμούς. Μπορεί να το βάλεις μπρος, να κάνεις τσιγάρο, να βάλεις γάντια και κράνος, να διανύσεις λίγα χιλιόμετρα και μετά να εμφανιστεί η ένδειξη της θερμοκρασίας. Για τέτοια υπομονή μιλάμε. Ο κινητήρας έρχεται εύκολα στη ζωή και από τις φιμωμένες με καταλύτες εξατμίσεις βγαίνει με δυσκολία ο μπάσος ήχος του. Ανεβαίνοντας στη σέλα του 800SS αναγνωρίζεις αμέσως τις αγωνιστικές καταβολές που έχει η μοτοσικλέτα. Στενό ντεπόζιτο, με τα κλιπόνς αρκετά χαμηλά και τους καρπούς να φορτίζονται από το βάρος του σώματος. Η θέση οδήγησης είναι επιθετική και σε προδιαθέτει για γρήγορη οδήγηση. Η πρώτη σχέση κουμπώνει στο κιβώτιο και η απόλαυση ξεκινάει. Ο κινητήρας αποδίδει τη δύναμή του από την κλίμακα των 2.000 σ.α.λ. πρόθυμα, με τους 74,5 ίππους να κάνουν την εμφάνισή τους ομαλά σε όλο το φάσμα των στροφών και το μοντέλο να επιταχύνει γραμμικά από οποιαδήποτε ένδειξη του κοντέρ. Σαν γνήσιο Supersport που είναι, φωνάζει ότι δεν είναι παιδί της πόλης και ότι θέλει ανοικτούς δρόμους με στροφιλίκια και σφικτό επαρχιακό δίκτυο για να δείξει στον οδηγό του τις πραγματικές του δυνατότητες. Την πόλη δεν την συμπαθεί και το δείχνει με το μικρό κόψιμο του τιμονιού, τις σκληρές αναρτήσεις του και το βαρύ συμπλέκτη του, που καθιστούν δύσκολη τη μετακίνησή του στην πυκνή κυκλοφορία της πρωτεύουσας. Ασε που κουράζει πολύ και τα χέρια του οδηγού, ενώ το ντεπόζιτο "ταλαιπωρεί" με το σχήμα του συγκεκριμένο σημείο του αντρικού πληθυσμού όταν πέφτει στις λακκούβες. Μόλις όμως η κίνηση αραιώσει και ο δρόμος ανοίξει, το 800SS αλλάζει πρόσωπο ως δια μαγείας και καταπίνει τα χιλιόμετρα αχόρταγα, προσφέροντας στον οδηγό του το χαμόγελο πίσω από την κλειστή ζελατίνα του κράνους. Στο σφικτό επαρχιακό στροφιλίκι αποδεικνύεται ακόμη πιο διασκεδαστικό και πιο γρήγορο. Οι στροφές είναι εύκολη υπόθεση, αφού η γραμμή που θα χαράξεις, είναι αυτή που θα ακολουθήσεις. Η είσοδός του στη στροφή απαιτεί μικρή προσπάθεια, όμως, όταν πάρει τη γραμμή παραμένει σταθερό και ακλόνητο ακόμα και στις μεγάλες κλίσεις. Το γκάζι μπορείς να το ανοίξεις άφοβα χωρίς να ανησυχείς για κάποιο highsiding. Τυχόν ανωμαλίες που θα υπάρξουν κατά τη διάρκεια της στροφής θα κλονίσουν τη σταθερότητα του συνόλου, αλλά και το γκάζι πρέπει να είναι ανοικτό, γιατί αν το κλείσεις θα διαπιστώσεις την τάση της μοτοσικλέτας να σηκωθεί. Υπεύθυνο για την πολύ καλή οδική συμπεριφορά, εκτός από το πλαίσιο, είναι και το πλήρως ρυθμιζόμενο πιρούνι της Showa. Το καλοστημένο σύνολο σε συνδυασμό με τη μικρή ιπποδύναμη, το καθιστούν μια πρώτης τάξεως πρόταση για αυτούς που θέλουν να εξασκηθούν στη γρήγορη οδήγηση. Σε ανοικτά κομμάτια και ειδικότερα στην εθνική οδό, μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες ταξιδιού μεταξύ 180 και 210 χλμ./ ώρα, άνετα και σταθερά, ενώ την παράσταση κλέβει το -φαινομενικά- μικρό φέρινγκ με την εντυπωσιακή προστασία που προσφέρει. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι σκληρό και με μικρές διαδρομές στο λεβιέ, όμως, έχει σαφή λειτουργία και είναι θετικό στις αλλαγές του, ενώ, πλέον, η εύρεση της νεκράς σε στάση αποτελεί εύκολη υπόθεση.
Εγγύηση στην επιβράδυνση του 800SS αποτελούν τα φρένα της Brembo με δύο ημίπλευστους δίσκους, διαμέτρου 320 χιλ., και τετραπίστονες δαγκάνες στον εμπρός τροχό και δίσκο, διαμέτρου 245 χιλ., με διπίστονη δαγκάνα, όλα συνδεδεμένα με σωληνάκια υψηλής. Η εμπιστοσύνη που σου εμπνέουν τα φρένα είναι χαρακτηριστική για τα συγκεκριμένα συστήματα, που διαθέτουν δύναμη, αίσθηση και προοδευτικότητα και σταματούν τη μοτοσικλέτα ακαριαία. Το πίσω φρένο υστερεί σημαντικά σε δύναμη, όμως, ποιος το λογαριάζει αυτό, από τη στιγμή που διαθέτει τέτοιο μπροστινό! Θετικά σχόλια αποσπούν οι διακόπτες του τιμονιού, που βρίσκονται τοποθετημένοι σε σωστές θέσεις και είναι εύκολοι στους χειρισμούς τους, καθώς και το ταμπλό των οργάνων που είναι πλήρες και ευδιάκριτο, με φόντο σε λευκό αγωνιστικό χρωματάκι, ενώ από το στροφόμετρο απουσιάζει η περιοχή του κόκκινου. Βελτιωμένος σε ισχύ είναι ο προβολέας του, που είναι πολύ καλός, χωρίς να αποτελεί κάτι το εντυπωσιακό. Χίλια μπράβο αξίζουν στην Ducati, που στις μέρες των τεράστιων ιπποδυνάμεων και των εξελίξεων, παραμένει σταθερή σε μοτοσικλέτες που στόχο έχουν την οδηγική απόλαυση. Όχι ότι η Ducati μένει έξω από το χορό των εντυπώσεων, αλλά γι' αυτόν υπάρχουν οι πιο απόλυτες μοτοσικλέτες της, όπως η 999. Η 800SS είναι η αντιπρότασή της και για πολλούς ίσως να θεωρείται πιο ολοκληρωμένη μοτοσικλέτα. Παρά τον κινητήρα με τους 74,5 ίππους, μπορεί να κινηθεί γρήγορα, αλλά και να διδάξει τη γρήγορη οδήγηση. Το πλαίσιο χωροδικτύωμα, οι αναρτήσεις, με την πίσω να διαθέτει σύστημα cantilever, οι ζάντες πέντε μπράτσων της Marchesini, τα φρένα της Brembo και η γνώριμη κόκκινη σιλουέτα της, είναι τα στοιχεία που την κάνουν να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό που την αφήνει αρκετά πίσω σε επιδόσεις. Όμως, δεν θέλει να τον ακολουθήσει. Δεν είναι αυτός ο σκοπός της.