Έρχεται η βενζίνη E20: Τι σημαίνει για τη μοτοσυκλέτα σου και πώς να προετοιμαστείς
|

Η μετάβαση στο E20 είχε αρχικά προγραμματιστεί για το 2028, αλλά πλέον επισπεύδεται. Πιλοτικά προγράμματα έχουν ξεκινήσει στην Ευρώπη, η Ινδία ήδη το εφαρμόζει και οι ευρωπαϊκές αγορές προετοιμάζονται για καθιέρωση μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Το E20 μπαίνει γρήγορα στη ζωή μας και έχει 20% αιθανόλη
Οι παλιές μοτοσυκλέτες κυρίως με καρμπυρατέρ μπορεί να έχουν πρόβλημα
Η καθαρή βενζίνη έχει 6% παραπάνω αυτονομία αλλά λιγότερα οκτάνια
Τι να προσέξεις από τώρα για να μην έχεις προβλήματα αύριο
Το E20 μπαίνει γρήγορα στη ζωή μας και έχει 20% αιθανόλη
Το E20 είναι βενζίνη που περιέχει 20% αιθανόλη – δηλαδή το διπλάσιο ποσοστό από το E10 που ήδη χρησιμοποιείται σε πολλές χώρες. Η αιθανόλη είναι ένα ανανεώσιμο βιοκαύσιμο που προέρχεται από φυτικά υλικά όπως το καλαμπόκι και το ζαχαροκάλαμο, με στόχο τη μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και τον περιορισμό των εκπομπών. Η μετάβαση στο E20 είχε αρχικά προγραμματιστεί για το 2028, αλλά πλέον επισπεύδεται. Πιλοτικά προγράμματα έχουν ξεκινήσει στην Ευρώπη, η Ινδία ήδη το εφαρμόζει και οι ευρωπαϊκές αγορές προετοιμάζονται για καθιέρωση μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Το E20 δεν είναι μια μακρινή θεωρία – είναι μια πραγματικότητα που πλησιάζει γρήγορα.
Οι παλιές μοτοσυκλέτες κυρίως με καρμπυρατέρ μπορεί να έχουν πρόβλημα
Αν η μοτοσυκλέτα σου είναι συμβατή με E10, είναι πολύ πιθανό να λειτουργήσει και με E20 χωρίς πρόβλημα. Οι σύγχρονες μοτοσυκλέτες έχουν ήδη κατασκευαστεί με ανθεκτικά υλικά, όπως σωληνάκια Viton, ρεζερβουάρ κατάλληλα για αιθανόλη και σύγχρονα συστήματα ψεκασμού. Όμως στα παλαιότερα μοντέλα –ιδίως όσα έχουν καρμπιρατέρ ή μεταλλικά εξαρτήματα χωρίς προστασία– μπορεί να εμφανιστούν προβλήματα. Η αιθανόλη απορροφά υγρασία από τον αέρα και σε μη συμβατούς κινητήρες μπορεί να προκαλέσει σκουριά, διάβρωση, ακόμα και διαχωρισμό του καυσίμου μέσα στο ντεπόζιτο. Ειδικά για όσους αποθηκεύουν τις μοτοσυκλέτες τους τον χειμώνα ή τις χρησιμοποιούν σποραδικά, η χρήση E20 χωρίς προετοιμασία ίσως οδηγήσει σε αστοχίες ή ζημιές στο κύκλωμα καυσίμου.
Η καθαρή βενζίνη έχει 6% παραπάνω αυτονομία αλλά λιγότερα οκτάνια
Η αιθανόλη έχει χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από τη βενζίνη, άρα το E20 –που περιέχει περισσότερο ποσοστό αιθανόλης– προσφέρει λιγότερη ενέργεια ανά λίτρο. Οι εκτιμήσεις δείχνουν πως η μετάβαση από καθαρή βενζίνη σε E20 μπορεί να μειώσει την αυτονομία κατά 6%, ενώ από E10 σε E20 η διαφορά περιορίζεται γύρω στο 2-3%. Ωστόσο, το E20 έχει υψηλότερο αριθμό οκτανίων (τουλάχιστον 98 RON), κάτι που μπορεί να βελτιώσει την απόδοση σε μοτοσυκλέτες με προηγμένα ηλεκτρονικά και αισθητήρες ανάφλεξης. Πρακτικά, μπορεί να κάψεις λίγο περισσότερο καύσιμο, αλλά να έχεις πιο ομαλή λειτουργία και ενδεχομένως περισσότερη δύναμη ψηλά. Για καθημερινούς χρήστες, η διαφορά ίσως περάσει απαρατήρητη – για πιο απαιτητικούς, ίσως αξίζει παρακολούθηση.
Τι να προσέξεις από τώρα για να μην έχεις προβλήματα αύριο
Το πρώτο βήμα είναι να ελέγξεις αν η μοτοσυκλέτα σου είναι συμβατή με E10 – αν ναι, έχεις καλές πιθανότητες να λειτουργεί χωρίς πρόβλημα και με E20. Σε κάθε περίπτωση, συνιστάται η τακτική συντήρηση του κυκλώματος καυσίμου, η αντικατάσταση παλιών σωλήνων, η χρήση σταθεροποιητών αν η μηχανή μένει ακίνητη για μεγάλα διαστήματα και το άδειασμα του καρμπιρατέρ σε παλαιότερα μοντέλα. Αν οδηγείς παλιότερη, custom ή κλασική μοτοσυκλέτα, η χρήση super αμόλυβδης (αν παραμείνει διαθέσιμη ως E5) ίσως είναι πιο ασφαλής λύση. Το E20 αναμένεται να διατηρήσει την τιμή του κοντά στο σημερινό E10, και ίσως σε κάποιες περιπτώσεις να είναι και φθηνότερο, λόγω φορολογικών ελαφρύνσεων στην αιθανόλη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το συνολικό κόστος χρήσης θα μείνει αμετάβλητο – αν αυξηθεί ελαφρώς η κατανάλωση, το ίδιο θα γίνει και με τα έξοδα. Όπως και να έχει, η μετάβαση στο E20 είναι πλέον σίγουρη. Όσοι προετοιμαστούν εγκαίρως, θα την περάσουν χωρίς προβλήματα – όσοι την αγνοήσουν, ίσως το μετανιώσουν την άνοιξη.