LIVE: κίνηση στους δρόμους
Εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι - Συνεργάτες MotoΤρίτη

Μπορεί να βελτιωθεί το οδηγικό επίπεδο στην Ελλάδα;

(09/12/2025)
Μπορεί να βελτιωθεί το οδηγικό επίπεδο στην Ελλάδα; - Ποια είναι η λύση

Μπορεί να βελτιωθεί το οδηγικό επίπεδο στην Ελλάδα; - Ποια είναι η λύση

Με πραγματική εκπαίδευση θα βγουν καλύτεροι οδηγοί.
Οι κρατικές υποδομές ενισχύουν την ασφάλεια.
Η οδηγική κουλτούρα του Έλληνα δύσκολα αλλάζει.
Οι ασυνείδητοι οδηγοί στρώνουν μόνο με πρόστιμα.

mototriti Team

Με πραγματική εκπαίδευση θα βγουν καλύτεροι οδηγοί.

Μια ματιά στα επίσημα στοιχεία των ατυχημάτων αποδεικνύει ότι το οδηγικό επίπεδο στην Ελλάδα είναι και παραμένει χαμηλό. Ο βασικότερος τρόπος βελτίωσης πρέπει να ξεκινήσει βαθιά από τη ρίζα του προβλήματος που δεν είναι άλλος από την εκπαίδευση νέων οδηγών. Σήμερα, τα μαθήματα συχνά περιορίζονται στη βασική εξοικείωση με το όχημα και λιγότερο στην κατανόηση της κουλτούρας του δρόμου. Με την αναβάθμιση της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης, την εισαγωγή νέων τεχνολογιών προσομοίωσης και την έμφαση στην πραγματική οδική συμπεριφορά, οι νέοι οδηγοί μπορούν να αποκτήσουν καλύτερες δεξιότητες που θα τους ακολουθούν εφΆ όρου ζωής. Αν μάλιστα προστεθεί και υποχρεωτική μετεκπαίδευση, η Ελλάδα θα μπορούσε να κάνει ουσιαστικά βήματα για τη βελτίωση του οδηγικού επιπέδου.

Οι κρατικές υποδομές ενισχύουν την ασφάλεια.

Το επόμενο στάδιο προσαρμογής είναι ο ίδιος ο δρόμος και οι προσαρμογές της πολιτείας προς ένα ασφαλέστερο οδικό περιβάλλον. Σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες μπορούν να αναβαθμίσουν το επίπεδο οδηγικής ασφάλειας. Νέας γενιάς δρόμοι με ψηφιακή σήμανση, κάμερες παρακολούθησης παραβάσεων και  «έξυπνα» φανάρια δημιουργούν συνθήκες όπου ο οδηγός καθοδηγείται και ελέγχεται συνεχώς. Επενδύσεις σε σύγχρονα οδικά έργα, βελτιωμένη σήμανση και στοχευμένοι έλεγχοι μπορούν να περιορίσουν επικίνδυνες συμπεριφορές και να διαμορφώσουν ένα περιβάλλον που ανεβάζει το επίπεδο όλων, αναγκαστικά. Η τεχνολογία, όταν χρησιμοποιείται σωστά, γίνεται σύμμαχος τόσο για την πρόληψη όσο και για την εκπαίδευση των πολιτών.

Η οδηγική κουλτούρα του Έλληνα δύσκολα αλλάζει.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη δυσκολία βρίσκεται στο ίδιο το οδηγικό DNA που έχουν βαθιά ριζωμένο μέσα τους οι Έλληνες. Βιαστικοί και ανυπόμονοι οδηγοί που δεν σέβονται τον ΚΟΚ, χρησιμοποιούν ελάχιστα ή καθόλου φλας και συμπεριφέρονται με πονηριά και τσαμπουκά, αποτελούν μέρος μιας καθημερινότητας που όλοι λίγο-πολύ έχουμε συναντήσει ή αναπαράγουμε και οι ίδιοι ορισμένες φορές. Μια κατάσταση που δεν αλλάζει εύκολα. Η αλλαγή κουλτούρας απαιτεί χρόνο, συστηματική ενημέρωση και πρότυπα συμπεριφοράς, στοιχεία που δυστυχώς δεν περισσεύουν. Η νοοτροπία της ατιμωρησίας, η επί δεκαετίες χαλαρή εφαρμογή του ΚΟΚ και η έλλειψη σεβασμού προς τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, διατηρούν την οδηγική ποιότητα σε κακό και στάσιμο επίπεδο.   
 

Οι ασυνείδητοι οδηγοί στρώνουν μόνο με πρόστιμα.

Μια ακόμα αρνητική παράμετρος είναι η διαχρονική ασυνέπεια στους ελέγχους των παραβατών. Παρότι η Ελλάδα διαθέτει ένα σχετικά αυστηρό θεσμικό πλαίσιο που ανανεώθηκε πρόσφατα με μεγαλύτερα πρόστιμα, στην πράξη οι παραβάσεις συχνά μένουν ατιμώρητες. Από τη μη χρήση κράνους και ζώνης μέχρι την υπερβολική ταχύτητα, τη χρήση κινητού, και την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης  πολλοί οδηγοί γνωρίζουν ότι δύσκολα θα τους τύχει έλεγχος και συνεχίζουν με την ίδια συμπεριφορά. Έτσι ακυρώνεται στην ουσία κάθε προσπάθεια βελτίωσης, γιατί χωρίς συνέπεια και συνέχεια στους ελέγχους, οι νόμοι παύουν να έχουν αξία. Η πρόοδος στην οδική συμπεριφορά θα παραμείνει περιορισμένη όσο οι οδηγοί δεν αισθάνονται πραγματική συνέπεια μεταξύ παράβασης και τιμωρίας. Βέβαια σε ένα ιδεατό οδηγικό περιβάλλον, ο καλός οδηγός δεν χρειάζεται κάποιον «μπαμπούλα» για να οδηγεί σωστά.

DUCATI
DUCATI