LIVE: κίνηση στους δρόμους
Εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι - Συνεργάτες MotoΤρίτη

Η Yamaha πειραματίζεται με κατευθυνόμενα καυσαέρια για καλύτερο χειρισμό

(10/12/2025)
Η Yamaha φαίνεται πως εξερευνά μια εντελώς νέα διάσταση στη διαχείριση των καυσαερίων, καταθέτοντας δύο πατέντες στην Ιαπωνία που δείχνουν εξάτμιση με εσωτερικές βαλβίδες, ικανή να αλλάζει κατεύθυνση
5 Φωτογραφίες »

Η Yamaha φαίνεται πως εξερευνά μια εντελώς νέα διάσταση στη διαχείριση των καυσαερίων, καταθέτοντας δύο πατέντες στην Ιαπωνία που δείχνουν εξάτμιση με εσωτερικές βαλβίδες, ικανή να αλλάζει κατεύθυνση ροής.

Νέες πατέντες δείχνουν σύστημα εξάτμισης που αλλάζει κατεύθυνση ανάλογα με τις ανάγκες της μοτοσυκλέτας.
Μείωση σούζας και καλύτερη εκτόξευση στις ευθείες.
Κατευθυνόμενη ροή καυσαερίων για βελτίωση στην είσοδο και έξοδο της στροφής.
Συνδυασμός των συστημάτων και πιθανότητα εμφάνισης σε μελλοντικούς αγώνες.

mototriti Team

Νέες πατέντες δείχνουν σύστημα εξάτμισης που αλλάζει κατεύθυνση ανάλογα με τις ανάγκες της μοτοσυκλέτας

Η Yamaha φαίνεται πως εξερευνά μια εντελώς νέα διάσταση στη διαχείριση των καυσαερίων, καταθέτοντας δύο πατέντες στην Ιαπωνία που δείχνουν εξάτμιση με εσωτερικές βαλβίδες, ικανή να αλλάζει κατεύθυνση ροής. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η ευστάθεια, είτε μιλάμε για δυνατότερη επιτάχυνση χωρίς σούζες είτε για καλύτερη πρόσφυση και σταθερότητα στη στροφή.



Οι πατέντες απεικονίζονται πάνω σε ένα MT-07, όμως η ίδια λογική αφορά κυρίως supersport μοτοσυκλέτες και χρήση πίστας, όπου κάθε λεπτό κέρδος στην απόδοση έχει σημασία.
 

Μείωση σούζας και καλύτερη εκτόξευση στις ευθείες




Στην πρώτη πατέντα, η Yamaha χωρίζει την εξάτμιση σε δύο εξόδους που ελέγχονται από μία βαλβίδα τύπου butterfly. Η μία είναι μεγαλύτερης διαμέτρου και βρίσκεται χαμηλά στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας, προσφέροντας ελεύθερη ροή καυσαερίων και μέγιστη ισχύ. Η δεύτερη είναι μικρότερη, τοποθετημένη ψηλότερα και στραμμένη προς τα πάνω. Όταν η βαλβίδα κατευθύνει τα καυσαέρια στη μικρή, ψηλή έξοδο, η αυξημένη αντίθλιψη δημιουργεί μεγαλύτερη ώθηση προς τα πίσω και ταυτόχρονα πιέζει το εμπρός μέρος προς το έδαφος, περιορίζοντας την τάση για σούζα. Σε χαμηλές ταχύτητες, όπου η μοτοσυκλέτα δεν μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως την ιπποδύναμή της λόγω πρόσφυσης, αυτή η παρέμβαση θεωρείται πιο αποτελεσματική από το να απελευθερώνεται η μέγιστη ισχύς του κινητήρα. Μόλις οι συνθήκες επιτρέψουν πλήρη επιτάχυνση, η βαλβίδα ανοίγει και η ροή επιστρέφει στη μεγάλη, ελεύθερη έξοδο.
 

Κατευθυνόμενη ροή καυσαερίων για βελτίωση στην είσοδο και έξοδο της στροφής

Η δεύτερη πατέντα εφαρμόζει την ίδια λογική αλλά στηρίζεται σε εξαγωγή που κοιτάει προς τα κάτω. Όταν η μοτοσυκλέτα βρίσκεται σε βαθιά κλίση μέσα στη στροφή, δεν μπορεί να αξιοποιήσει όλη τη δύναμη του κινητήρα, άρα μέρος των καυσαερίων μπορεί να εκτραπεί σε ένα λεπτό κανάλι που φυσάει προς το έδαφος. Λόγω του μεγάλου βαθμού κλίσης, αυτός ο πίδακας καυσαερίων εκτρέπεται ουσιαστικά προς τα έξω, προσφέροντας μια μικρή «ώθηση» που βοηθά τη μοτοσυκλέτα να διατηρήσει γραμμή και σταθερότητα. Μια πιο προηγμένη εκδοχή του συστήματος περιλαμβάνει δύο επιπλέον εξόδους—αριστερή και δεξιά—ώστε η μοτοσυκλέτα να μπορεί να χρησιμοποιεί κατευθυνόμενη ώθηση ακόμη και με μικρότερες κλίσεις ή σε διαφορετικές φάσεις της στροφής.
 

Συνδυασμός των συστημάτων και πιθανότητα εμφάνισης σε μελλοντικούς αγώνες




Οι δύο πατέντες καταλήγουν σε μια μελλοντική ιδέα: μια ενιαία εξάτμιση με πολλαπλές εξόδους και βαλβίδες που διαχειρίζονται τη ροή ανάλογα με την περίσταση—αποφυγή σούζας, μέγιστη επιτάχυνση ευθείας ή σταθερότητα σε βαθιά στροφή. Σε αγωνιστικό επίπεδο, τέτοια συστήματα θα μπορούσαν να δώσουν πλεονεκτήματα χωρίς να παραβιάζουν κανονισμούς περί κινούμενων αεροδυναμικών βοηθημάτων, καθώς οι βαλβίδες επηρεάζουν τη ροή καυσαερίων και όχι την εξωτερική αεροδυναμική. Με δεδομένο ότι οι μελλοντικοί κανονισμοί MotoGP και WSBK αναμένεται να περιορίσουν ακόμη περισσότερο τα αεροδυναμικά φτερά, η κατευθυνόμενη ροή καυσαερίων ίσως αποτελέσει τον επόμενο χώρο εξέλιξης.
 

DUCATI
MOTOMARKET