Όλα τα μυστικά γύρω από το φρενάρισμα πανικού

Το φρενάρισμα πανικού είναι μια από τις πιο χρήσιμες δεξιότητες που πρέπει κάθε αναβάτης να αναπτύξει, καθώς μπορεί να του σώσει τη ζωή. Δείτε τι πρέπει να κάνετε, αν χρειαστεί να επιβραδύνετε απότομα.

Ερωτήσεις όπως πόσο σκληρά μπορώ να πατήσω το φρένο και αν θα κλειδώσει ο μπροστινός τροχός, είναι αυτές που προκαλούν σύγχυση και ανησυχία στους περισσότερους αναβάτες. Το να σταματήσεις γρήγορα μια μοτοσυκλέτα, είναι πολύ πιο δύσκολη διαδικασία , απ ότι να την οδηγείς σε γρήγορο ρυθμό. Απαιτεί τεχνογνωσία και πολύ εξάσκηση σε ασφαλές μέρος, για να μπορέσεις να το κάνεις σωστά. Είτε κάποιο αυτοκίνητο στρίψει χωρίς προειδοποίηση, είτε σταματήσει απότομα μπροστά σας, θα αναγκαστείτε να το εφαρμόσετε. Παρακάτω είναι μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν.
 
Πίεσε προοδευτικά τη μανέτα του φρένου

Ξεκινώντας απαλά και φτάνοντας μέχρι τη μέγιστη πίεση, το βάρος της μοτοσικλέτας μεταφέρεται στον εμπρόσθιο τροχό και συμπιέζει το ελαστικό, επεκτείνοντας την επιφάνεια τριβής με συνέπεια να αυξηθεί η πρόσφυση. Αν εφαρμόσεις μέγιστη πίεση στη μανέτα, δεν πετυχαίνεις το βέλτιστο ρυθμό επιβράδυνσης. Ο μπροστινός τροχός θα μπλοκάρει χάνοντας την πρόσφυση με το δρόμο. Ακόμα και αν η μοτοσυκλέτα διαθέτει ABS, ο τροχός θα γλιστρήσει δυσκολεύοντας τη διαδικασία.

Χρησιμοποίησε και τα δύο φρένα

Ακόμα και όταν το βάρος έχει μεταφερθεί μπροστά κατά την πέδηση, το πίσω ελαστικό το πίσω ελαστικό μπορεί να διατηρήσει την επαφή με το δρόμο και ακόμη και να έχει λίγη πρόσφυση. Έτσι γίνεται κατανοητό ότι και τα  δύο φρένα θα σε βοηθήσουν να επιβραδύνεις. Το γεγονός ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιήσεις απότομα το εμπρός φρένο υπό τον φόβο μην χάσει πρόσφυση ο εμπρός τροχός, δεν σημαίνει ότι πρέπει να βασιστείς μόνο στο πίσω φρένο. Όχι μόνο το πίσω φρένο είναι λιγότερο ισχυρό από το εμπρόσθιο, αλλά το βάρος που μεταφέρεται στον πίσω τροχό, θα σπάσει εύκολα την πρόσφυση του ελαστικού.

Να ξέρεις πάντα τι γίνεται γύρω σου

Προσπάθησε να παρατηρείς την κυκλοφορία των οχημάτων γύρω σου και να οδηγείς όσο πιο αμυντικά γίνεται. Η καλύτερη εκδοχή είναι να σχηματίζεις ένα νοητό κύκλο μέσα στον οποίο έχεις το περιθώριο ανά πάσα στιγμή να κάνεις απότομους ελιγμούς και να εφαρμόσεις φρενάρισμα πανικού εφόσον χρειαστεί. Μην αφήνεις τα άλλα οχήματα να παίζουν με την ασφάλεια σου. Οδήγησε με τέτοιο τρόπο ώστε εσύ να ελέγχεις την θέση σου σχετικά με τα υπόλοιπα οχήματα του δρόμου. Απέφυγε καταστάσεις όπου κάποιος άλλος οδηγός μπορεί να σας βρίσκεται σε μικρή απόσταση στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας σου ή περιορίζει την ορατότητα σου.

Να προβλέπεις τις αντιδράσεις των άλλων

Την ώρα που οδηγείς, πρέπει να παρατηρείς συνεχώς το δρόμο, δίνοντας περισσότερο προσοχή στο σημείο στο οποίο πηγαίνεις. Να κοιτάς όσο το δυνατόν πιο μπροστά και να προσπαθείς να προβλέψεις τις αντιδράσεις των άλλων οδηγών. Αν συναντήσεις διασταυρώσεις και μονοπάτια να είσαι έτοιμος ότι μπορεί να πεταχτεί άλλο όχημα ανά πάσα στιγμή, όπως και όταν βρίσκεσαι πίσω άλλον οδηγό, να σκέφτεσαι ότι μπορεί να αποφασίσει την αλλαγή κατεύθυνσης χωρίς προειδοποίηση. Η έκπληξη δημιουργεί πανικό και ο πανικός δημιουργεί ατυχήματα. Χρησιμοποίησε την όραση σου – μετακινήσου εντός ορίων της λωρίδας σου και μεγάλωσε την απόστασή σου από άλλα οχήματα. Προσπάθησε να προβλέψεις τις αντιδράσεις των άλλων οδηγών. Προσδιόρισε  τους πιθανούς κινδύνους προτού σε  απειλήσουν, και στη συνέχεια απόφυγε τους πριν γίνουν πρόβλημα.

Προπονήσου

Οι μοτοσυκλέτες έχουν εξαιρετικές ικανότητες πέδησης, όμως είναι εξαιρετικά δύσκολο για τον αναβάτη να μπορέσει να τα χρησιμοποιήσει σωστά. Βρες ένα μεγάλο, άδειο χώρο, κάνε προπόνηση και προσπάθησε να εξοικειωθείς με τις δυνατότητες της μοτοσυκλέτας αλλά και με τις δικές σου ικανότητες. Επανέλαβε με κανονικές ταχύτητες δρόμου, μέχρι το σημείο που νιώθεις ότι μπορείς πλέον να φρενάρεις τη μοτοσυκλέτα με ασφάλεια. Το φρενάρισμα πανικού απαιτεί ενστικτώδεις αντιδράσεις. Πρέπει να γνωρίζεις στην πράξη τις απαντήσεις, στο πόσο γρήγορα μπορεί να σταματήσει μια μοτοσυκλέτα, τι συμβαίνει όταν ανασηκώνεται ο πίσω τροχός και γιατί το τιμόνι δίνει την αίσθηση ότι κλειδώνει.

Φρέναρε σωστά

Ο πίσω τροχός μπορεί να σηκωθεί, το ABS μπορεί να κλωτσήσει, ίσως να τα χρειαστείς  και λίγο, αλλά κάθε χιλιόμετρο ταχύτητας που επιβραδύνεις, αν τελικά συγκρουστείς με κάτι, διαχωρίζει ένα σοβαρό τραυματισμό από απλούς μώλωπες και γρατζουνιές. Ένα κλάσμα του δευτερολέπτου είναι αρκετό. Δείξε εμπιστοσύνη στη μοτοσυκλέτα και τις ικανότητές σου. Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι να αποφύγεις ένα ατύχημα ή να μειώσεις τη σοβαρότητα του τραυματισμού.