Έρχεται κατακόρυφη πτώση στις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων!

Η παγκόσμια αγορά μπαταριών βιώνει μια «έκρηξη» που ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Το 2025 η παραγωγική ικανότητα για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων και ενεργειακής αποθήκευσης αναμένεται να αγγίξει τις 3.9

Η παγκόσμια αγορά μπαταριών βιώνει μια «έκρηξη» που ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Το 2025 η παραγωγική ικανότητα για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων και ενεργειακής αποθήκευσης αναμένεται να αγγίξει τις 3.930 GWh, ενώ η ζήτηση περιορίζεται στις 1.161 GWh, σύμφωνα με την S&P Mobility.

Η παραγωγή μπαταριών έφτασε να είναι τριπλάσια από τη ζήτηση
Καθυστερήσεις έργων και επιβράδυνση της ζήτησης
Δασμοί, εμπορικές συμφωνίες και πίεση στις βιομηχανίες
Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα προβλέπεται να εκτοξευθεί το 2030

mototriti Team

Η παραγωγή μπαταριών έφτασε να είναι τριπλάσια από τη ζήτηση

Η παγκόσμια αγορά μπαταριών βιώνει μια «έκρηξη» που ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Το 2025 η παραγωγική ικανότητα για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων και ενεργειακής αποθήκευσης αναμένεται να αγγίξει τις 3.930 GWh, ενώ η ζήτηση περιορίζεται στις 1.161 GWh, σύμφωνα με την S&P Mobility. Αυτό σημαίνει ότι η προσφορά είναι τριπλάσια από τη ζήτηση – μια ανισορροπία που αποτυπώνει τα όρια της βιομηχανίας. Η πρωτοκαθεδρία στην παραγωγή ανήκει στην κινεζική CATL, τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μπαταριών παγκοσμίως, και στην BYD, κορυφαία εταιρεία ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων. Οι δύο κολοσσοί συνεχίζουν ακάθεκτοι να αυξάνουν την παραγωγή, ενώ στο παιχνίδι μπαίνουν και νέα κινεζικά εργοστάσια υπό κατασκευή, των οποίων η δυναμικότητα παραμένει άγνωστη. Το αποτέλεσμα είναι ένας υπερκορεσμός της αγοράς, που αφήνει πίσω Ιάπωνες και Κορεάτες κατασκευαστές, οι οποίοι βλέπουν το μερίδιο τους να συρρικνώνεται. Η δομή των μπαταριών εξηγεί γιατί η υπερπαραγωγή είναι τόσο έντονη. Μια μπαταρία EV περιλαμβάνει άνοδο, κάθοδο, διαχωριστικά και ηλεκτρολύτες – το καθένα με δικούς του προμηθευτές, εγκαταστάσεις και αλυσίδα παραγωγής. Η πρόσφατη «φούσκα» δεν αφορά μόνο την τελική συναρμολόγηση, αλλά και την κλιμάκωση όλων αυτών των υλικών, με γίγαντες όπως η CATL, η BYD και η LG Energy Solution να προχωρούν σε κάθετη ολοκλήρωση ώστε να παράγουν περισσότερα εξαρτήματα in-house.
 

Καθυστερήσεις έργων και επιβράδυνση της ζήτησης

Η υπερπαραγωγή έχει ήδη αρχίσει να αλλάζει τον σχεδιασμό των βιομηχανιών. Στις ΗΠΑ, η Panasonic ανακοίνωσε ότι το νέο της εργοστάσιο στο Κάνσας δεν θα φτάσει στη μέγιστη παραγωγική δυναμικότητα πριν το 2027, με την επιβράδυνση να αποδίδεται στη μειωμένη ζήτηση από την Tesla, τον μεγαλύτερο πελάτη της. Αντίστοιχα, η LG Energy Solution πάγωσε την κατασκευή μονάδας στο Μίσιγκαν, περιμένοντας πιο ξεκάθαρες ενδείξεις από την αγορά. Η αντίφαση είναι εμφανής. Από τη μία πλευρά, ανανεωμένα μοντέλα όπως το Tesla Model Y πλημμυρίζουν δρόμους μεγάλων πόλεων όπως η Νέα Υόρκη, από την άλλη, οι πωλήσεις σε εθνικό επίπεδο παραμένουν χαμηλότερες από τις προβλέψεις. Σημαντικό ρόλο παίζει η απόσυρση φορολογικών κινήτρων και επιδοτήσεων στις ΗΠΑ, που φρέναραν τεχνητά τη ζήτηση. Η Βόρεια Αμερική δεν είναι η μόνη περίπτωση: ανάλογες τάσεις παρατηρούνται και στην Ευρώπη, όπου η αβεβαιότητα γύρω από την ηλεκτροκίνηση κάνει τους καταναλωτές πιο συγκρατημένους.
 

Δασμοί, εμπορικές συμφωνίες και πίεση στις βιομηχανίες

Παράλληλα με την υπερπαραγωγή μπαταριών, οι δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών δημιουργούν ένα περίπλοκο σκηνικό. Οι Ιάπωνες κατασκευαστές αναγκάζονται να μετακυλίσουν το κόστος των αμερικανικών δασμών στους καταναλωτές, καθώς το περιθώριο απορρόφησης έχει εξαντληθεί. Αν και ο δασμός μειώθηκε από 27,5% σε 15%, μένει να φανεί πότε θα εφαρμοστεί. Στην άλλη πλευρά, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται επίσης σε αναμονή. Η Ουάσιγκτον και οι Βρυξέλλες διαπραγματεύονται μια αντίστοιχη μείωση δασμών, που θα ευνοήσει ιδιαίτερα μάρκες όπως BMW, Mercedes-Benz, Volvo και Audi, οι οποίες εξάγουν μαζικά πολυτελή μοντέλα από την Ευρώπη στις ΗΠΑ. Σε αντάλλαγμα, η ΕΕ θα βάλει δασμούς σε συγκεκριμένα αμερικανικά βιομηχανικά και αγροτικά προϊόντα, επιδιώκοντας ένα «win-win» σενάριο. Ακόμα και στο 15%, οι δασμοί παραμένουν σημαντικό βάρος, αλλά η μείωση μπορεί να ανακουφίσει τις εταιρείες και να συγκρατήσει τις τιμές για τους καταναλωτές. Σε έναν κλάδο όπου η τιμή αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την αποδοχή των EV, κάθε μείωση κόστους έχει βαρύνουσα σημασία.

 

Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα προβλέπεται να εκτοξευθεί το 2030

Η υπερπαραγωγή μπαταριών δημιουργεί νέα ερωτήματα για την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού. Τι θα συμβεί με τις μπαταρίες που μένουν σε εργοστάσια και αποθήκες; Πώς θα επηρεαστεί η διάρκεια ζωής και η χωρητικότητά τους όσο παραμένουν ανενεργές; Ήδη η LG Energy Solution στρέφεται σε παραγωγή μπαταριών LFP για αποθήκευση ενέργειας σε δίκτυα και data centers τεχνητής νοημοσύνης, προσπαθώντας να βρει εναλλακτικές αγορές απορρόφησης. Μακροπρόθεσμα, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η επίδραση στην εξόρυξη πρώτων υλών. Η υπερπροσφορά μπορεί να οδηγήσει σε μείωση επενδύσεων σε κρίσιμα υλικά όπως λίθιο, νικέλιο και κοβάλτιο, με αποτέλεσμα να επιβραδυνθεί η αλυσίδα εφοδιασμού τη στιγμή που η ζήτηση για EV προβλέπεται να εκτοξευθεί εκ νέου μετά το 2030. Αν δεν υπάρξει ισορροπία, η σημερινή υπερπαραγωγή μπορεί να μετατραπεί σε αυριανή έλλειψη. Για τους καταναλωτές, η εικόνα έχει δύο όψεις. Βραχυπρόθεσμα, η υπερπροσφορά σημαίνει πτώση τιμών σε ηλεκτρικά οχήματα και μπαταρίες, καθώς οι κατασκευαστές προσπαθούν να διοχετεύσουν τα αποθέματα. Μακροπρόθεσμα όμως, το στοίχημα θα παιχτεί στην ικανότητα των εταιρειών να προσαρμοστούν, να εξασφαλίσουν βιώσιμη παραγωγή και να διατηρήσουν ισορροπία ανάμεσα σε κόστος, καινοτομία και ζήτηση.
 
 

BEST BUY
Best Buy