LIVE: κίνηση στους δρόμους
Εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι - Συνεργάτες MotoΤρίτη

Νοθεία ή ανεπαρκείς έλεγχοι; Το κράτος κάνει ελέγχους αλλά οι μοτοσυκλέτες βγάζουν ενδείξεις

Διαβάστηκε από 1.086 αναγνώστες (19/11/2025)
Στην ελληνική αγορά καταγράφονται τους τελευταίους μήνες δεκάδες αναφορές από αναβάτες νέων μοτοσυκλετών, οι οποίοι βλέπουν ξαφνικά στον πίνακα οργάνων ενδείξεις δυσλειτουργίας στον αισθητήρα λ.

Στην ελληνική αγορά καταγράφονται τους τελευταίους μήνες δεκάδες αναφορές από αναβάτες νέων μοτοσυκλετών, οι οποίοι βλέπουν ξαφνικά στον πίνακα οργάνων ενδείξεις δυσλειτουργίας στον αισθητήρα λ.

Αναφορές από την αγορά για το νέο κύμα ενδείξεων στους αισθητήρες λ.
Η ποιότητα του καυσίμου καθορίζει τις ενδείξεις.
Τo κράτος υποστηρίζει ότι κάνει εντατικούς ελέγχους με πρόστιμα .
Τελικά η νοθεία είναι τόσο μεγάλη ή οι έλεγχοι δεν είναι τόσο εντατικοί όσο παρουσιάζονται;

mototriti Team

Αναφορές από την αγορά για το νέο κύμα ενδείξεων στους αισθητήρες λ

Στην ελληνική αγορά καταγράφονται τους τελευταίους μήνες δεκάδες αναφορές από αναβάτες νέων μοτοσυκλετών, οι οποίοι βλέπουν ξαφνικά στον πίνακα οργάνων ενδείξεις δυσλειτουργίας στον αισθητήρα λ. Μοντέλα ελάχιστων μηνών, ακόμη και εβδομάδων, εμφανίζουν προειδοποιήσεις για αποκλίσεις στο μείγμα καυσίμου–αέρα, χωρίς πάντα να συνοδεύονται από πραγματική βλάβη ή πτώση απόδοσης. Το φαινόμενο προκαλεί εύλογη ανησυχία: γιατί τα σύγχρονα Euro5+ συστήματα, με τεχνολογία σχεδιασμένη για ακρίβεια και σταθερότητα, «χτυπούν» τόσο συχνά; Και γιατί αυτό συμβαίνει σε μια περίοδο όπου το κράτος διαβεβαιώνει ότι η αγορά των καυσίμων βρίσκεται υπό στενή εποπτεία;
Οι μηχανικοί που εξετάζουν αυτά τα περιστατικά συμφωνούν ότι οι αισθητήρες λ, ειδικά στα σύγχρονα διπλά συστήματα ελέγχου, δεν βγάζουν ενδείξεις χωρίς λόγο. Όμως το ενδιαφέρον είναι πως στις περισσότερες περιπτώσεις η ένδειξη εξαφανίζεται όταν ο αναβάτης αλλάξει πρατήριο ή γεμίσει με διαφορετικό καύσιμο. Αυτό έχει οδηγήσει πολλά συνεργεία να εξετάζουν σοβαρά την πιθανότητα ότι το πρόβλημα δεν βρίσκεται στη μοτοσυκλέτα, αλλά σε αυτό που καίει το ρεζερβουάρ.
 

Η ποιότητα του καυσίμου καθορίζει τις ενδείξεις

Η τεχνική εξήγηση που δίνεται από επαγγελματίες του χώρου είναι ξεκάθαρη: οι νέοι κινητήρες Euro5+ είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι στη χημική σύσταση της βενζίνης και στις αποκλίσεις της καύσης. Ο αισθητήρας λ πριν τον καταλύτη καταγράφει την ακριβή αναλογία αέρα–καυσίμου. Ο δεύτερος αισθητήρας, μετά τον καταλύτη, ελέγχει την απόδοσή του. Όταν η καύση δεν γίνεται σωστά — από υγρασία, ακαθαρσίες, πρόσθετα που δεν πρέπει να υπάρχουν ή ακόμη και από καύσιμο χαμηλότερης ποιότητας — το ECU καταγράφει ανωμαλία.

Τα συνεργεία αναφέρουν ότι το μοτίβο είναι επαναλαμβανόμενο:

• Το λαμπάκι εμφανίζεται μετά από γέμισμα σε συγκεκριμένα πρατήρια.
• Η ένδειξη είναι συχνά στιγμιαία ή διαλείπουσα.
• Η μοτοσυκλέτα επανέρχεται στην κανονική λειτουργία με νέο γέμισμα.
• Δεν εντοπίζεται μόνιμη μηχανική βλάβη.


Αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί σύμπτωση αν δεν συνέβαινε σε τόσες διαφορετικές μάρκες και μοντέλα. Όμως όταν πολλαπλές μοτοσυκλέτες διαφορετικών εταιρειών εμφανίζουν το ίδιο σύμπτωμα, τότε το φαινόμενο αποκτά άλλο βάρος. Όπως σημειώνουν τεχνικοί, «η τεχνολογία δεν ψεύδεται — απλώς καταγράφει αυτό που βρίσκει στο ρεζερβουάρ».
 

Τo κράτος υποστηρίζει ότι κάνει εντατικούς ελέγχους με πρόστιμα

Από την άλλη πλευρά, το επίσημο αφήγημα της Πολιτείας είναι εντελώς διαφορετικό. Το Υπουργείο Ανάπτυξης, η ΑΑΔΕ και η ΔΙ.Μ.Ε.Α δημοσιεύουν σε τακτική βάση στοιχεία για ελέγχους σε πρατήρια καυσίμων, δειγματοληψίες, εργαστηριακές αναλύσεις και επιβληθέντα πρόστιμα. Συγκεκριμένες περιπτώσεις νοθείας ανακοινώνονται δημόσια• άλλες αφορούν πρατήρια που «πειράζουν» τις αντλίες• κάποιες οδηγούν ακόμη και σε προσωρινό λουκέτο.
Με βάση τα στοιχεία των αρχών, η αγορά παρακολουθείται στενά και η νοθεία εντοπίζεται. Οι ανακοινώσεις παρουσιάζουν μια εικόνα “ενεργής πολιτείας”, με συνεχείς παρεμβάσεις και αυστηρή εποπτεία. Αν κάποιος διάβαζε μόνο τις επίσημες δηλώσεις, θα συμπέραινε ότι το ζήτημα των νοθευμένων καυσίμων είναι υπαρκτό μεν, αλλά περιορισμένο και υπό έλεγχο.
Ωστόσο, αυτή η εικόνα δεν ταιριάζει με τα δεδομένα που καταγράφουν συνεργεία και αναβάτες. Οι ενδείξεις στους αισθητήρες λ δεν θα έπρεπε να εμφανίζονται τόσο συχνά σε νέα μοντέλα, ιδίως όταν οι έλεγχοι παρουσιάζονται ως συνεχείς και αποτελεσματικοί.
 

Τελικά η νοθεία είναι τόσο μεγάλη ή οι έλεγχοι δεν είναι τόσο εντατικοί όσο παρουσιάζονται;

Το ερώτημα αναδύεται φυσικά: πώς είναι δυνατόν δύο εικόνες —η επίσημη και η πραγματική— να απέχουν τόσο πολύ; Αν η Πολιτεία όντως πραγματοποιεί συνεχείς ελέγχους, γιατί τα συνεργεία βλέπουν τόσες μοτοσυκλέτες με ενδείξεις; Κι αν οι ενδείξεις είναι αποτέλεσμα χαμηλής ποιότητας καυσίμου, τότε πόσο διαδεδομένο είναι πραγματικά το φαινόμενο της νοθείας;
Η απάντηση δεν είναι ούτε απλή ούτε μονοδιάστατη. Τα συστήματα Euro5+ είναι πιο αυστηρά και πιο “ευαίσθητα” στην παρακολούθηση καύσης. Το παραμικρό ίχνος υγρασίας, μόλυνσης ή λάθος πρόσθετου μπορεί να προκαλέσει ειδοποίηση. Όμως η συχνότητα με την οποία εμφανίζονται τέτοιες ενδείξεις θέτει αντικειμενικά ένα ζήτημα: αν οι έλεγχοι είναι τόσο εντατικοί όσο παρουσιάζονται, τότε γιατί βλέπουμε τόσες αποκλίσεις στην ποιότητα του καυσίμου στην πράξη;
 

AUTOAGORA
AUTOAGORA