Μπουζί: Ο παλμός του κινητήρα
Πρόκειται για ένα μικρό αλλά άκρως σημαντικό εξάρτημα του κινητήρα. Διάβασε εδώ τα πάντα για την ιστορία, την ανατομία και τη λειτουργία του μπουζί.
mototriti Team
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Λίγη ιστορία
Η χρήση ηλεκτρικής σπίθας για την ανάφλεξη του μείγματος έκανε την εμφάνισή της για πρώτη φορά το 1777 και αργότερα τα μπουζί εξελίχθηκαν παράλληλα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το 1860 ο Γάλλος μηχανικός Jean Lenoir κατασκεύασε κάτι που θυμίζει τα σημερινά μπουζί, αφού διέθετε ηλεκτρόδια και μόνωση, το οποίο ήταν μέρος μιας πατέντας για κινητήρα. Η περιγραφή του γινόταν μόλις σε μια πρόταση, αλλά το 1885 βελτίωσε την ιδέα του.
Στις αρχές του 20ού αιώνα οι αδερφοί Stranahan κατάφεραν να κατασκευάσουν ένα πιο αποτελεσματικό και ανθεκτικό μπουζί. Χρησιμοποίησαν πορσελάνη για μόνωση και έκαναν πιο εύκολη τη διαδικασία παραγωγής. Το 1909, το προϊόν τους υιοθετήθηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία και άλλαξε τελείως την αγορά των μπουζί.
Από τότε οι αλλαγές στα συστήματα ανάφλεξης, τα καύσιμα και οι απαιτήσεις σχετικά με την απόδοση, οδήγησαν στην εξέλιξη των μπουζί, όμως η βασική λειτουργία και ο σχεδιασμός τους δεν έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά, παρά το γεγονός ότι δοκιμάστηκαν πολλά μονωτικά υλικά και διαφορετικός αριθμός ηλεκτροδίων.

Υλικά κατασκευής
Τα ηλεκτρόδια ενός μπουζί είναι συνήθως κατασκευασμένα από κράμα μετάλλου με υψηλή περιεκτικότητα σε νικέλιο, η μόνωση είναι από κεραμικό υλικό και το εξωτερικό περίβλημα από ατσάλι. Η επιλογή αυτών των υλικών έχει γίνει μετά από δοκιμές και έρευνες, ενώ έχουν δαπανηθεί μεγάλα ποσά και χρόνος. Καθώς τα ηλεκτρόδια φθείρονται, το κενό μεταξύ τους μεγαλώνει και τελικά απαιτείται μεγαλύτερη τάση από αυτή που μπορεί να δώσει το σύστημα ανάφλεξης. Για να μειωθεί η απώλεια δύναμης που προκαλεί η φθορά των μπουζί χρησιμοποιούνται ηλεκτρόδια με μεγαλύτερο πάχος, ενώ συχνά χρησιμοποιούνται υλικά όπως χαλκός, ασήμι, χρυσός και πλατίνα. Το ασήμι έχει τη μεγαλύτερη θερμική αγωγιμότητα από όλα, ενώ η πλατίνα αντέχει απέναντι στη διάβρωση.
Το υλικό της μόνωσης παίζει και αυτό πολύ σημαντικό ρόλο στην απόδοση του μπουζί. Οι εταιρείες πειραματίζονται ακόμα για να βρουν νέα υλικά τα οποία ελαχιστοποιούν τη διαρροή ρεύματος από την άκρη του μπουζί προς το εξωτερικό περίβλημα. Το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε με τον Σιλλιμανίτη, ένα ορυκτό που βρίσκεται σε φυσική μορφή, ενώ μπορεί να κατασκευαστεί και τεχνητά. Αυτή τη στιγμή οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν κεραμικά υλικά, η διαδικασία κατασκευής των οποίων παραμένει μυστική.

Διαδικασία κατασκευής
Τα βασικά μέρη ενός μπουζί είναι το εξωτερικό περίβλημα, το πλαϊνό ηλεκτρόδιο, η μόνωση και το κεντρικό ηλεκτρόδιο και κατασκευάζονται σε γραμμή παραγωγής.

- Εξωτερικό περίβλημα
- Πλαϊνό ηλεκτρόδιο
- Μόνωση
- Κεντρικό ηλεκτρόδιο
- Ποιοτικός έλεγχος