Λεωφορεία-ραντάρ στους δρόμους: Έρχονται οι πρώτες κλήσεις εν κινήσει!

Από τις 16 Ιουνίου, δέκα αστικά λεωφορεία της ΟΣΥ κυκλοφορούν στην Αθήνα με έναν πολύ διαφορετικό ρόλο από αυτόν που είχαν μέχρι σήμερα: εκτός από επιβάτες, «μεταφέρουν» και κάμερες παρακολούθησης, καταγράφοντας παραβάσεις του ΚΟΚ εν κινήσει.
Ξεκίνησαν τα λεωφορεία που καταγράφουν παραβάσεις σε πραγματικό χρόνο
Το νέο ψηφιακό σύστημα «βλέπει», καταγράφει και ειδοποιεί
2.500 νέες κάμερες σε Αττική και εθνικό δίκτυο έως το 2026
Έλεγχος με τεχνολογία, αλλά και ερωτήματα για προστασία δεδομένων
Ξεκίνησαν τα λεωφορεία που καταγράφουν παραβάσεις σε πραγματικό χρόνο
Από τις 16 Ιουνίου, δέκα αστικά λεωφορεία της ΟΣΥ κυκλοφορούν στην Αθήνα με έναν πολύ διαφορετικό ρόλο από αυτόν που είχαν μέχρι σήμερα: εκτός από επιβάτες, «μεταφέρουν» και κάμερες παρακολούθησης, καταγράφοντας παραβάσεις του ΚΟΚ εν κινήσει. Πρόκειται για την πρώτη φάση ενός φιλόδοξου προγράμματος που συνδέεται με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την εφαρμογή του Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος Οδικής Ασφάλειας.
Οι κάμερες καταγράφουν κυρίως κινήσεις και στάσεις οχημάτων σε λεωφορειολωρίδες, ωστόσο το σύστημα εντοπίζει ήδη και άλλες παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση διάβασης πεζών και επικίνδυνες ελιγμούς. Δεν είναι όμως ακόμη ενεργοποιημένη η διαδικασία έκδοσης προστίμων – αυτό αναμένεται σε επόμενο στάδιο. Το πιλοτικό εγχείρημα αξιολογείται θετικά από τις αρχές, που μιλούν για εντυπωσιακή ακρίβεια καταγραφής και δυνατότητα ανάλυσης συμπεριφορών σε πραγματικό χρόνο.
Το νέο ψηφιακό σύστημα «βλέπει», καταγράφει και ειδοποιεί
Το μεγάλο στοίχημα βρίσκεται στην επόμενη φάση: τη σύνδεση όλων των πηγών δεδομένων σε ένα ενιαίο δίκτυο. Το υπό ανάπτυξη Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα Οδικής Ασφάλειας θα συγκεντρώνει πληροφορίες από σταθερές κάμερες, λεωφορεία, περιπολικά και σημεία επιτήρησης, θα ενημερώνει αυτόματα το point system (ΣΕΣΟ) και θα ενεργοποιεί ποινές, αφαιρέσεις διπλώματος και ειδοποιήσεις με τρόπο διαφανή, ψηφιακό και αδιάβλητο.
Το σύστημα θα επιτρέπει και την ηλεκτρονική πληρωμή προστίμων, ενώ στόχος είναι να καταγράφει υποτροπές οδηγών, να επεξεργάζεται στατιστικά πρότυπα παραβατικής συμπεριφοράς και να αποστέλλει αυτόματες ειδοποιήσεις στους παραβάτες. Σε δεύτερο χρόνο, θα είναι σε θέση να παρακολουθεί και τη συχνότητα επικίνδυνων συμπεριφορών από συγκεκριμένα οχήματα ή οδηγούς, με στόχο την έγκαιρη παρέμβαση των αρχών.
2.500 νέες κάμερες σε Αττική και εθνικό δίκτυο έως το 2026
Η πιλοτική δράση των λεωφορείων είναι απλώς η αρχή. Τους επόμενους μήνες αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια και εγκατάσταση 2.500 νέων καμερών επιτήρησης σε κομβικά σημεία της Αττικής. Οι νέες κάμερες θα εστιάζουν σε παραβιάσεις φωτεινών σηματοδοτών, υπερβολική ταχύτητα, στάθμευση σε απαγορευμένες ζώνες και λεωφορειολωρίδες.
Η εγκατάσταση του εξοπλισμού από τον ανάδοχο προβλέπεται να ξεκινήσει τέλη του 2025, με στόχο η σταδιακή λειτουργία του συστήματος να ξεκινήσει εντός του πρώτου τριμήνου του 2026. Το έργο εντάσσεται σε εθνικό σχεδιασμό και προβλέπει την πλήρη λειτουργία του Ενιαίου Συστήματος μέχρι το τέλος του 2026.
Έλεγχος με τεχνολογία, αλλά και ερωτήματα για προστασία δεδομένων
Το νέο ψηφιακό σύστημα θεωρείται καινοτόμο εργαλείο για την οδική ασφάλεια, καθώς υπόσχεται να εντοπίζει παραβάσεις αυτόματα και να περιορίζει την υποκειμενικότητα των ελέγχων. Από την άλλη πλευρά, εγείρονται και ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων καθώς και προβληματισμοί για το κατά πόσο η συνεχής επιτήρηση μπορεί να λειτουργήσει προληπτικά ή απλώς τιμωρητικά.
Η πολιτεία δηλώνει έτοιμη να υποστηρίξει το νέο σύστημα με αυστηρούς κανόνες χρήσης, ωστόσο αναμένεται να φανεί στην πράξη πώς θα λειτουργήσει η ισορροπία ανάμεσα στην ασφάλεια και στην ελευθερία. Σε κάθε περίπτωση, οι οδηγοί καλούνται να προσαρμοστούν γρήγορα – γιατί οι κάμερες πλέον δεν είναι στα φανάρια… αλλά τους προσπερνούν στην αριστερή λωρίδα.